Neuvosi, miten olla miehen/naisen rakastettu, ei äiti/isä?
Kiinnostaisi kuulla ajatuksianne ja myös sukupuolenne, kokemuksianne. Itse olen nainen, vähän alle kolmikymppinen enkä varmasti ymmärrä elämää samoin kuin vanhemmat ja viisaammat. Avatkaa siis viisautenne sanaiset arkut. <3
Minä aloitan:
1. Anna hänen itse ottaa vastuu elämästään, kantaa tekojensa seuraukset
- Kohtele häntä siis aikuisena, ei lapsena. Älä siivoa hänen jälkiään. Älä kerro miten astianpesukone kuuluu täyttää, tai vessa siivota. Luota siihen, että jos jaatte vastuut keskenänne, hän hoitaa omansa. Tai huolehtii seuraukset, jos ei vastuutaan hoida. Näytä että jos sinua kohdellaan huonosti, silläkin on seurauksensa. (Toki kaikki tämä kypsästi, kunnioittavasti ja maalaisjärkeä käyttäen.)
2. Kunnioita hänen arvojaan ja unelmiaan
- Älä missään nimessä naura hänen unelmilleen ja tavoitteilleen. Älä pidä omiasi parempina, vaan erilaisina. Sopikaa yhdessä, mitä tavoitteita tavoittelette yhteisvoimin. Kumpikaan ei voi päättää kahden aikuisen ihmisen puolesta.
3. Anna hänen johtaa
- Sinä olet ottanut usein johtajan roolin? Vaihtakaa (ainakin välillä) osia. Kenties olet ottanut roolin luonnostaan, koska olet hyvä kontolloimaan ja organisoimaan asia. Hellitä kuitenkin kontrolli ja anna hänen ottaa vastuu. Kenties hän hoitaa asiat eri tavalla, tai roolinvaihdossa on totuttelemista? Hän saattaa pelätä epäonnistumista ja pilkkaa hyvinkin paljon, vaikka vaikuttaisi muulta. Ole hyvin kannustava ja lempeä, anna aikaa. Tottakai myös itsellesi, kontrollin hellittäminen voi olla vaikeaa.
Jos mun ajatukset on mielestäsi ihan persuuksista, sekin olisi kiva kuulla. :D
Kommentit (9)
Paras neuvo on valita puolisona viisaasti, kyllä nämä asiat näkyy jo seurustellessa.
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvo on valita puolisona viisaasti, kyllä nämä asiat näkyy jo seurustellessa.
Tämä neuvo on kyllä varmasti paras, mutta moni tuppaa seurustellessa ihastuneena leijua ihan muissa, kuin järjen ja logiikan avaruuksissa. Saattaa sitä vahingossa alttarillekin päätyä.
Joo tämä toimii jos on toimiakseen ja toisella on edes vähän järkeä päässä. Ensimmäisen poikaystäväni kohdalla kävi niin että hän noista jutuista huolimatta saanut mitään tehtyä ei esim vietyä lukiota loppuun tai mentyä töihin vaikka minä häntä nuorempana tein molemmat ennen häntä ja myöhemmin menin yliopistoon kun oltiin jo erottu ja hän varmaan vasta silloin alkoi vähän saada tolkkua käytökseensä mutta onnea sille joka tuollaisen ihmisen kanssa pystyy koko elämänsä viettämään.
Vierailija kirjoitti:
Joo tämä toimii jos on toimiakseen ja toisella on edes vähän järkeä päässä. Ensimmäisen poikaystäväni kohdalla kävi niin että hän noista jutuista huolimatta saanut mitään tehtyä ei esim vietyä lukiota loppuun tai mentyä töihin vaikka minä häntä nuorempana tein molemmat ennen häntä ja myöhemmin menin yliopistoon kun oltiin jo erottu ja hän varmaan vasta silloin alkoi vähän saada tolkkua käytökseensä mutta onnea sille joka tuollaisen ihmisen kanssa pystyy koko elämänsä viettämään.
Huh, huh! Kuulostaa kyllä aikamoiselta tapaukselta. Tässä tapauksessa hän on joutunut kantamaan tekojensa seuraukset, eli eron. Hyvä siis, että et jäänyt tuollaiseen suhteeseen. Toivottavasti olet nyt saanut kypsemmän poikaystävän, jos seurustelet.
Hieno avaus, mutta väärin tekevää aikuistakin pitää ja saa neuvoa. Jokaisen on joskus opeteltava ja väärin siivoaminen on jopa terveydelle vaarallista jos levitetään pöpöjä jne.
Voisiko alapeukuttaja kommentoida, kun kuitenkin vaivautui lukemaan?