Sinä jolla painoindeksi on alle 20, minkä arvelet olevan syynä hoikkuuteesi?
Toki syöt tarpeeksi vähän suhteessa kulutukseesi mutta miten tämä onnistuu käytännössä? Miten saat itsesi syömään vähän? Harrastatko paljon liikuntaa?
Kommentit (38)
Geenit. Liikun muutaman kerran viikossa ja syön paljon, herkkujakin lähes päivittäin. Ja vaikka on ollut pitkiäkin taukoja liikunnasta en ole lihonut vaikka ruoan määrä on pysynyt samana.
Painoindeksi nyt 38-vuotiaana 19, normaalipaino indeksin (18,5) mukaisen painon saavutin vasta päälle kolmikymppisenä.
Olin n. parikymppiseksi noin hoikka. Meillä on koko suku hoikka, itse en koskaan sen enempää syömisiäni ole joutunut miettimään, päinvastoin niin päin, että syönkö tarpeeksi. JA SYÖN PALJON, oikeastaan kaikenlaista ruokaa sen mukaan mitä mieli tekee, rasvasita vai terveellistä jne. Ainut miksi lihon ylipainoon jos lihon, on alkoholin lipittäminen eli ihan kunnon huonot elämäntavat.
Olen kai sitten onnekas. En ole koskaan erityisemmin liikkunut, vaikkakin olen luonnostaan sellainen miten sen nyt sanoisi, esim. kävelen nopeasti, menen mieluummin portaat kuin odotan hissiä (hissiä käytän kyllä jos se siinä sattuu olemaan) ym.
Hyvät geenit. Syön aamupalan, lounaan, välipalan ja illallisen mutta en napostele kuin juhlapäivinä. Liikuntaa joka päivä.
Syön liian vähän, lopetan syömisen kun tulee kylläinen olo enkä silloin kun maha on täysi. Olen kyllä pyrkinyt syömään enemmän esim. välipaloilla, mutta kun ei ole tottunut niihin niin nopeasti unohtuu.
Geeneistä ei ole kiinni, koska muut lähimmät sukulaiset on pönäköitä.
Liikun todella paljon päivän aikana, pitkiä koiralenkkejä isojen koirien kanssa, kävellen/ pyörällä työmatkat ja töissä koko päivä kävelyä. Vapaapäivinäkin kävelen paljon ja urheilen muuten hyötyliikuntaa aina kun mahdollista, ei siinä pääse lihomaan.
Syön fiiliksen mukaan, en välitä ruokasäännöistä, syön aika usein kasvisruokaa, sallin itselleni herkuttelua usein. En pakota itseäni harrastamaan liikuntaa, pahalta tuntuva pakkoliikunta lisää ruokahalua.
Geenit. Olen aina voinut syödä mitä haluan. Liikun vaihtelevasti, ehkä keskimäärin 1-2 krt/vko, mutta välillä saattaa mennä kuukausikin, etten urheile.
Se, että yritän syödä monipuolisesti ja säännöllisesti. - Vastaavsti yritän vältellä satunnaista napostelua; en esimerkiksi syö tv.ta katsellessani. Ehkä jotain tekemistä on myös sillä, että voin melko vapaasti sinkkuna päättää mitä syön. - Ruoka kun maistuu usein paremmalta hyvässä seurassa ja sinkkuna syön verraten yksinkertaista. Käytän alkoholia hyvin vähän.
Minulla nousi painoindeksi, kun aloin treenaamaan, olin niin hintelä ennen ja nyt on tullut lihasta. BMI 19,5 nyt.
Syön yhden lämpimän aterian päivässä, aika kasvispainotteisesti. En syö ollenkaan juustoa enkä mitään muitakaan maitotuotteita, en syö sipsejä enkä paljon karkkiakaan, en keksejä, kakkua yms. En juo kaljaa. Viiniä juon pari lasillista viikossa. Hiilareista tykkään paljon, rakastan tuoretta leipää ja pastaa.
Ruoka on ollut minulle aina aika yhdentekevää, en ole mikään herkuttelija. Ruoka on vähän niin kuin polttoainetta vaan.
Painoindeksi tällä hetkellä n. 19. (pituus 166cm).
Kävelen keskimäärin n.1h päivässä (yliopistolle), ja syön kasvisruokaa, menen yleensä portaat 5. kerrokseen koska yritän vältellä naapureitani... (ei niissä mitään vikaa, olen vain epäsosiaalinen ihminen).
Olen itse asiassa ollut jo pitkään lihotuskuurilla; joidenkin laskureiden mukaan minun pitäisi syödö n. 2300 kcl päivässä vain ylläpitääkseni painoni, joten ei ihme jos en liho... Nimittäin tuohon kalorimäärään päästääkseen pitää syödä jo aika paljon, vaikka parhaani mukaan yritän majoneesia ja muuta rasvaista mässyttää.
Tosin olen myös opiskelija/köyhä, joten ei järemmin ole ylimääräisiä herkkuja varaa ostaakaan.
Inhoan ähkyn tunnetta yli kaiken ja pyrin välttämään sitä aina, en koskaan esimerkiksi santsaa ja annoskoot ovat sopivia. Enkä syö, jos ei ole nälkä.
Tämä varmaankin suurin yksittäinen syy.
Herkuttelen usein, enkä harrasta liikuntaa säännöllisesti.
Liikunta. Se on ammattini ja sen päällekin vielä harrastan hyötyliikuntaa. Tykkään myös suht terveellisestä sapuskasta; puurosta, salaateista, kanasta.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi tällä hetkellä n. 19. (pituus 166cm).
Kävelen keskimäärin n.1h päivässä (yliopistolle), ja syön kasvisruokaa, menen yleensä portaat 5. kerrokseen koska yritän vältellä naapureitani... (ei niissä mitään vikaa, olen vain epäsosiaalinen ihminen).
Olen itse asiassa ollut jo pitkään lihotuskuurilla; joidenkin laskureiden mukaan minun pitäisi syödö n. 2300 kcl päivässä vain ylläpitääkseni painoni, joten ei ihme jos en liho... Nimittäin tuohon kalorimäärään päästääkseen pitää syödä jo aika paljon, vaikka parhaani mukaan yritän majoneesia ja muuta rasvaista mässyttää.
Tosin olen myös opiskelija/köyhä, joten ei järemmin ole ylimääräisiä herkkuja varaa ostaakaan.
Hei mulla on samat mitat kuin sulla mutta itse olen jo melkein nelikymppinen akka.
2300 kaloria kuulostaa aika paljolta. Itse olen mitannut että jos syön n.2100 kaloria niin pysyn näissä mitoissa.
Mulla painoindeksi on 17 ja voin syyttää vain geenejä. (Oma keski-ikäinen äitini painaa sen 48 kiloa, ja hänen puoleltaan suurin osa on aika hoikkia.)
Syön nälkään enkä kellonaikojen mukaan. Kylläisyyden tunne on mukava, en yleensä jatka syömistä sen jälkeen sillä ähky on inhottavaa. 159 cm ja painoindeksi 18,99
Hoikkuuden salaisuus ei ole siinä mitä syö vaan mitä jättää syömättä.
Keliakia ja kasvisruokavalio sekä pari autoimmuunisairautta
Vierailija kirjoitti:
Mulla painoindeksi on 17 ja voin syyttää vain geenejä. (Oma keski-ikäinen äitini painaa sen 48 kiloa, ja hänen puoleltaan suurin osa on aika hoikkia.)
Ja lisään vielä, että opiskelijana ruokavalioni ei ole ihan sieltä terveellisimmästä päästä :D
Oma selitykseni on yksinkertainen: Satunnaiseen nälän tunteen sietämiseen ja mielihalujensa kahlitsemiseen tottuu (ainakin itse totuin jo laihduttaessa, ja minulla painon pudottaminen onniustui heti ensimmäisellä kerralla, enkä repsahtanut kun pidin pääni) nopeasti, vaikka liikkuisinkin. Kyllä sitä pystyy vastustamaan. Ei hetkittäinen nälän tunne tapa. Lisäksi, en välitä mistään "juo 4 lasia maitoa päivässä, syö 5 viipaletta leipää" -propagandasta, vaan syön niin kuin itsestä tuntuu parhaalta. Maitoa en juo, koska siinä on vain turhia kaloreita, ja pärjäävät ne aikuiset muuallakin maailmalla ilman että luuranko luhistuu kasaan, vaikka siellä kukaan aikuinen ei juo maitoa ruoan kanssa. Leipää en myöskään ikinä käytä koska leipää syötyään ei edes tunne syöneensä vaikka kaloreita tulee, pastaa kyllä syön ja ihan ilman mitään täysjyväversioita. Minulla on viikossa yksi päivä (sunnuntai, koska herkkuputki katkeaa silloin kätevästi työpäivään), jolloin herkuttelen suruitta, mutta muina päivinä herkut ovat ei. Vaikka yhtenä päivänä viikossa mässäisikin 3000 kcal, ei se ylimääräinen kalorimäärä ehdi siitä rasvaksi muuttua yhdessä päivässä. Jos sunnuntailta jää sipsiä yli, sitä ei syödä maanantaina. Jos viikolla on synttärit, kahvilapäivä tms, sunnuntai jää välistä.
En ole ikinä voinut samaistua esimerkiksi niihin, jotka tulevat kotiin 3h reissulta salilta ja kauppareissulta, ja kädet vapisten paiskaavat kauppakassit maahan jo eteisessä ja painelevat jääkaapille, kun heikottaa niin. Eri asia, jos on joku sairaus, joka sen aiheuttaa, mutta terveellä ihmisellä en käsitä.
Syön nälän mukaan, ja aika rasvaisesti, mutten kestä ähkyä yhtään. Makeasta en pidä, en edes hedelmistä.
Tässä varmaan pääsyyt siihen miksi painoindeksi on ollut 17 aina. Geenit tietysti myös.