Millainen paikka Kajaani on asua?
Millainen paikka Kajaani on asua? Joudutaan joulun jälkeen muuttamaan miehen työn perässä. Onko palstalla kainuulaisia paikalla?
Kommentit (57)
Oma auto välttämätön erityisesti jos asut kauempana keskustasta. Nuorille vähän ankea paikka mielestäni. Koko ajan tiet tukossa kun kaikki tietyöremontkt ja muut samaan aikaan.
Kuhmo on kaikin puolin kivempi paikka.
Pieni kaupunki. Ei eroa oikein millään tavalla hyvään tai huonoon suuntaan toisista vastaavista.
Jos kerran Lieksassakin voi viihtyä hyvin, niin miksi ei Kajaanissa, riippuu varmasti pitkälti ihmisen omasta asenteesta ja aina on niitä, niinkuin tässäkin ketjussa, joiden mielestä kaikki on paskaa , mutta heitä ei kannata niin vakavasti ottaa, heidän tuskin on hyvä olla missään.
Minä asuin aika kauan miehen työn vuoksi, itse alunperin kotoisin jonkun verran etelämpää. Nyt on muutettu pois minun työn vuoksi. Kaksi vaikeinta asiaa oli minulle, että 1) ystäviä oli vaikea saada, kun kaikilla oli jo piirinsä. Tuttuja kyllä, mutta ei sellaisia, joiden kanssa viettää aikaa, varsinkin kun itse olen vähän hidas syttymään ja arka, niin juna meni usein ohi. 2) Töitä oli vaikea saada naisena miehisellä alalla, selkeästi oli sovinistisempaa kuin tässä nykyisessä kaupungissa, josta sain töitä helposti. Tuntui, että pitää olla suhteita tai sitten pitää olla isoääninen huutaja, että pärjää. Pieni hiljainen naisinsinööri ei kiinnosta ketään, vaikka olisi osaamistakin. Nykyään kuulemma työllisyystilanne on muuttunut toiseen suuntaan, vaikka UPM lähti ja moni pienempi ympäriltä sen mukana.
Hyviä puolia:
- Kaikki keskustassa tai lähellä keskustaa, kirjasto, uimahalli (tämä on hyvä ja uusi, muistaakseni 2013 valmistunut), sairaalaa, isommat kaupat, lukio, musiikkikeskus, kansalaisopisto, liikuntahalli
- Jos tykkää lasketella, Vuokatissa tosiaan käy päiväseltään
- upeat lenkkimaastot, joita on kävelymatkan päässä, asuitpa missä kaupunginosassa tahansa
- kiinalainen ravintola oli mielestäni hyvä, tämä kyllä jakaa mielipiteitä
- hoitopaikkoja löytyi ainakin meidän aikaan helposti ja päiväkoteja kattavasti, joten pitkiä matkoja ei tule. Vuoropäiväkoti on nykyään myös lähellä keskustaa
Huonoja:
- Julkinen liikenne heikkoa ja viikonloppuisin sitä ei taida olla ollenkaan
- Ravintolatarjonta vähäistä, lähinnä ketjupaikkoja
- ihmiset kovia valittamaan kaikesta, odotetaan että joku muu tekee asialle jotain, itse ei edes ajatella, että voisi tehdä
Sitten on näitä, mikä riippuu ihmisestä onko hyvä vai huono: Vaikka läheisiä ystäviä oli vaikea saada, juttuseuraa kyllä löytää. Ihmiset juttelevat naapureiden kanssa ja esim. salilla juteltiin ihan tuntemattomienkin kanssa tai jossain odotusauloissa usein. Marjanpoimintaan löytyy paikkoja mukavasti ilman autoakin, kun oppii vähän katselemaan.
Itse asuin Kajaanissa 20 vuotta ennenkuin muutin pois. Ei siellä silloin ollut mitään nuorille. Tuskin vieläkään. Vuosittain tullut siellä käytyä sukulaisia moikkaamassa ja onhan se kaupunki-ilme parempaan päin mennyt. 14 vuotta asunut isommassa kaupungissa niin pieneltähän se tuntuu.
Luonto on lähellä, samoin kirjasto joka on oikeasti hyvä kirjasto. Jonkin verran nähtävyyksiäkin. Kesällä mukava, talvella ankea ja kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä etit kajaanissa? Onha tää iha suht rauhallinen paikka asua. Koulutusmahollisuuksia on paljon. Ravintoloja paljo. Pururatoja paljo jos tykkää hiihtää tai lenkkeillä. Iso hiekkarantaki löytyy jossa kiva kesällä. Nuotiopaikkoja paljon ja laavuja. Vesistöjä paljo. keilahalli ja uimahalli löyttyy ja kauppoja on riittävästi moneen tarpeeseen. Iso sairaala on ja normaali terkkari. Mun mielestä tääl on kaikki palvelut lähellä ja hyvillä sijainneilla. Oon asunut kajaanis 2006 vuodesta lähtien. Työttömyyttähä tääl on kyl kivasti mut muuten kiva kaupunki.
Kainnuulaesena sanosin että sulla ei oikkeen lähe to Kajjaannin murre. Että eivät taija sinnuo paekallisena pittää siellä jos nuin puhut. Kuulostat kuin oesit savolaenen. Muistappa panna konsonantteja peräkkäen reippaasti.
Hyvin sisäänpäin lämpiävä. Kyselevät muualta tulleilta, miksi muutit sinne.
Työpaikalla kaikki olivat suupielet alaspäin. Alakuloista sakkia.
Muutimme pois parin vuoden päästä.
Hyvät harrastusmahdollisuudet sinänsä: ulkoilu ja kansanopisto.
Muuttakaa mieluummin Sotkamoon/ Vuokattiin. Hyvät harrastusmahdollisuudet, eikä lainkaan niin ankeaa. Sama matka kaivokselle, kuin Kajaanista, jos sinne on töihin ajoa.
Ex-mieheni on kaivoksella töissä, ja alkuun muuttikin Sotkamoon. Mutta vuoden päästä totesi että on helpompaa jos asuisi Kajaanissa. Auto kuitenkin piti huollattaa Kajaanissa ja hänen harrastuksensakin oli Kajaanissa.
Eli riippuu vähän mistä roikkuu missä on parasta. Itse tykkäsin Sotkamosta, mukava pieni paikkakunta. Kajaanissakin hyvät puolensa, mutta en juuri ystävystynyt siellä ihmisten kanssa. Pari siellä asuvaa ihmistä tunsin ennestään, mutta muuten tunsin itseni ulkopuoliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tummia kundeja?
Jos etsit tummaa, tosi tummaa, 16-vuotiasta parrakasta, niitä löytyy kyllä kohtalaisesti.
Niin vielä jos joku osaisi vastata. Onko siellä lahkolaisia? Olen "allerginen" eräälle lahkolle, kun olen ollut heidän omistamassaan firmassa töissä. Siis tätä Oulun seudulla sikiävää porukkaa tarkoitan.
Uskaltaako ostaa asunnon ettei jää käsiin, jos joutuu muuttaa pois? Mitkä on ns. huonoja ja hyviä asuntoalueita?
Vierailija kirjoitti:
Niin vielä jos joku osaisi vastata. Onko siellä lahkolaisia? Olen "allerginen" eräälle lahkolle, kun olen ollut heidän omistamassaan firmassa töissä. Siis tätä Oulun seudulla sikiävää porukkaa tarkoitan.
Ei mitenkään silmiinpistävästi, eli politiikkaa ei hallitse uskonto. Jotain perheitä on, mutta ei ole sellainen kuin Nivala tai joku, missä pitää olla tiettyä u-kuntaa, että pääsee mihinkään. Joskus voi sitten sattua työpaikka, missä heitä on, se on huonoa tuuria. Minulla oli yksi työkaveri, en olisi tiennyt, jos toinen työkaveri ei olisi kertonut.
Asunut vuodesta 2005... Synkkiä, pessimistisiä ja kateellisia ihmisiä. Ja kuten joku sanoikin, ei tehdä asioille itse mitään, mutta valittaa kyllä osataan. Yrittäjyyteen ei kannusteta, virkamiehet työhönsä kyllästyneen oloisia. Huono palvelu kukoistaa. Joukkoliikenne onnetonta, huonot ostosmahdollisuudet. Jos mieheni työ ei sitoisi meitä tänne, lähtisin heti pois.
Onko Kajaanissa wt porukkaa paljon?
Kajaanissa ei ole et ihmisiä muualla kuin Huuhkajavaarassa ja Lohtajalla
Joka kaupungissa on omat sisäänlämpiävät piirinsä ja peräkammarin porukkansa, ei niistä kannata välittää, pahalaatuisessa Oulussakin olen selviytynyt:) Itse olen asunut kymmenellä paikkakunnalla ja kaukana ulkomaillakin miljoonakaupungissa, aina olen sopeutunut, työkseni maailmalla reissannutkin.
Nyt asun Kajaanin keskustassa, katselen asioita eronneen miehen vinkkelistä, hyvää täällä:
- kaikki isot marketit keskustassa, ei jossain kaukaisessa lähiössä
- riittävät muut palvelut; jos jotain ei löydy, niin netistä voi tilata; hyvä kansalaisopisto
- itselle tärkeitä vesistöjä joka puolella, samoin metsiä:)
- lentokenttä ja rautatie, pääsee helposti maailmalle
- huippuhyvä uusi uimahalli-kylpylä-kuntosaliyhdistelmä, itsellä kausikortti, kulttuuriakin ihan hyvin tarjolla
- uusi hieno keskussairaala rakenteilla, takaa kohtuuhyvät terveyspalvelut moniin pikkukaupunkeihin verrattuna
- puolen tunnin matkan päässä Vuokatissa on Suomen monipuolisimmat liikuntamahdollisuudet
- paikkojen kohtuullinen siisteys, täällä ei monen pikkukaupungin tapaan ole paikkoja päästetty pahasti rappeutumaan
- voit linnanraunioiden vieressä kalastaa kirjolohia ilmaiseksi, tätä ulkolaiset ystäväni ihmettelivät!
- hyväksi arvioitu ammattikorkea, luonut kaupunkiin peliyritysten ryppään
Huonoa sitten:
- tietty keskustan ankeus, mutta toisaalta monisatavuotisen paikan status ja historia
- jotkut ammattivalittajat viivästyttävät hyviäkin hankkeita
- asuntojen ja vuokrien yllättävän korkea hintataso, sama lähistöllä Sotkamossa/Vuokatissa
- rakentamispuolen lahkolaisia kannattaa varoa, muuten eivät haitaksi
- vähän liikaa kepulaisia ja niiden ympyröitä
Kyllä täällä ihan hyvin hengissä selviää, tekemistäkin aktiiviselle liikunnanharrastajalle kivasti löytynyt:) Tähän vielä luettelo, mitkä tärkeintä itselle paikkakunnan valinnassa: terveyspalvelut, lentokenttä, rautatie, ulkoilu- ja liikuntapaikat, luonto ja vesistöt, palveluiden kompaktius
Ikinä en oo Vuokatissa käynyt. Saako sieltä vakituisia asuntoja?