Peli menetetty? (koulutus ja työ)
Olen 27v, kävin ammattikoulun ja kokoajan ollut erilaisissa töissä, nyt on paljon hyvää työkokemusta mutta ajattelin mennä korkeakouluun. Onko pelini täysin menetetty kun en ole lukiota käynyt?
Meinasin kerran jos viime vuonna päästä yliopistoon, kokemus ja motivaatio auttoivat, aine mitä haluan opiskella on sellainen aine mitä harrastan myös vapaalla ajalla. Monet hehkuttanut että se olisi niin mun juttuni.
Onko nyt niin että tulevaisuuteni katkee tähän? En todellakaan aio aloittaa alusta lukion kautta. Olen kouluni hyvin arvosanoin käynyt ja on runsasti kokemusta.
Kommentit (8)
Yliopistoon voi päästä lukion ohitsekin, riippuu mitä koulutusta sinulla on.
no eihän sitä voi muut tietää ku sinä. Jos sulla on vanha amistutkinto, niin sillä ei ilmeisesti voi pyrkiä. Uudella 3 vuoden amistutkinnolla voi. Eli ehkä saatat jotain kursseja joutua käymään, että olet hakukelpoinen. Sitten se on vaan kiinni siitä, että paljon jaksat lukea pääsykokeeseen.
Kyllähän yliopistoon on mahdollisuus hakea ilman ylioppilastaustaa, joten miksi peli olisi menetetty? Töitä varmaan joutuu vähän enemmän tekemään pääsykokeiden kanssa kuin joku vasta ylioppilaaksi kirjoittanut, mutta muuten olet varmaan aika samalla viivalla kuin ikäisesi, joilla kirjoituksista on jo sen verran aikaa että ei ole asiat aivan tuoreessa muistissa.
Höpö höpö, tottakai haet jatko-opiskelemaan. Jos et hae, niin varmasti kadut sitä myöhemmin. Ja sitäpaitsi jos se ei sitten tunnukaan hyvältä idealta niin aina voi lopettaa. Usko itseesi 👍
joo kaikki on menetetety jiton ätmi!
Onko todellakin niin että amistodistus ei enään kelpaa hakemiseen? Ainahan tähän asti on kelvannut?
Vierailija kirjoitti:
Onko todellakin niin että amistodistus ei enään kelpaa hakemiseen? Ainahan tähän asti on kelvannut?
Kelpaa kaikilla niillä, jotka osaavat kirjoittaa sanan enää.
Ethän sä lukiota tarvitse, kun on ammattikoulupohja. Senkin kautta voi yliopistoon hakea. Lukio antaa hyvän pohjan, mutta ilmankin pärjää. Älä nyt sen takia ainakaan jätä hakematta.