"Jouluruokia" syödään 2-3 päivää ja jotkut kyllästyy
Kuitenkin vuoden ympäri syödään makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta ym. monta kertaa. Mikä on se juttu, että "jouluruuat" kyllästyttää?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meillä syödään parisen viikkoa ja kauemminkin menis. Onhan niissä valinnanvaraa.
Tuo ajatus että kaikkea oltava riittävästi, ei kuitenkaan aina perinteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetelly vähän samaa, ja sitä, kuinka niin moni sanoo vihaavansa kaikkia jouluruokia...miten se edes on mahdollista?
Makuasia. Itse tykkään riisipuurosta, graavikalasta, perunalaatikosta ja kalkkunasta, muut eivät kiinnosta. Piparitaikina on hyvää, paistetut piparit menettelvät mutta ilmankin pärjäisin.
Mitkä "muut"? Liha, kala, kasvikset? Suklaa? Salaatit? Vai onko sulle jouluruoat ainoastaan pahoja kaupan valmiita juttuja tai jotain perinteistä lipeäkalaa jota kukaan ei syö mutta jota aina on pöydässä jostain syystä?
Meillä ei jouluna ole kuin hyviä ruokia.
Sama! Eli juustoja, patonkeja, pizzaa, pastaa, salaatteja, mozzarellatikkuja, pihvejä, perunamuussia, hampurilaisia, suolakeksejä, hedelmiä ym. megaherkkuja. Ei missään nimessä mitään joululaatikoita, kinkkua tai rosollia. Yh. Joulu on iloista aikaa, herkutellaan siis kunnolla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan jouluruokaa, mutta syön sitä yleensä vain aattona pitkän kaavan mukaan. Joulupäivänä ehkä viä rääppiäiset, mutta sekään ei välttämätöntä. Siksi se jouluruoka maistuu aattona taivaalliselta, kun sitä niin harvoin saa.
Saahan sitä vaikka vuoden ympäri. Miksi sinä et saa?
No saahan sitä syödä vaikka joka päivä, mutta tarkoitin että maistuu erityisen hyvältä kun sitä syö kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetelly vähän samaa, ja sitä, kuinka niin moni sanoo vihaavansa kaikkia jouluruokia...miten se edes on mahdollista?
- Itselläni on traumat parinkymmenen vuoden takaa lapsuuden jouluista, kun ne lautaselle annostellut laatikot oli syötävä. Ilman tyhjää lautasta ei saisi poistua joulupöydästä ja joulupukki ei tulisi lahjojen kanssa kylään. Harmi vain, että en saanut itse annostella sopivaa annoskokoa.
Summasummarum, edelleen näin parikyt vuotta vanhempana on lanttu- ja porkkanalaatikot mielestäni ihan yököttäviä. Ehkäpä suhtautuisin asiaan rennommin, jos tällaisia kauhukokemuksia ei olisi päässyt lapsuudessa syntymään.
On varmaan aika raskas elämä, kun kaikki lapsuudessa koetut "vääryydet" seuraavat hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Oisko toi paha maku.
Teen aivan järkyttävän hyvää lanttulaatikkoa ja sitä tehdään ja syödään jo hyvissä ajoin ennen joulua, moneen otteeseen. Ja tietysti myös joulun jälkeen.
Kun kinkkua alkaa saamaan varhain aattoaamuna, kun se on taatusti ylikypsää ja ihanaa, sitä syödään antaumuksella niin kauan kuin sitä riittää. Kinkku on niin iso kuin uuniin saa mahtumaan.
Kalat on meillä viimeisen päälle ja suurta herkkua, mies saa ne työkuvioiden kautta ilmaiseksi. Kautta vuoden. Maistuu aina kun ovat niin hyviä.
Punajuuri-aurapaistokseen ei vaan voi kyllästyä.
Meillä siis tykätään jouluruuista koska ne ovat meillä herkullisia. Olemmehan toki joutuneet kylässä tai pikkujouluissa jne. myös eineslanttulaatikkoa ja liian raa'aksi jätettyä kinkkua (jota ohjeissa kutsutaan meheväksi) ja eihän sellaiset ole hyvää jouluruokaa, ei ihme että kyllästyy parissa päivässä kun itse emme halua syödä edes yhdellä aterialla sellaisia.
Lipeäkalaa söisin muulloinkin, kuin Jouluna jos sitä vain saisi! Kinkusta en pidä. Syön kuitenkin pari siivua, jos on tarjolla. Itse en kinkkua osta. Tilalla uunikala! Kaikki perinteiset Jouluruuat maistuu!
Meillä jouluna on pöydässä ainakin 15:ttä eri lajia. Siitä kyllä löytyy jokaiselle perheenjäsenelle jotain mikä miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoat maistuvat pahalta. Siksi niiden syöminen tympii.
Entä jos tekisit hyviä jouluruokia? Ei niitä pula-ajan laatikoita tarvitse juhlapäivänä mättää.
Ei me syödä laatikoita, rosollia, kinkkua. Syödään kaloja, tapastyyppisiä alkupaloja ja sit jälkiruokia ja juustoja. Joulupäivänä jotain lintua. Mutta ei me makaronilaatikkoa kovin montaa kertaa vuodessa syödä. Eikä koskaan olla tehty kinkkukiusausta!
Kolmet pikkujoulut + kolmet joululounaat. Ei oikein innosta perinteiset jouluruoat sen jälkeen.
En nyt ymmärrä miksi pitäisi syödä pahaa ruokaa vaan siksi että on vuoden pimein aika. Siksi skippaan nämä ns. joulusafkat kokonaan.En ole koskaan voinut sietää niitä.
Tykkään kyllä jouluruuista, mutta sitten kun on muutamassa kyläpaikassa peräkkäisinä päivinä syönyt erittäin runsaista pöydistä itsensä (liian) täyteen (+tortut+suklaat+marmelaadit+piparit jne) niin eipä paljon napostele jouluruuat enää. Omassa kodissa ei jostain syystä koskaan tule syötyä niin paljoa ja jouluruoka maistuu pidempään.
Kinkkua en syö, en pidä siitä. Laatikkoja voin syödä vähän, ehkä vähän kalaa mutta rosollit ja sellaiset jätän muille. Teen omat ruuat ja ison salaatin, sillä mennään. Suklaat jätän myös muille, en ole suklaan ystävä vaikka nainen olenkin.