Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?

Pönttö
17.11.2018 |

Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!

Kommentit (290)

Vierailija
181/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dunning BS et al kirjoitti:

Tässä juonteessa on sivuttu Dunning-Kruger-efektiä eli ns. ylivertaisuusvinoumaa. Kyseistä tutkimusta on käytetty lähinnä tyhmempien ihmisten naurunalaiseksi tekemiseen. Tosiasiassa kyseinen tutkimus itsessään on hieman harhainen. 

Ajatellaan testitapahtumaa: On opiskelijajoukko, jotka saavat tehtäväsarjasta arvosanoja nelosesta kymppiin. Sitten kysytään heiltä itseltään ennen tuloksen julkistamista,  mitä kokelaat itse arvioisivat tulokseksi. 

Havainto oli, että heikoimmat opiskelijat arvioivat saaneensa keskimäärin toteutuneita korkeampia arvosanoja, ja parhaimmat toteutuneita alhaisempia. Parhaimmat siis keskimäärin aliarvioivat osaamistaan. Ja tämä tulos muka selitti jotakin. Ongelmaksi muodostuu arvosanojen joukon rajat: Heikoimmat  nelosen opiskelijat eivät voi arvioida kuin 4,5,6 ... , ja taasen parhaimmat kympin suoriutujat voivat valita vain 10,9,8...  Huomataan, että kyseinen efekti syntyy jo vastausvalintojen epäsymmetrisyydestä.

Olen ehkä vähän tyhmä, mutta tarkoitatko, että heikoimmat eivät voi valita muuta kuin lähinnä suoritustasoaan parempia arvosanoja ja parhaimmat sitten vv.

Kyllä, jos sinä olet jo huonompi kuin nelosen oppilas ja sinulta kysytään minkä arvosanan sait voit vastata vain 4, 5 tai 6. Ne ovat kaikki sinua parempia numeroita, koska alempia numeroita ei anneta ja vaikutat luulevasi liikaa itsestäsi jos ylipäätään annat ihan minkä tahansa numeron siitä skaalasta.

Jos taas olet huippuälykäs ja tiedät vielä paljon koetta enemmänkin ja oikeasti olisit 11, mutta numeroita annetaan vain kymppiin asti vaikka antaisit itsellesi 10 se on silti matalampi kuin mitä olet, koska muuta et voi antaa.

Silloin sinulle sanotaan, että pidät itseäsi huonompana ja sille kolmosen oppilaalle, että luulet olevasi parempi kuin olet.

Vierailija
182/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huomaa, se on kuin hullua kurittais kun yrittää ohjeistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät saa syntymässäkään samanlaisia "lahjoja" tai kykyjä, joten on kohtuutonta ja väärin nolata ja tehdä naurunalaiseksi ns. vähälahjaisempaa. Sellainen käytös jos mikä on itseasiassa aika heikkolahjaista ja primitiivistä käytöstä. Jos on olevinaan älykäs ihminen, kyllä häneltä silloin voisi odottaa korkeatasoisempaa käytöstä.

Vierailija
184/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se on, mitä enemmän oppii, sitä tyhmemmäksi tulee. Tarkoittaa siis sitä, että oppiessaan uusia asioita, huomaa, että aina löytyy enemmän tietoa, mitä joutuu opettelemaan. Mutta viisaus ja älykkyys eivät korreloi, kuten ei typeryys ja tyhmyys. Joskus älykäs ihminen voi harhautua tuntemaan ylivertaisuuttaan muihin ja alkaa kohtelemaan kanssaihmisiään alentavasti. Viisas ihminen tajuaa muidenkin näkökulmat ja taustat.

Vierailija
185/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät yleensä tajua.

Vierailija
186/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomasin tyhmyyteni etenkin matikantunneilla, varsinkin talousmatikantunneilla korkeakoulussa.

Vierailija
187/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva on oikeasti tyhmä. Monesti vaan ihmisillä on eri määrä tietoa samasta asiasta ja molemmat osapuolet perustaa oman mielipiteensä niihin tietoihin mitä heillä sattuu olemaan.

Tyhmimpiä on yleensä ne jotka huutelee toisia tyhmäksi. Tyhmä ei tajua tuota seikkaa että kukin perustaa mielipiteensä sille tiedolle joka heillä on asiasta. Älykäs pystyy lisäämään toisen osapuolen tietämystä niillä asioilla jotka itse tietää aiheesta mutta jota se toinen ei.

Sitten aidosti tyhmiä on ihmiset joilla on jokin selkeä psykologinen häiriö tai kehitysvamma.

Mielestäni tämä on hyvin sanottu ja tiivistää asian oikein.

Vierailija
188/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi ikinä tietää kenties joku ajattelee sinuakin tyhmäksi jonkin asian vuoksi.

Vierailija
189/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan olevani tyhmä ja kun olen vielä laiskahkokin niin en ole saanut paljon ymmärrystä osakseni toisilta ihmisiltä.

Tää on tämänhetkinen tunnetilani.

Vierailija
190/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

179: sanomattakin on selvää, että kaikenlaisia diagnooseja voi olla, jotka eivät kerro älykkyydestä. Kuten lukihäiriökin esimerkiksi. Voi olla myös dyskalkyliaa, eli laskemisen häiriötä. Kaikki muu sujuu keskivertoa huomattavasti paremmin, mutta ei matikka. Variaatioita on todella monia. Sitten voi olla kehitysviivästymää, eli lapsi kehittyy vain hitaammin... Joka tapauksessa kyllä se yleensä kertoo älykkyydestäkin se koulumenestys. 

Vierailija
191/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Killä. En osaa nikkaroida mini diesel turbiinia öljypolttimen paikalle mikä tuottaisi sähköt js lämmöt taloon

Kaikki komponentit olisi kiinasta halvalla ostettavissa

Vierailija
192/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sehän siinä just onkin.

Vierailija
193/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä...

194/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro oletko itse huomannut sen ?

Vierailija
195/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä suojelee itseään ja ei halua tiedostaa omaa tyhmyttään. Eräs tapa selviytyä on uhriutua. Kun ei kertakaikkiaan tajua ja ei siksi saavuta tavoitteitaan, niin se johtuu tietysti muista, jotka sortavat, syrjivät ja ovat ennakkoluuloisia. Ja kun näin on, niin sitten suututaan ja kostetaan.

Tuskallisinta on tajuta tehneensä tyhmästi. Onnellisia ovat tyhmät, jotka eivät tiedosta omaa tyhmyttään. Tosin heillä on taakkanaan kuvitelma sorretuksi tulemisestaan.

Vierailija
196/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mene jotenkin niin, että fiksu voi esittää tyhmää mutta tyhmä ei voi koskaan esittää fiksua.( edes leikkiä olevansa viisas).

Vierailija
197/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyhmyydellä tarkoitetaan.

Sitäkö, että ihmisellä ei osaa ratkoa yksinkertaisia asioita, jotka normaali ihminen tajuaa heti.

Sitäkö, että ihminen poikeaa käytökseltään muista ihmisistä.

Lukeneet ja korkeasti koulutetut ei välttämättä ole yhtään viisaampia kuin vähemmän koulutetut, sillä kyse on siitä miten hyvin osaa käyttää oppimaansa tietoa.

Monesti ihmiset joita pidetään tyhminä ovat paljon älykkäämpiä, kuin ne jotka epäilevät heidän olevan tyhmiä sen vuoksi.

Vammaiset eivät ole tyhmiä, tasoonsa nähden he voivat olla alykkäämpiä, kuin keskivertoihmiset.

Tyhmyyttä on jos ihmisellä on tieto oikeasta, mutta toimii silti väärin. Minä en ole tyhmä ja tiedän sen.

Vierailija
198/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus joltakin jota en enää muista:

"If you are dead, it is a problem only for the others. It is the same if you are stupid".

Vierailija
199/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en varsinaisesti ole tyhmä (on korkeakoulututkinto), mutta minulla on todella huono muisti. En esim.koskaan suostu tietopeleihin, koska en muista sellaisia asioita, jotka pitäisi muistaa. En muista mitään paikkojen/ihmisten nimiä, mihin tietopelit usein perustuvat. Olen hyvä matematiikassa, liikunnassa ja musiikissa. Mutta muisti on huono, enkä osaa ääntää englantia ja unohtelen ihan perussanastoa, jota kyllä ymmärrän. Koen tietyllä tavalla siis olevani tyhmä, koska en pysty näissä asioissa siihen mihin muut.

Vierailija
200/290 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se vasta tyhmä on kun pitää itseään viisaampana kun muut eikä huomaa olevansa juuri tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan