Menikö mies mielestänne liian pitkälle, otti 11-vuotiaan huoneesta oven pois kun lapsi paiskoi sitä
11v on puhelinkiellossa kun ei noudattanut ruutuaikaa. Tästä suuttuneena paiskoi oveaan kymmenisen kertaa. Mies otti koko oven saranoiltaan ja vei autotalliin.
Oliko liian raju seuraus noin "pienelle" kiukuttelulle?
Kommentit (199)
Kukkisten mielestä sitä ruutuaikaa on teidän vain lisättävä, säännöistä luovuttava, rajoista luovuttava. Ja ovi takaisin.
Nyt sitten sanoittamaan niitä tunteita 11 - vuotiaalle ja traumahoitoa, terapiaa. Ehkä uusi puhelin piristäisi nuorta, herkkää mieltä sekä Fortnite - peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies teki ton jo 20v sitten. Ei jäänyt lapselle traumoja, eikä ovelle.
Mutta lapsen ja isän suhteeseen on varmasti vaikuttanut.
Ja säilyy lapsen muistoissa läpi eliniän, vielä isän kuoleman jälkeenkin. Onko se ollut sen arvoista?
Ja samainen lapsi saattaa tehdä aikanaan sen omalle lapselleen ja siihen riittää kun lapsi on eri mieltä. Mallihan tulee jo kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla taas lapsenvihaajat vastaamassa. Ja varsinkin peukuttamassa. Miettikääpä kohdallenne 11 vuotiaana moinen kohtelu. Jotkut teistä varmaan saanutkin sen kohtelun ja nyt jakaa sitä totuutena omille lapsille.
Kerropa se oma rakentava ratkaisusi tilanteeseen jossa lapsi paukuttaa huoneensa ovea.
Toisten tuomitseminen ja häpäiseminen ei maagisesti paranna sitä heidän (ilmeisesti sinun mielestäsi) huonoa vanhemmuutta, saattaapa peräti huonontaa entisestäänkin.
Lapselle puhutaan ja kerrotaan mitä seuraa, jos jatkaa toimintaa. Kolme kieltoa ja sitten vasta toiminta. Ei niin että annetaan lapsen hölmöillä ja sitten päätetään rangaistus ja toteutetaan se ensimmäinen mikä tulee mieleen.
Tässä nyt ei varmaan ihan kaikkea ollut tuosta tapauksesta kerrottu. Minulle tuli sellainen kuva, että tässä on uusperheestä kyse. Mies varmaan kyllästyi ap:n osaamattomuuteen kasvatusasioissa ja päätti sitten itse tehdä asialle ratkaisun. Ap on ehkä kieltänyt jo lasta paiskomasta ovea.
Ei saa rangaista. Pitää puhua, puhua, puhua, puhua pälpättää, vaikka lapsi ei edes kuuntelisi yhtään mitä pälpätetään. Suu käy kuin papupata eikä lapsi tajua mistään mitään, nauraa ehkä ja sama meno jatkuu.
Lisää ruutuaikaa, säilyy ehkä tavarat ja ovet ehjinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun joutuu turvautumaan tuollaisiin rangaistuksiin on jo mennyt pieleen pahasti.
Mutta kyllähän tuo pinnallisesti tulee varmasti auttamaan eli lopettaa oven paukuttelun (nyt tietysti ei voikaan) tulevaisuudessa.
Ei noilla keinoin kuitenkaan pureuduta todellisiin ongelmiin.
Lässyn lässyn.
Lässytystä sanoa, että kasvatus on mennyt metsään?
Hyvin kasvatettu 11-vuotias ei todellakaan käyttäydy noin aggressiivisesti vanhempiaan kohtaan. Vuorovaikutus ollut pielessä.
Jos se on lässytystä todeta tämä, niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin tein kun teinit paisko ovea koko ajan raivonpuuskissaan. Oppivat olemaan.
No, mä pieksin isäni 16-vuotiaana, treenattuna ja isompana kuin isäni. Oppipahan olemaan.
Niin minäkin tein, mutta tämä tilanne on nyt ihan toistas luokkaa mitä isäpuoli minulle koko lapsuuden ajan teki.
Peli on jo menetetty. Kerran annat älylaitteen käyttöön, sitä ei saa pois ottaa tai muuten menee paikat remonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kukkisten mielestä sitä ruutuaikaa on teidän vain lisättävä, säännöistä luovuttava, rajoista luovuttava. Ja ovi takaisin.
Nyt sitten sanoittamaan niitä tunteita 11 - vuotiaalle ja traumahoitoa, terapiaa. Ehkä uusi puhelin piristäisi nuorta, herkkää mieltä sekä Fortnite - peli.
Suomen laissa on määritelty rangaistukset rikoksista. Näin jokainen aikuinen törttöilijä tietää mitkä sanktiot on mistäkin rikoksesta.
Tiesikö ap:n lapsi sen että ylitys ruutuajasta voi viedä kännykän ja siitä suuttuminen voi viedä oven huoneesta. Tuskinpa. Esimerkkiperheessä ei varmaankaan keskustella asioista, vaan sielä oletetaan 11 vuotiaan sisäistävän säännöt itsestään.
(Ap ei ole kommentoinut koko ketjuun joten kadonnut ovi oli ilmaverho.)
Ihan ok.
Mulle kävi samoin lapsena. Pari päivää oli ovi poissa. Oven paiskomisesta oli varoitettu useamman kerran.
Vaatteiden lattialle jättämisestä tuli myös sanomista. Kun vaatteet lojuivat toistuvasti lattialla isä ruuvasi susiruman naulakon mun huoneen seinään ja nosteli vaatteet siihen .
Ei jäänyt traumoja ;) . Ja ihan oma isä oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies sulla ap!
Niin, ja ap.lle voi käydä samoin, kun ei tottele miestään. On se niin ihana mies.
Mietihän niitä poliisien vaimoja.
KäKi kirjoitti:
Sopiva seuraus, oven paiskominen voi aiheuttaa vahinkoja paitsi ovelle, sen karmeille ja seinille, niin myös ihmisille, jotka sattuvat seisomaan liian lähellä.
Olen samaa mieltä, vaikka syyllistyin kyllä teininä itsekin joskus ovien paiskomiseen. Periaatteessahan ovien paiskomista voisi pitää jonkinlaisena väkivaltaisen käyttäytymisen esiasteena, samaan tapaan kuin tavaroiden paiskomistakin. Siitä tulee helposti tapa, joten hyvä puuttua ajoissa.
Multa vietiin koko huone. Tuo pääsi vähällä, kun menetti vain puhelimen ja oven.
Miehen poika laittoi koko huoneensa paskaksi, kun puhelin otettiin pois ja sai 2 viikon puhelinkiellon. Itse olisin jatkanut puhelinkieltoa 1 kk ajan huoneen rikkomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok.
Mulle kävi samoin lapsena. Pari päivää oli ovi poissa. Oven paiskomisesta oli varoitettu useamman kerran.
Vaatteiden lattialle jättämisestä tuli myös sanomista. Kun vaatteet lojuivat toistuvasti lattialla isä ruuvasi susiruman naulakon mun huoneen seinään ja nosteli vaatteet siihen .
Ei jäänyt traumoja ;) . Ja ihan oma isä oli kyseessä.
No isäsihän kertoi sulle etekäteen mitä teki ja miksi ja se on tässä oleellista. Tosin en puuttuisi huoneessa lojuviin vaatteisiin, sillä järjen pitää kasvattaa pitämään oma pesä puhtaana. Naulakon laitto avuksi on ok.
Vierailija kirjoitti:
Multa vietiin koko huone. Tuo pääsi vähällä, kun menetti vain puhelimen ja oven.
Oliko se sinusta oikeudenmukainen rangaistus?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hyvä, että asettaa rajat.
Huolestuttavaa, että sinä koitat toisen vanhemman auktoriteettia kyseenalaistaa. Murrosikä tulossa. Nuori tarvitsee vahvat ja rakastavat vanhemmat, jotka uskaltavat sanoa ei, vaikka se tarkoittaisi, ettei nuori aina tykkää sinusta.
Meillä nuori käytännössä vihaa meitä jatkuvasti, koska joudumme sanomaan ei monta kertaa päivässä. Suunnittelee karkaamista metsään.
En tiedä, onko tuokaan sitten niin hyvä systeemi, katsotaan ketä meistä on vielä hengissä, kun lapsi on 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se sinusta oikeudenmukainen rangaistus?
Oikeuslaitos päättää oikeudenmukaiset rangaistukset. Olin yrittänyt polttaa oven ja puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hyvä, että asettaa rajat.
Huolestuttavaa, että sinä koitat toisen vanhemman auktoriteettia kyseenalaistaa. Murrosikä tulossa. Nuori tarvitsee vahvat ja rakastavat vanhemmat, jotka uskaltavat sanoa ei, vaikka se tarkoittaisi, ettei nuori aina tykkää sinusta.
Meillä nuori käytännössä vihaa meitä jatkuvasti, koska joudumme sanomaan ei monta kertaa päivässä. Suunnittelee karkaamista metsään.
En tiedä, onko tuokaan sitten niin hyvä systeemi, katsotaan ketä meistä on vielä hengissä, kun lapsi on 18.
Mä antaisin teltan ja makuupussin käteen, sanoisin vielä, että ole hyvä, mene metsään.
anna teltta pojalle mukaan, iltasateessa taitaa tulla maitojunalla takaisin ja oppineena elämästä jotakin
Some ja se että siellä pitää olla oikean elämän sijasta 24/7. Eipä tuollaista raivaria tulisi jos se takavarikoitava olisi ollut Nokian halko.