Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummu sopii menoja 10-vuotiaan kanssa kysymättä multa?

Vierailija
11.11.2018 |

Siis tänään esim. oli soittanut ja kysynyt, että haluaisko lähteä isovanhempien luo käymään. Onko tällainen teidän mielestä sopivaa toimintaa? Sitten lapsi kysyy multa, saako lähteä. Mua kummastuttaa, miksi äitini ei kysy multa pääseekö lapsi jonnekin. Täytyyhän sen joka tapauksessa varmistaa, että minulle sopii.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos puhuisit sen äitis kanssa, etkä sotkis asioita meihin.

Vierailija
2/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on tosi läheinen mummo ja hoitanut lasta usein (eli olette osoittaneet luottamuksen mummoa kohtaan useasti), niin en näe tuon ikäisen kohdalla enää mitenkään huonotapaisena.

Jossainhan vaiheessa ala-asteella ne lapset alkavat harjoittelemaan itsekin suhteiden ylläpitoa juurikin noin, että kysyvät sitten itse vanhemmilta että onko ok mennä mummolaan/kummin luo. Sanoisin, että mielestäni jostain 3. luokalta lähtien ok ja alle kouluikäisten kohdalla törppöä käytöstä yrittää sopia mitään ohi vanhempien. Sitten kaikki isot jutut kysytään totta kai aina ensin vanhemmilta, eli lapsille ei mitään reissuja tai varsinkaan ulkomaan matkoja ehdotella ennen kuin on kysytty vanhemmilta.

Tietysti jos teillä on ollut mummon kohdalla luottamuspulaa, josta mummo on itsekin tietoinen, niin onhan se huonoa käytöstä yrittää sopia ohi teidän. Eli onko tässä taustalla jotain isompaa ongelmaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on tosi läheinen mummo ja hoitanut lasta usein (eli olette osoittaneet luottamuksen mummoa kohtaan useasti), niin en näe tuon ikäisen kohdalla enää mitenkään huonotapaisena.

Jossainhan vaiheessa ala-asteella ne lapset alkavat harjoittelemaan itsekin suhteiden ylläpitoa juurikin noin, että kysyvät sitten itse vanhemmilta että onko ok mennä mummolaan/kummin luo. Sanoisin, että mielestäni jostain 3. luokalta lähtien ok ja alle kouluikäisten kohdalla törppöä käytöstä yrittää sopia mitään ohi vanhempien. Sitten kaikki isot jutut kysytään totta kai aina ensin vanhemmilta, eli lapsille ei mitään reissuja tai varsinkaan ulkomaan matkoja ehdotella ennen kuin on kysytty vanhemmilta.

Tietysti jos teillä on ollut mummon kohdalla luottamuspulaa, josta mummo on itsekin tietoinen, niin onhan se huonoa käytöstä yrittää sopia ohi teidän. Eli onko tässä taustalla jotain isompaa ongelmaa?

Olipas hyvä vastaus.

Itse asiassa on, juuri alkuviikosta mummu vei lapsen ostoksille kysymättä ja kertomatta minulle, mistä suutuin, koska lapsella ei ollut lupa ja emme tarvinneet ostoksia, joita lapsi oli halunnut mummun ostavan. Tilanne olisi vältetty, jos mummu olisi kysynyt minulta.

Vierailija
4/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on syytä selittää tälle mummolle, että sinä olet lapsen huoltaja ja sinun kanssa sovitaan asiat ensin, vasta sitten kysytään lapselta. Nosta asia heti esille.

Tästä kannattaa keskustella myös lapsen kanssa ja rauhallisesti keskustella ns. pelisäännöistä.

Vierailija
5/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotias voi mielestäni hyvin alkaa sopia itsekin menoja. Saako hän nähdä kavereitaan oma-aloitteisesti vai soittaako teille kavereiden vanhemmat, että sopisiko tapaaminen? Mielestäni on ihan luonnollista ja normaalia alkaa tuossa iässä opettelemaan itsekin suhteiden ylläpitoa. Mummola on varsin turvallinen paikka aloittaa. Onko sinulla huonot välit äitiisi vai miksi koet, että lapsi ei saisi mennä sinne ilman lupaasi? 

Vierailija
6/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai taas tämä sama. Mummu ostaa, sinä et halua ostettavan, lapsella ei ole oikeastaan mitään, koska sinulla ei ole varaa maksaa ja mummun et anna ostaa.

Vierailija
7/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, että sinulla itselläsi on jotain ongelmia äitisi kanssa. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse kärsiä siitä. Lapset pitää pitää erossa aikuisten välien selvityksistä.  Jos äitisi ei ole humalassa tai väkivaltainen tms. vaarallinen, niin en näkisi mitään ongelmaa mummolakäynneissä. 

Vierailija
8/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää se kun mummo osti vääränlaiset urheiluvälineet? Anna nyt jo olla.

Vierailija
9/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa, että sinulla itselläsi on jotain ongelmia äitisi kanssa. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse kärsiä siitä. Lapset pitää pitää erossa aikuisten välien selvityksistä.  Jos äitisi ei ole humalassa tai väkivaltainen tms. vaarallinen, niin en näkisi mitään ongelmaa mummolakäynneissä. 

No on joo. Ei mummolakäynneissä ongelmaa olekaan, mutta mun mielestä huono, että mummo toimii mun ohi ja pistää lapsen vähän hankalaan asemaan. Ja samalla mua kohtaan tosi inhottavaa tietää vasta viime hetkellä, että onkin jonnekin kutsuttu ja lennossa päättää asiasta. Ap

Vierailija
10/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo kysyy  lapselta, lapsi kysyy sinulta luvan. En minä nyt osaa nähdä tässä mitään ongelmaa. Samaan tapaan kavereidenkin kanssa sovitaan. Lapsi on tarpeeksi iso päättämään itse. Onko se joku ongelma, jos lapsi sanoo sinulta kysyttyään että ei nyt pääse? Kyllä kai lapsi tietää jo, jos on joku perheen meno tai harrastus, ettei pääse. Onko muuta estettä mennä, jos ei ole noita, muu kuin että sinun pitää päättää? 

Vierailija
11/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös ihan samaa! Anoppi haluaisi 10v tytön luokseen tyyliin aina ja on nyt ruvennut sopimaan tytön kanssa tyyliin ai joo sovittiin liisin kanssa että hän tulee torstaina mun kanssa uimaan. Mielestäni se ei käy, koska tyttö ei kulje vielä täysin itsenäisesti kun on vaihto bussissa. Tarvitsee siis mieluusti kyydin busapysäkille ja usein haetaan mummolasta. Lapsi ei tiedä eikä muista edes omia menojaan, saati koko perheen. On oikomishoitoa, kaverisynttäriä, vieraita meillä. Siksi suututtaa toi anopin härkkimenen, yrittää tunkea liikaa meidän elämään.

Vierailija
12/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi mummon ja lapsen kanssa miten reissut sovitaan niin, että olet niistä tietoinen.

Itse tuon ikäisenä soitin itse mummolle, että voiko tulla yökylään. Sitten jos sopi niin varmistin vielä äidiltä. Oli "kivaa" olla niin iso, että sai itse sopia reissun.

Ei tuosta nyt mitään draamaa kannata repiä jos saatte sovittua jonkun toimintamallin.

Vierailija
13/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele mummon kanssa. Kun lapsi kertoo ja kysyy, niin kai sinä voit soittaa sille. mummolle ja sopia kuviot tai kieltää menemästä.

Ihmeelllistä,valtataistelua teillä. Kiertelyä ja kaartelua. Lapset tuossa rupeaa kärsimään. Ei oo kivaa. Kun vanhemmat on tollain sotajalalla kyröttämässä.

Voisi olla niin, että te tulette toisianne ja tuette lasta. Puhutte yhteisistä tavoitteista ja toeutatte niitä...

Avaa peli!

Vierailija
14/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikeasti tosi ärsyttävää.

Kun kuitenkin se perhe on kokonaisuus eikä lapset tiedä kaikkia menoja. Edes omiansa. Varsinkaan esim loma-aikoina.

Se on jonkinlainen kyykyttämistyyli, mennä äidin ohi. Näin sen tulkitsen.

Vierailija
15/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkennuksena aloitukseen, että mummu eli mun äiti pyysi lasta mun isovanhempien luo eli lapsen isoisovanhempien luo. Ilmeisesti mua ei ole pyydetty, koska on välit poikki yhden sisarukseni kanssa. Isä on kuollut, joten aika inhottavaa jättää mut yksin yhtäkkiä isänpäivänä :( siis olisinhan voinut sanoa lapselle, että ei pääse, mutta miksi en olisi päästänyt kylään, kun isovaari on ainoa juhlittava meillä tänään. Harmittaa, että en tiennyt aiemmin kutsusta. Ap

Vierailija
16/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei come on sun lapsi on jo 10v eikä vauva. Hienoa että osaa sopia itsenäisesti jo osan menoistaan. Ja jos mummun kanssa ei oo susta hyvä tätä harjoitella niin ihmettelen sitten vain että kenen kanssa olisi?

Nyt löysää pipoa

Vierailija
17/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päinvastoin olen rohkaissut lapsia itse olemaan yhteydessä isovanhempien kanssa ja sopimaan mm. kyläilystä ihan itse. Jo tuota nuorempana. Tietenkin noissa kyläilyissä on asiasta sovittu lapsen kanssa, mutta ihan itse ovat jo 7-vuotiaana soitelleet mummille, että voinko tulla kylään silloin ja silloin.

Mummilla ja lapsilla on ihan erityinen suhde, paljon soittelevat ja juttelevat ihan ilman minua välikätenä. Äitini on ensi viikonloppuna menossa esikoisen kanssa katsomaan vanhojentansseihin pukua, ihan keskenään olivat sopineet kuten aikaisemminkin, toki tämä tyttö jo 17-vuotias.

En kyllä tuossa nyt mitään kauheaa näkisi. Toki mennään perheen aikataulun mukaan, kyllä meilläkin sovittuja juttuja peruttiin jos on tullut muuta.

Vierailija
18/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on joo. Ei mummolakäynneissä ongelmaa olekaan, mutta mun mielestä huono, että mummo toimii mun ohi ja pistää lapsen vähän hankalaan asemaan. Ja samalla mua kohtaan tosi inhottavaa tietää vasta viime hetkellä, että onkin jonnekin kutsuttu ja lennossa päättää asiasta. Ap

Mikä siinä on niin hankalaa sanoa kyllä tai ei? Ja tuon ikäisen kuuluu jo oppia kestämään myös pettymyksiä. En oikeasti näe mitään ongelmaa.

Vierailija
19/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin hankalaa sanoa kyllä tai ei? Ja tuon ikäisen kuuluu jo oppia kestämään myös pettymyksiä. En oikeasti näe mitään ongelmaa.

No kyllä sen mummuikäisenkin pitäisi kyetä sietämään pettymyksiä. Ja ottamaan niitä vastaan myös lapselta.

Nythän hän käyttäytyy ihan asiattomasti ja asettaa aina sen äidin siihen kieltäjän asemaan.

Vierailija
20/30 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi ap sinulla vaivaa tilanne, niin ihan oman olon vuoksi kannattaa selvittää mummolle mitä toivot. Sano mummolle, että vaikka X on iso lapsi jo, niin toivot että vielä sopii esimerkiksi shoppailureissuista sinun kanssasi ensin. Jos haluat jonkin vertaa antaa periksi, niin sopikaa vaikka että pikaisesti kylään saa kutsua, mutta lapsi itse varmistaa tämän teiltä sitten. Sitä "isommat" jutut kysyy ensin sinulta. Tai sitten sanot että myös kylään kutsumiset tapahtuvat sinun kauttasi, mikä nyt tuntuu parhaalta.

Itsepä tunnet äitisi, ja nyt hänen käytös ei selvästi tunnu hyvältä, niin ilmoita vaan asiallisesti ja napakasti että kysyy teiltä ensin.

Pianhan lapsi on jo varhaismurkku, niin nyt on hyvä laittaa tällaiset asiat kuntoon. Sitä itsenäistä yhteydenpitoa totta kai voi harjoitella ystävienkin kanssa ja sellaisten sukulaisten, joiden tyyli hoitaa asiat ei teitä häiritse.

Mitä miehesi on mieltä asiasta, jos on kuviossa?

-2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan