Raskaudesta johtuvat ulkonäön muutokset
Olen 28-vuotias nainen ja odotan esikoistani. Olen ollut huomaavinani pieniä muutoksia ulkonäössäni ns. tavanomaisten juttujen (hiukset, iho, nännien värimuutokset) lisäksi outoja juttuja - ihan kuin nenäni ja huuleni olisivat kasvaneet! Toki tiedän, että neste lisääntyy elimistössä raskauden aikana ja turvotusta voi esiintyä monissa paikoissa. Olisin kuitenkin utelias kuulemaan, millaisia muutoksia raskaus teissä mahdollisesti aiheutti? Entä onko kenellekään käynyt niin, että esim. hiusten väri tai jalan koko olisi muuttunut raskauden takia pysyväst? Kuulostaa jotenkin tosi hurjalta, enkä mielelläni pitäisi tätä isompaa nenää jos ei olisi pakko :D Tuuheasta tukasta ja hyvästä ihosta kylläkin tykkään, mutta ne kai saa hyvästellä taas synnytyksen jälkeen ;P
Please, jakakaa omia kokemuksianne!
Kommentit (12)
Jalan koko kasvoi numerolla ja siellä pysyy edelleen, mut tukka ja iho oli tosiaan koko raskauden ajan ihanassa kunnossa <3 Noista nenistä en tiedä, mä näytin omasta mielestäni ihan samalta kun aina mut siskon ollessa raskaana se oli jotenkin tosi turvonnut ja "kiiltävä" naamasta varsinkin loppuvaiheessa...muuttu kyllä takas entiselleen sit synnytyksen jälkeen et kai toi on normaalia ja riippuu ihan ihmisestä miten nesteet kehoon asettuu.
Siis mulla muuttui ääni pysyvästi! Lääkäri selitti että johtuu just raskaushormoneista, mut muutkin huomasivat kyllä että puhun matalammalta kuin aikaisemmin. Nyt olen jo tottunut moiseen, kuulostaa mielestäni jopa seksikkäältä! Onneksi mies tykkää kanssa, nää on näitä juttuja joiden kanssa pitää vaan oppia elämään. Onnea esikoisesta! :)
Minulla tummeni kanssa tukka, ja tuntuu että myös ns. koostumus muuttui karkeammaksi. Jalan koko kasvoi puolella numerolla raskauden aikana, mutta johtui varmaan turvotuksesta, koska palautui takaisin synnytyksen jälkeen. Suurin kosmeettinen riesa oli raskaudenaikainen akne, varsinkin kun kaikilla muilla odottavilla äideillä tuntui olevan täydellinen, hehkuva iho ja itsekin luulin saavani sellaisen. Iho on nyt onneksi normalisoitunut, mutta kukkiva naama pilasi kyllä osan odotuksesta jos ihan rehellisiä ollaan. En halunnut esiintyä kuvissa vaikka tuosta ajasta olisi kiva olla enemmän muistoja. Tunsin oloni koko ajan rasvaiseksi ja turvonneeksi, en ollenkaan omaksi itsekseni. Tukan tummeneminen ei haittaa minua, kun värjään sitä muutenkin melkein mustaksi. Pysyypähän juurikasvu helpommin hallittavissa!
mun tissit vaan alko roikkumaan :,(((( ihan normaalia joo tiedän eikä tässä varmaan sitä haettu mut silti v*****aa!! Naisen pitää kestää ihan kauheita juttuja itsetunnon kannalta jos haluaa kantaa lasta onneksi raskausarvet on jo vähän haalistunu
tukkaa värjään joka tapauksessa blondiks nii ihan sama minkä värinen se oikeesti on ja huulet olis saanu mun puolesta kyllä kasvaakkin!!!
Jalan koko kasvoi pysyvästi numerolla, muihin muutoksiin auttoi synnytys :) Toisen raskauden aikana en mitään sen erikoisempaa huomannut.
Ilmeisesti kuitenkin ruumiinosien kasvu esim. juuri nenässä jää monesti pysyväksi ellei johdu turvotuksesta. Luin jostain, että nainen voi jopa kasvaa pituutta raskauden aikana, kun lantio venyy! Tuo äänen muuttuminen matalammaksi on myös ystävän kautta tuttua. Kaikkeen nämä ruumiimme pystyvät, ollaan ylpeitä niistä!
Onnea esikoisesta! Kun odotin omaani noin viisi vuotta taaksepäin, huomasin itsessäni monia muutoksia. Ihon hyvä kunto, "sisäinen hehku", kirkkaat silmät ja tuuhealta tuntuva, hyvinvoiva tukka olivat tietenkin ihania, mutta myös odotettuja muutoksia. Yllättävämpiä olivat hienoiset muutokset kasvoissani, jotka jäivät pysyviksi. Nykyään olen aivan sinut niiden kanssa, eikä moni muu itseni lisäksi osaa entiseen edes eroa kertoa, mutta poskeni levenivät aavistuksen ja leukani muoto muuttui pyöreämmäksi. Ajattelin tämän johtuvan aluksi raskauden painonnoususta, mutta vaikka palauduin muuten entisiin mittoihini, nämä ns. pehmentyneet piirteet kasvoissa jäivät. Myös sieraimeni ovat raskauden jälkeen leveämmät ja "lihaisammat" kuin aikaisemmin. Mutta kuten sanottua, nämä ovat hyvin hienovaraisia muutoksia joita edes kaikki läheisimmätkään ihmiset eivät ole huomanneet, eli ei kannata stressata muutoksista liikaa! Synnytyksen jälkeen vartalo on muutenkin kovilla, kannattaa antaa aikaa ja armoa palautumiseen. <3
Vierailija kirjoitti:
Onnea esikoisesta! Kun odotin omaani noin viisi vuotta taaksepäin, huomasin itsessäni monia muutoksia. Ihon hyvä kunto, "sisäinen hehku", kirkkaat silmät ja tuuhealta tuntuva, hyvinvoiva tukka olivat tietenkin ihania, mutta myös odotettuja muutoksia. Yllättävämpiä olivat hienoiset muutokset kasvoissani, jotka jäivät pysyviksi. Nykyään olen aivan sinut niiden kanssa, eikä moni muu itseni lisäksi osaa entiseen edes eroa kertoa, mutta poskeni levenivät aavistuksen ja leukani muoto muuttui pyöreämmäksi. Ajattelin tämän johtuvan aluksi raskauden painonnoususta, mutta vaikka palauduin muuten entisiin mittoihini, nämä ns. pehmentyneet piirteet kasvoissa jäivät. Myös sieraimeni ovat raskauden jälkeen leveämmät ja "lihaisammat" kuin aikaisemmin. Mutta kuten sanottua, nämä ovat hyvin hienovaraisia muutoksia joita edes kaikki läheisimmätkään ihmiset eivät ole huomanneet, eli ei kannata stressata muutoksista liikaa! Synnytyksen jälkeen vartalo on muutenkin kovilla, kannattaa antaa aikaa ja armoa palautumiseen. <3
Apua kuulostaa kauhealta, lihaisemmat sieraimet :D en tosiaan tiennyt että raskaus voi tehdä tuollaistakin..
Pysyviä muutoksia olivat raskausarvet vatsassa (nämä pahimmat), reisissä ja rinnoissa sekä jalan koon kasvaminen numerolla. Ja nyt kun joku tästä mainitsi niin mullakin on tainneet sieraimet suurentua. :D Todella outoa.
Nenän ja huulten koko johtuu puhtaasti nesteestä. Palautuvat ennalleen synnytyksen jälkeen. Jalat kai monella jäävät vähän isommiksi.
Itselläni ainoa pysyvä muutos raskauksista on vähän aiempaa leveämpään asentoon jääneet alimmat kylkiluut (olen pieni ja kohtu pakotti loppuraskaudessa uuteen asentoon).
Eipä nuo raskaudet (3 kpl) ole mitään pysyviä muutoksia jättäneet ainakaan kasvoihin, maha ja rinnat sitten tietysti asia erikseen :D Odotusaikana naama oli tosi terveen värinen, mutta muuttui helposti punaiseksi varsinkin liikunnan aikana. Pisamat kasvoissa tummenivat ja luomia tuli muutama lisää. Ja itse asiassa luomet ei oo kyllä hävinneet mihinkään (ovat käsissä). Synnytyksen jälkeen tuntui siltä että paitsi tukka, myös kulmakarvat ja ripset lähtee päästä! Onneksi ei sekään ollut pysyvä muutos...
Mulla suureni kans kengän koko pysyvästi. Lantion levenemisestä ois helppo syyttää raskautta, mutta en tiedä johtuneeko siitä vai pullasta :DD
Mulla tummeni tukka raskauden aikana luonnonvaaleasta tämmöseksi ei-minkäänväriseksi, ja nyt 1,6 kk synnytyksestä ei oo ainakaan vielä vaalentunu takasin :(( Mut voin lohduttaa että on kyllä sen arvosta!!!