Te jotka olette matkustelleet Kaakkois-Euroopassa
Moldova, Makedonia, Montenegro, Serbia, Romania, Bulgaria, Albania, Bosnia-Herzegovina jne. Minkälaista siellä on? Kertokaa kaikki. Jostain syystä minua on aina kiinnostanut enemmän nuo maat kuin jotkut suositut lämpimät maat jossain kauempana.
Kommentit (12)
Jos olet mukavuudenhaluinen, mene muualle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mukavuudenhaluinen, mene muualle.
Jos olisin mukavuudenhaluinen niin menisinkin jonnekin "sivistysvaltioon" josta löytyy kaikki mukavuudet. Mutta sen sijaan suunnittelen matkustavani Kaakkois-Euroopan maihin koska niiden maiden tarinat ja ylipäätään tuollaiset vähän karummat paikat kiinnostavat.
Kiinnostaisi tietää minkälaisia ihmisiä siellä on, miten ne elää, onko siellä oikeasti niin karua kuin sanotaan jne... Tosin eipä sitä oikein muuten voi selvittää kuin käymällä paikan päällä..
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää minkälaisia ihmisiä siellä on, miten ne elää, onko siellä oikeasti niin karua kuin sanotaan jne... Tosin eipä sitä oikein muuten voi selvittää kuin käymällä paikan päällä..
Jos menet maaseudulle, niin on karua.
Karua mutta kaunista. Jos vapaa autoreissailu on mahdollista, suosittelen. Historian ennakko-opinnot eivät ole haitaksi.
Makedoniaan voisi mennä! Kuulostaa jännältä.
Minä odotin tämän keskustelun koskevan Bulgariaa, Romaniaa, Moldovaa, ehkä Ukrainaakin. Turkistakin osa on Euroopan puolella. Entisen Jugoslavian alueen minä lasken etelä-Euroopaksi. Useimmat taitavat mieltää Kreikankin etelä-Eurooppaan.
Entisen Jugoslavian alueella en ole reissannut, anteeksi. Useimmat siellä käyneet kyllä kehuvat, etenkin Kroatiaa.
Olen liikkunut aikoinaan niillä seuduilla, Slovenia, Kroatia, Bosnia, Montenegro, Albania, Ukraina (myös Krim)... Entisen Jugoslavian maat ovat kiehtovia. Selvästi slaavilaisia, eroavat täysin muusta Etelä-Euroopasta. Ukraina ei ole Balkania maantieteellisesti eikä kulttuurisestikaan.
Suositelen käymän. Ns helpoimmat maat ensi käyntiin ovat Slovenia (muistuttaa Itävaltaa) ja Kroatia (muistuttaa enemmän Italiaa kuin muut mainitut kohteet).
Luonto sisämaassa (Bosnia) on hienoa ja karumpaa kuin voisi ajatella niillä leveysasteilla.
Kysy tarkempia kysymyksiä, jos haluat lisää tietoa (en jaksa kirjoittaa esseetä).
Vierailija kirjoitti:
Olen liikkunut aikoinaan niillä seuduilla, Slovenia, Kroatia, Bosnia, Montenegro, Albania, Ukraina (myös Krim)... Entisen Jugoslavian maat ovat kiehtovia. Selvästi slaavilaisia, eroavat täysin muusta Etelä-Euroopasta. Ukraina ei ole Balkania maantieteellisesti eikä kulttuurisestikaan.
Suositelen käymän. Ns helpoimmat maat ensi käyntiin ovat Slovenia (muistuttaa Itävaltaa) ja Kroatia (muistuttaa enemmän Italiaa kuin muut mainitut kohteet).
Luonto sisämaassa (Bosnia) on hienoa ja karumpaa kuin voisi ajatella niillä leveysasteilla.
Kysy tarkempia kysymyksiä, jos haluat lisää tietoa (en jaksa kirjoittaa esseetä).
Lisäys vielä: Albania ei myöskään ole slaavilainen vaan musli mimaa, ja pidin siitä vähiten noista mainituista kohteista. Todella mielenkiintoista, että Euroopassa voi olla niinkin tuntematonta ja sulkeutunutta seutua.
Istanbul on aivan huikea kokemus! Kulttuurisesti ja historiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Istanbul on aivan huikea kokemus! Kulttuurisesti ja historiallisesti.
Huoh.
Hyvin vaihtelevaa. Rähjäistä ja hienoa, köyhää ja rikasta. Tiet paikoin todella rähjäisiä. Edullinen hintataso. Jos unohtaa omat tavaransa johonkin, ne katoavat alta aikayksikön. Ihmiset polttavat kauheasti tupakkia.