Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamala kysymys-mutta kysyn silti...

09.05.2006 |

Mieleeni tuli tänään tälläinen kamala asia... Teen hoitotyötä terveyskeskussairaalassa, missä suurin osa potilaista täysin autettavia ja osa käytöshäiriöisiä. Osa on ajoittain fyysisesti väkivaltaisia ja ovat mm. lyöneet tai potkaiseet hoitajaa. Tilanteet ovat äkillisiä ja ennalta arvaamattomia. Minäkin- tottakai- joudun samalla lailla osallistumaan kaikkien potilaiden hoitamiseen.

Raskausviikot nyt 12 ja kolhuja sattunut lähinnä ranteisiin, kun potilas niitä puristellut ja väännellyt... Mutta entäs jo potilas potkaisee tai lyö vatsaan ??! (voimaa kuitenkin potilaasta löytyy tuollaisessa tilanteissa)

Realistinen pelko siinä suhteessa, että eilen työkaveriani (joka ei onneksi raskaana) lyötiin vatsaan.

Onko kellään sattunut lyöntiä vatsaan ja miten on käynyt, entä raskausviikot?

Mietin vain, että provosoikohan juuri iso vatsa (kohta se aika on lähellä...) lyömiseen, onhan se eniten " tarjolla oleva osa" .

Kuten sanottu, kamala kysymys, mutta tuntuu sen verran pahalta, että pakko tiedustella asiaa teiltäkin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mielenkiintoista oli seurata tuota keskusteluketjua. Itse työskentelen eräässä kehitysvammaisten yksikössä ohjaajana. Viikkoja nyt tasan kymmenen. Kerroin heti töissä pomolle sekä työkavereille raskaudestani, kun sen itsekin sain tietää. Asia itseasiassa tuli sattuman kautta puheeksi työnohjaustilanteessa. Minulla oli tammikuussa yksi keskenmeno, se ei tosin ollut mitenkään yhteydessä työhön. Mutta senkin takia olen supervarovainen. Meillä on asiakasjukossamme väkivaltaisuutta melko paljonkin. Lisäksi mielenterevysongelmaisia, joista jotkut jopa vihaavat ja haluavat satuttaa raskaana olevia naisia. Olen pelännyt valtavasti, että mitä sitten kun tämä raskaus alkaa näkymään.

Työtoverit suhtautuvat todella positiivisesti, mutta silti en voi vältellä kaikkia tilanteita loputtomiinkaan. Lisäksi asiakkaat " harrastavat" ohjaajien säikyttelemistä, ja muutaman kerran urani aikana olen säikähtänyt todella pahasti! Eihän tämänkään voi ihan hyväksi olla.

Pomo ei ole ehdottanut suoranaisesti toisiin tehtäviin sirtoakaan.

Minulla on sellainen olo, että ikään kuin nyt vaan odotellaan, että koska jotain sattuu.

Neuvolassa terveydenhoitaja oli todella huolissaan työstäni, mutta neuvolalääkäri hieman aliarvioi tilannetta: " Oletko aikaisemmin siellä pärjännyt? Vauva tarvitsee kyllä kunnon tällin, että sille sattuu jotain." jne. Olisi tehnyt mieli sanoa, että saa tulla katsomaan, kuinka aikuisia, mutta mieleltään kolmevuotiaita saa olla kolmekin naista pitelemässä aloillaan kun ne potkii ja hakkaa, raapii ja puree. Pisti niiiin vihaksi sen lekurin asenne.

No, koska väsymyskin on ollut tolkuton, sain nyt kaksi viikkoa saikkua. Syynä: " väsymys sekä työn ja raskauden yhteensovittamisen ongelmat" . Joo-o, kuitenkin ensiviikolla tarvitsisi mennä taas töihin. Ja mihin se ongelma olisi siinä ajassa muuttunut? Päinvastoin kun raskauteni alkaa näkyä, asiakkaat saattavat vaan innostua asiasta. Pelottaa, ei voi muuta sanoa!!

Vierailija
2/12 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä olin työssä kehitysvammaisten psykiatrisessa kuntoutus yksikössä ja tehnyt työtä vuosia, harvemmin olen kolhuja pitkän urani aikana saanut, muutamia potkuja ja lyöntejä ja ajatellut aina että itse olen työni valinnut ja tämä yksi miinus puoli siitä, mutta tämä raskaana olo myös ensimmäinen kerta kun pelotti, ei itseni vaan tulokkaan vuoksi.

Joten jäin sairaslomalle, lääkäri mielellään s-loman kirjoitti äitiysloman alkuun saakka.

En tiedä olisiko koko aikana yhtään potkua tai iskua tullut, mutta en myöskään niitä jäänyt odottelemaan, että tuleeko, enkä osastoa halunnut sen vuoksi vaihtaa.

Joten kun käyt neuvolassa, kerro tilanteesi ja ensimmäisellä neuvola lääkäri ajalla pyydä sairaslomaa, jollet halua odotella pyydä terveysasemalta lääkäriltä sairaslomaa siihen asti kun on neuvola lääkärille aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri hyvinkin kirjoitaaa sairaslomaa mikäli työnantaja ei ole suopea vaihtamaan työtehtäviä tai päästämään jonkin sortin varhennetulle äitiyslomalle.....

Ystävättäreni nimittäin oli työpaikassa jossa esimies suhtautui hyvin ikävästi raskausuutiseen ja käytti suorastaan henkistä väkivaltaa ystävättäreeni....

Lääkäri kirjoitti mielellään itkuiselle ystävättärelleni sairausloman toisensa perään kunnes pääsi äitiyslomalle.

Eli jos ei työnanatajan puolelta tule apuja niin sitten voi koittaa tuota kautta =)

Mukavaa ja huoletonta odotusaikaa =)

Vierailija
4/12 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tämä tilanne vielä selvittelyn alla. Mutta toivoisin, että asia ratkeaisi vallan muilla keinoilla kuin sairaslomalla. Mutta iso kiitos vastauksistanne!

Vierailija
5/12 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on mietityttänyt tämä asia.Työskentelen suljetulla akuuttipsykiatrian osastolla,jossa on paljon väkivaltaisuutta.Ammatissani olen aina tottunut kävelemään silmät selässänikin,mutta yllättäviin tilanteisiin on vaikea varautua.

Nyt raskauttani ei vielä näy,viikolla 11 mennään,enkä vielä ole edes kertonut työnantajalleni asiasta.Ajattelin keskustella työterveyshuollossa asiasta,olisiko mahdollista siirtyä esim.kuntoutuspuolelle tai avopuolen osastoille kesän mittaan.

Tähän saakka olen välttänyt esim.päivittäisiä eristystilanteita ja pysytellyt taustalla.

Saa nähdä,miten jatkossa käy,mtään en riskeeraa vauvan vuoksi!

Vierailija
6/12 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin laissakin määritelty, että tietynlaisia töitä ei raskaana ollessa tarvitse tehdä. Työnantajan pitäisi pystyä osoittamaan raskausajaksi muita tehtäviä. En tiedä onko sinun työsi juuri niin " vaarallista" , mutta kannattaa varmaan asiaa selvitellä esim. neuvolan kautta aluksi. Tai neuvolalääkäri voi määrätä sinut sairaslomalle, jollei muuta vaihtoehtoa ole olemassa.

Käsittääkseni kova osuma vatsaan voisi aiheuttaa esim. istukkaan verenpurkauman tai jopa istukan irtoamisen. Lienevät kuitenkin ääritapauksia.

Mulla ainakin vatsa on ollut raskausaikoina todella arka jo pelkälle kosketukselle ja pienetkin tönäisyt ovat tuottaneet kipua.

Toivottavasti joku osaa vastata tarkemmin.

Kaikkea hyvää odotukseen

Jamssa rv26+3

Vierailija
7/12 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin töissä kotihoidossa. Meillä oli riski joutua väkivaltatilanteisiin ja lisäksi oli tartuntavaarallisia asiakkaita. Kotona kun on niitä hyvin dementoituneita asiakkaita, jotka tietenkin puolustavat omaa kotiaan kun sinne vieras tulee. Työsopimus oli loppumassa joten jäin esimiehen kanssa yhteisellä sopimuksella kotiin jo rv 14 lähtien. En halunnut ottaa riskiä, että joku hyökkää päälle. Kuljetettiin lääkkeitä taskussa ja ikinä ei tiennyt millainen hörhöporukka oven takana oli vastassa.

Jos potilas lyö tai potkaisee vatsaan, siinä on selkeästi keskenmenon riski. Mitä jos puhuisit osastonhoitajan kanssa tästä asiasta? Jos keskittyisit hoitamaan potilaita, joilla ei ole tiedettävää riskiä väkivaltaan? Tai jos pääsisit nopeasti työnkiertoon riskittömälle osastolle?

Vierailija
8/12 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jamssa:

jotenkin laissakin määritelty, että tietynlaisia töitä ei raskaana ollessa tarvitse tehdä. Työnantajan pitäisi pystyä osoittamaan raskausajaksi muita tehtäviä. En tiedä onko sinun työsi juuri niin " vaarallista" , mutta kannattaa varmaan asiaa selvitellä esim. neuvolan kautta aluksi. Tai neuvolalääkäri voi määrätä sinut sairaslomalle, jollei muuta vaihtoehtoa ole olemassa.

Esim. Kela tuntee erityispäivärahassaan pelkästään kemialliset ja säteilyn riskit. Poliisinaisethan siirtyvät paperitöihin, samoin monet lanssitytöt. Väkivaltatilanteiden riski ei heille ole (ainakaan ennen ole ollut) todellista.

Vierailija
9/12 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne!

Rohkaisin tässä mieleni ja päätin ottaa asian puheeksi osastonhoitajan kanssa, mitkä mahdollisuuteni ovat. Vauvan takia en haluaisi turhia riskejä ottaa. Ainut mutta- ei saa kyllä vaikuttaa oikeesti- on työkavereiden suhtautuminen. Osa suhtautuu ymmärtäväisesti, osa taas ajattelee " raskaus ei ole sairaus" (no eihän se olekaan, mutta...). Tänään otin asian puheeksi töissä työkavereiden kesken ja en saanut _mitään_ kommenttia.

Mutta kiitos teille, sain rohkeutta- johonkin, en oikein sanoa mihin.

Mukavaa odotusta teillekin!

Vierailija
10/12 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minäkin olen hoitoalalla töissä tai itse asiassa opiskelen, mutta jätän nyt sovitut kesätyöt välistä, koska väkivaltatilanteiden vaara kyseisessä paikassa on olemassa. En halua ottaa riskiä, ja toisaalta jos itsesuojeluvaisto jyllää vauvan takia reippaammin, niin väkivaltainen ihminen herkästi vaistoaa " arkuuden" kehonkielestä, mikä on omiaan lisäämään hyökkäävyyttä. Tykkään kyllä kovasti työpaikasta, mutta en halua elää ja tehdä töitä kesällä pelon kanssa.

Vierailija
11/12 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan kautta on mahdollista päästä sairaslomalle, jos koet tilanteen töissä uhkaavaksi. Itse jäin pari kk ennen äippäloman alkua saikulle, koska työnantajalla ei ollut järjestää muuta työtä. Neuvolalääkäri suhtautui ymmärtäväisesti ja kirjoitti syyksi " ennenaikaiset supistukset" , sanoi että näin työnantajalla ei ainakaan ole mitään vastaan sanottavaa. Silloinen työnantaja suhtautui nuivasti, eikä mitään ymmärrystä herunut.

Itse töissä lastensuojelussa ja vuosien varrella olen nähnyt naisia, jotka ottavat riskejä, sitten on tullut väkivaltatilanteissa potkuja mahaan, kyynärpään iskuja mahaan jne.. Itse kannatan mielummin ennaltaehkäisyä ennenkuin mitään pahaa pääsee tapahtumaan. Tsemppiä sinulle, muista et ole ainoa tämmöisessä tilanteessa! Vauva on aina etusijalla, töitä ehtii tekemään kyllä myöhemminkin!

Vierailija
12/12 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä vammaishuollossa isossa talossa, jossa on onneksi suhtauduttu hyvin ymmärtävästi raskaana oleviin. Heti kun raskaudesta kertoo saa siirron turvalliselle osastolle tauti- tai väkivaltariskin vuoksi. Toisaalta sehän on järkevää myös työantajan kannalta, ei kannata riskiä että joutuisi maksumieheksi...

Puhu rohkeasti esimiehellesi ja jos et sieltä ymmärrystä saa niin sitten yhteys työsuojeluvaltuutettuun.

Tsemppiä