Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin lausunto

Vierailija
13.11.2018 |

Mitä tarkoittaa Potilas asiallinen ja orientti ?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orientoitunut eli olet läsnä ja vastailet symmetrisesti irvistellen.

Vierailija
2/12 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pipipää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olemuksessasi mikään ei anna aihetta huoleen toisin kuin tämä avaus. 

Vierailija
4/12 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vastailet symmetrisesti irvistellen.

??

Vierailija
5/12 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla on historiaa epäasiallisesta käyttäytymisestä mutta nyt on asiallinen.

Vierailija
6/12 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää tilannetta missä on. Esim. orientoitunut aikaan ja paikkaan.

Vierailija
7/12 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinlausunnoissa tai siarauskertomuksissa voi tosiaan olla kummallistakin tekstiä. Kuten että potilas odotti vuoroaan pyöräilykypärä päässään. Kyseessä mun puolisoni aikanaan kun kulkee paljon pyörällä. Ei ollut heti ottanut kypärää pois, vaan mennyt ensin vuoroaan odottamaan ja vasta sitten vähän ennen vastaanottoa ottanut sen pois.

Jos pitää kypärää päässä sisätiloissa, niin voihan siitä ulkopuolinen vetää johtopäätöksiä, että tyyppi pelkää taivaan putoavan niskaansa tai muuta häröä. Mutta siinä päässähän se hyvin pysyi tallella kun sieltä pyörältä käveli sisään ja käsissä oli muuta tavaraa, kuten reppu jne. Muistan välillä itse pyöräillessäni tuon kypäräjutun ja huolehdin kyllä visusti ettei se ole päässä "jossain julkisella paikalla" kuten vaikka kaupassa käydessä. Jokuhan voi ajatella että pelkään oikeasti saavani pataani kun noin suojaudun?

Siis ihminen joka pitää kypärää hetken liian kauan päässään, on harvinaisen hyväitsetuntoinen, joka viis veisaa siitä mitä muut hänen pyöräilykypärästään ajattelevat.

Vierailija
8/12 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriset ja muutenkin huonokuntoiset potilaat voivat olla sekavia, mikä on vaarallinen merkki aivojen toimintahäiriöstä.  Malliesimerkki sarjakuvassa tästä on Aku Ankka, joka  kysyy päätään lyötyään: "Kuka minä olen, missä minä olen? Psykiatrisessa haastattelussa arvioidaan, onko potilas orientoitunut eli tietoinen itsestään, paikasta ja ajankohdasta. Orientoitunut potilas ei ole hätäensiavun tarpeessa. Laiskat lääkärit lyhentävät tämän virheellisesti orientiksi, joka tarkoittaa itämaita, historiallisesti Vähä-Aasiaa ja Egyptiä. 

Vierailija
9/12 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orientti viittaa kyllä maantieteeseen.

Orientoitunut on se sana joka tarkoittaa sitä, että henkilöllä on ajan ja paikan taju. Tietää missä on ja miksi. 

Vierailija
10/12 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orientti viittaa kyllä maantieteeseen.

Orientoitunut on se sana joka tarkoittaa sitä, että henkilöllä on ajan ja paikan taju. Tietää missä on ja miksi. 

Asiallinen tarkoittaa sitä, että pystyy pitäytymään keskustelussa juuri siinä aiheessa, joka käsillä on, ja puhe on korrektia.

Vierailija
11/12 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä vaihtuvat lääkärit voivat lausua esim pitkäaikaissairaan potilaan tilanteesta mitään?

Vierailija
12/12 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta orientti tarkoittaa itämaalaista, kait lähi-idästä tullutta. Mulle hoitaja kirjoitti että olen "orientti herra". On hienoa kuulua itämaisiin herrakansoihin, jonkun mielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän