Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummu sopii menoja 10-vuotiaan kanssa kysymättä multa?

Vierailija
11.11.2018 |

Siis tänään esim. oli soittanut ja kysynyt, että haluaisko lähteä isovanhempien luo käymään. Onko tällainen teidän mielestä sopivaa toimintaa? Sitten lapsi kysyy multa, saako lähteä. Mua kummastuttaa, miksi äitini ei kysy multa pääseekö lapsi jonnekin. Täytyyhän sen joka tapauksessa varmistaa, että minulle sopii.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa, että sinulla itselläsi on jotain ongelmia äitisi kanssa. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse kärsiä siitä. Lapset pitää pitää erossa aikuisten välien selvityksistä.  Jos äitisi ei ole humalassa tai väkivaltainen tms. vaarallinen, niin en näkisi mitään ongelmaa mummolakäynneissä. 

No on joo. Ei mummolakäynneissä ongelmaa olekaan, mutta mun mielestä huono, että mummo toimii mun ohi ja pistää lapsen vähän hankalaan asemaan. Ja samalla mua kohtaan tosi inhottavaa tietää vasta viime hetkellä, että onkin jonnekin kutsuttu ja lennossa päättää asiasta. Ap

Mikä siinä on niin hankalaa sanoa kyllä tai ei? Ja tuon ikäisen kuuluu jo oppia kestämään myös pettymyksiä. En oikeasti näe mitään ongelmaa.

No kyllä sen mummuikäisenkin pitäisi kyetä sietämään pettymyksiä. Ja ottamaan niitä vastaan myös lapselta.

Nythän hän käyttäytyy ihan asiattomasti ja asettaa aina sen äidin siihen kieltäjän asemaan.

Mutta mummohan tuossa ottaa ne pettymykset vastaan, kun äiti sanoo ei. Ja tottakai äiti on kieltäjän roolissa jos haluaa kieltää. Se on sitä vanhemmuutta. Jos äiti ei sitä 10-vuotiaan kanssa kestä, voi muutaman vuoden päästä olla rankkaa.

Minusta mummo ei tuossa käyttäydy ollenkaan asiattomasti, vaan ihan normaalisti. Äiti jostain syystä sen sijaan pelkää vastuunottoa.

Vierailija
22/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkennuksena aloitukseen, että mummu eli mun äiti pyysi lasta mun isovanhempien luo eli lapsen isoisovanhempien luo. Ilmeisesti mua ei ole pyydetty, koska on välit poikki yhden sisarukseni kanssa. Isä on kuollut, joten aika inhottavaa jättää mut yksin yhtäkkiä isänpäivänä :( siis olisinhan voinut sanoa lapselle, että ei pääse, mutta miksi en olisi päästänyt kylään, kun isovaari on ainoa juhlittava meillä tänään. Harmittaa, että en tiennyt aiemmin kutsusta. Ap

No lapsia ei todellakaan kutsuta yhtään minnekään, jonne vanhempi ei olisi tervetullut mukaan myös.

Nyt vaan mummolle sanot suoraan asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkennuksena aloitukseen, että mummu eli mun äiti pyysi lasta mun isovanhempien luo eli lapsen isoisovanhempien luo. Ilmeisesti mua ei ole pyydetty, koska on välit poikki yhden sisarukseni kanssa. Isä on kuollut, joten aika inhottavaa jättää mut yksin yhtäkkiä isänpäivänä :( siis olisinhan voinut sanoa lapselle, että ei pääse, mutta miksi en olisi päästänyt kylään, kun isovaari on ainoa juhlittava meillä tänään. Harmittaa, että en tiennyt aiemmin kutsusta. Ap

No lapsia ei todellakaan kutsuta yhtään minnekään, jonne vanhempi ei olisi tervetullut mukaan myös.

No todellakin lapsi saa mennä isovaarin luo isänpäivänä vaikka äiti on riidellyt siskonsa kanssa. Joku raja nyt itsekeskeisyyteen!

Isänpäivä ei ole sellainen päivä, joilloin äiti ei voisi olla hetken yksin, eikä lapsi saa ikinä joutua olemaan äitinsä hoitaja ja tuki (siis lapsuudessaan).

Vierailija
24/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua teillä. Onneksi sain omassa lapsuudessani mennä mummoni kanssa minne halusin ja milloin halusin. Ilmoitin vain, että nyt menen ja sillä selvä. Ei ollut mitään draamaa eikä valtataistelua kenenkään puolelta.

Vierailija
25/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa, että sinulla itselläsi on jotain ongelmia äitisi kanssa. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse kärsiä siitä. Lapset pitää pitää erossa aikuisten välien selvityksistä.  Jos äitisi ei ole humalassa tai väkivaltainen tms. vaarallinen, niin en näkisi mitään ongelmaa mummolakäynneissä. 

No on joo. Ei mummolakäynneissä ongelmaa olekaan, mutta mun mielestä huono, että mummo toimii mun ohi ja pistää lapsen vähän hankalaan asemaan. Ja samalla mua kohtaan tosi inhottavaa tietää vasta viime hetkellä, että onkin jonnekin kutsuttu ja lennossa päättää asiasta. Ap

Mikä siinä on niin hankalaa sanoa kyllä tai ei? Ja tuon ikäisen kuuluu jo oppia kestämään myös pettymyksiä. En oikeasti näe mitään ongelmaa.

No kyllä sen mummuikäisenkin pitäisi kyetä sietämään pettymyksiä. Ja ottamaan niitä vastaan myös lapselta.

Nythän hän käyttäytyy ihan asiattomasti ja asettaa aina sen äidin siihen kieltäjän asemaan.

Mutta mummohan tuossa ottaa ne pettymykset vastaan, kun äiti sanoo ei. Ja tottakai äiti on kieltäjän roolissa jos haluaa kieltää. Se on sitä vanhemmuutta. Jos äiti ei sitä 10-vuotiaan kanssa kestä, voi muutaman vuoden päästä olla rankkaa.

Minusta mummo ei tuossa käyttäydy ollenkaan asiattomasti, vaan ihan normaalisti. Äiti jostain syystä sen sijaan pelkää vastuunottoa.

Mummu järjestää tilanteen, jossa hän on aina ihana ja äiti on aina se joka joutuu kieltämään. Oikein klassista passiivisaggressiivista käytöstä. Asiatonta käytöstä.

Vierailija
26/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei sekoiteta vanhempien vihanpitoon. Lapset kutsutaan ihan normaaliin tapaan. Lapsi ei ole riidellyt kenenkään kanssa.

Vierailija
27/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummu järjestää tilanteen, jossa hän on aina ihana ja äiti on aina se joka joutuu kieltämään. Oikein klassista passiivisaggressiivista käytöstä. Asiatonta käytöstä.[/quote

Aika kusipää äiti, jos kieltää vaan silkasta kieltämisen halusta. Ja onpa kauheaa, kun mummo haluaa viettää aikaa lapsenkapsen kanssa ja ostaa lapsenlapselleen. Ihan hirveää!

Vierailija
28/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttele mummon kanssa. Kun lapsi kertoo ja kysyy, niin kai sinä voit soittaa sille. mummolle ja sopia kuviot tai kieltää menemästä.

Ihmeelllistä,valtataistelua teillä. Kiertelyä ja kaartelua. Lapset tuossa rupeaa kärsimään. Ei oo kivaa. Kun vanhemmat on tollain sotajalalla kyröttämässä.

Voisi olla niin, että te tulette toisianne ja tuette lasta. Puhutte yhteisistä tavoitteista ja toeutatte niitä...

Avaa peli!

Ei hyvä. Onko toinen mummo dominoiva ja tämä mummo tuntee jäävänsä syrjään? Mulla oli sellainen mummo. Jouduin olemaan lomat siellä vaikka toinen mummola oli mieluisampi.

Vierailija
29/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on narsistiäiti.. Lapsi säälittää. Varmaan on muitakin outoja sääntöjä ja rajoituksia kotona.

Vierailija
30/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on tosi läheinen mummo ja hoitanut lasta usein (eli olette osoittaneet luottamuksen mummoa kohtaan useasti), niin en näe tuon ikäisen kohdalla enää mitenkään huonotapaisena.

Jossainhan vaiheessa ala-asteella ne lapset alkavat harjoittelemaan itsekin suhteiden ylläpitoa juurikin noin, että kysyvät sitten itse vanhemmilta että onko ok mennä mummolaan/kummin luo. Sanoisin, että mielestäni jostain 3. luokalta lähtien ok ja alle kouluikäisten kohdalla törppöä käytöstä yrittää sopia mitään ohi vanhempien. Sitten kaikki isot jutut kysytään totta kai aina ensin vanhemmilta, eli lapsille ei mitään reissuja tai varsinkaan ulkomaan matkoja ehdotella ennen kuin on kysytty vanhemmilta.

Tietysti jos teillä on ollut mummon kohdalla luottamuspulaa, josta mummo on itsekin tietoinen, niin onhan se huonoa käytöstä yrittää sopia ohi teidän. Eli onko tässä taustalla jotain isompaa ongelmaa?

Olipas hyvä vastaus.

Itse asiassa on, juuri alkuviikosta mummu vei lapsen ostoksille kysymättä ja kertomatta minulle, mistä suutuin, koska lapsella ei ollut lupa ja emme tarvinneet ostoksia, joita lapsi oli halunnut mummun ostavan. Tilanne olisi vältetty, jos mummu olisi kysynyt minulta.

Vihaksi pistää sun asenne.

Ohis