Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?

Pönttö
17.11.2018 |

Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!

Kommentit (290)

Vierailija
81/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Valitettavasti.

Vierailija
82/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tyhmä. Ja todellakin huomaan sen. Yritän tyhmyyttäni peitellä muilta. On ikävä olla tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää olen ainakin tyhmä,sen verta tiedän ja aika monet on sanonu et olen tyhmä..et ei noin moni voi olla väärässä. 

Vierailija
84/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitä olla tyhmä, kunhan ei sitten ole ahkera.

Vierailija
85/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tunnistan kirjoitti:

Määrittele tyhmä. Jos ÄO testit kertoo että kuuluisin älykkäimpään 1...2%:iin ihmisistä niin miksi silti tunnen itseni tyhmäksi kun aletaan puhua esimerkiksi kvanttifysiikasta tai kosmologiasta. Vaikka on mukamas fiksu niin aina löyty se aihe mistä ei kuitenkaan voi ymmärtää kaikkea. Joten ainakin testien mukaan älykäs ihminen voi tuntea itsensä kovin tyhmäksi.

Fiksulle fiksut asiat tuntuvat fiksuilta vaikka ei niitä osaisikaan.

Tyhmän mielestä tiede on tarpeetonta.

Eli ei, tyhmimmät eivät tunne itseään tyhmiksi.

Vierailija
86/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyhmä tietää ja huomaa olevansa tyhmä, tietenkin. Tyhmänä eläminen on erittäin raskasta. Kukaan ei voi valita vanhempiaan ja geenejään, eli tyhmäksi haukkumisessa on kyse heikomman kiusaamisesta.

Sen sijaan pitäisi tuke ja auttaa. Ihmistä julmempaa saa hakea,

Vierailija
87/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Usein tyhmyys ja eri mieltä oleminen sekoitetaan samaksi asiaksi.

No mutta, nehän ovat sama asia. Varsinkin jos olet keskustelemassa kanssani. Se vain on tyhmää olla eri mieltä viisaampansa kanssa.

Vierailija
88/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on objektiivinen näkemys. Moni tyhmä pitää itseään viisaana.

Vierailija
89/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi huomata. Hullu ei välttämättä tiedä olevansa hullu.

Vierailija
90/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dunning Kruger kognitiivinen vinouma

fi.wikipedia.org/wiki/Ylivertaisuusvinouma

Vierailija
91/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva on oikeasti tyhmä. Monesti vaan ihmisillä on eri määrä tietoa samasta asiasta ja molemmat osapuolet perustaa oman mielipiteensä niihin tietoihin mitä heillä sattuu olemaan.

Tyhmimpiä on yleensä ne jotka huutelee toisia tyhmäksi. Tyhmä ei tajua tuota seikkaa että kukin perustaa mielipiteensä sille tiedolle joka heillä on asiasta. Älykäs pystyy lisäämään toisen osapuolen tietämystä niillä asioilla jotka itse tietää aiheesta mutta jota se toinen ei.

Sitten aidosti tyhmiä on ihmiset joilla on jokin selkeä psykologinen häiriö tai kehitysvamma.

Tämä on kauniisti ajateltu, mutta tosiasia on, että ihmisten erot ovat kirjo, jossa on enemmän vaihtoehtoja kuin ”tavallinen ihminen” / ”psykologinen häiriö”. Toisilla vain on syntyjään erilaisia ominaisuuksia kuin toisilla, ja harjoittelulla näitä eroja voi kasvattaa.

Vierailija
92/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmimpiä näkemiäni ihmisiä ovat sellaiset, jotka pitävät itseään ihan helvetin fiksuina, vaikka ovat korkeintaan hädin tuskin keskivertoja. Jotkut pitävät itseään älykkäänä sillä perusteella, että ovat musiikillisesti lahjakkaita tai oppivat helposti vieraita kieliä, vaikka niissä asioissa on kyse täysin muista asioista kuin älystä, pikemminkin muistista.

Toisaalta tiedän lievästi kehitysvammaisia, jotka itse tiedostavat oman puutteensa ja ovat siinä mielessä todella fiksuja.

Vierailija
93/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo löytää vastaus. Katsokaa ja kuunnelkaa pääministerin puhetta.

Vierailija
94/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on helppo löytää vastaus. Katsokaa ja kuunnelkaa pääministerin puhetta.

Joku tuli tänne todistamaan oman tyhmyytensä pyytämättä

Vierailija
95/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa on tutkittu ja vastaus ainakin yhden tutkimuksen mukaan ei. "henkilöiltä puuttuu asiantuntemus oman tietämyksen arviointiin."

Tutkimuksesta on julkaissut mm. HS, raflaavalla otsikolla:

" Tyhmä on liian tyhmä tajutakseen asian itse".

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002525278.html

Toisaalta on myös subjektiivisia kokemuksia, joissa esimerkiksi yksittäiset ihmiset ovat, joko kehityksellisesti tai muuten pienemmässä äö ryhmässä ja tiedostavat olevansa "tyhmempiä" verrattuna ns. Tavallisiin ihmisiin ja kärsivät tilanteesta. Tämä kohtaamisten kautta tullutta tietoa, joten en voi lähdettä lisätä.

Ihmiselle on tyypillistä pitää itseään fiksumpana, verrattuna muihin.

https://www.hs.fi/elama/art-2000005784310.html

https://yle.fi/uutiset/3-9410272

Vierailija
96/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon tyhmä. Tajuan aina vasta joskus vuosien päästä, miten fiksummat ihmiset ovat vaan käyttäneet hyväkseen ja kussetaneet. No, otan virheistä vaan opikseni. En astu samaan ansaan toista kertaa. 

Vierailija
97/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole häpeä olla tietämätön, vaan sulkeutunut oppimiselle.

Olen varmasti monen mielestä hupsu tai tyhmä, kun en osaa yksinkertaisia käytännön asioita tai tajua "itsestäänselvyyksiä". Kokemukseni mukaan kuitenkin tyhmyys ei ole rehellistä tietämättömyyttä. Tietämätön voi oppia pienessä ajassa hurjan paljon uutta ja fiksusti yhdistellä ja soveltaa informaatiota. Tyhmä ei halua oppia mitään ja on kangistunut. Tyhmä on parinkymmenen vuoden päästä vieläkin samassa lähtöpisteessä ja kognitiivisesti kykenemätön muuttamaan toimintamallejaan.

Vierailija
98/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prinssi Andrew meni bbc:n haastatteluun osoittamaan tyhmyytensä. Eli ei.

Vierailija
99/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi elän sitä enemmän olen tullut johtopäätökseen, kuinka vähän asioista tiedän. Vaikka useasta asiasta tietoa tulee lisää, rajallinen on mieleni.

Tiedostan etten ihan tyhmin ole, mutta en kyllä äärettömän viisas. Haluaisin olla viisaampi.

Joissain asioissa toimin hyvinkin tyhmästi. Sen vain tajuaa sitten jälkikäteen.

Vierailija
100/290 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa ei paljoakaan oteta huomioon erilaisia älykkyyden lajeja. Esimerkiksi vaikka Mensan testi on yritetty tehdä yleispäteväksi, se kuitenkin mittaa lähinnä vain tiettyjä älykkyyden osa-aloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan