Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohdiskelua ja kamalia tunteita :(

Vierailija
09.05.2006 |

Nyt tulee valitusta ja sisäistä pohdintaa...tuntuu, että kohta tulee tie vastaan enkä enää jaksa masentumatta.

Poika täyttää kohta 5-v. On aina ollut erityisen herkkä ja jo laitokselta asti huusi yötä päivää. 8 kk mennessä oli ollut jo useasti tutkittavana mutta mitään vikaa ei löytynyt. Olimme mieheni kanssa aivan poikki jatkuvasta valvomisesta sekä päivällä tapahtuvasta kanniskelusta. Poika ei ollut mihinkään tyytyväinen.

Pikkuveli syntyi pojan ollessa 1,5 v. Ekat kuukaudet meni ok, kun vauva nukkui päivisin paljon ja yötkin menivät ok. Kun meidän esikoinen oli sitten piirua vaille 2-v. sairastui hän rotavirukseen ja olimme pariinkin otteeseen sairaalassa nesteytyksessä. Tästä hän sai luultavimmin sellaiset traumat, että takertui minuun entisestään. Ei vielä puhunut ja muutenkin oli aika huono leikkimään itsekseen tai oikeastaan yhtään mitään.

2-v. synttäreiden jälkeen takertumista lisäsi kova ummetusvaiva, joka kesti vuoden. Kakkaamisväli oli 5 pv ja kolme vikaa päivää olivat yhtä helvettiä. Mitään ei pystynyt tekemään, kun poika huusi ja halusi vain istua sylissä. Pari kuukautta vaille 3-v. tosi kireä kielijänne leikattiin ja vasta tämän jälkeen poika alkoi puhua.

Aina ollut arka muiden lasten kanssa, aikuisia ei niinkään vierasta. 4-v. aloitti kerhon kolme kertaa viikossa yhdessä pikkuveljen kanssa. Syksy meni kivasti, joulun jälkeen alkoivat ongelmat. Ei halunnut mennä kerhoon ja jäi sinne itkien. Ei leiki kenenkään kanssa ja vinkuu ja vänkyy kaikesta. Jos jotain yrittää eikä onnistu, kiukuttelee heti ja luovuttaa.

Tällä hetkellä on menossa kausi, joka jostain syystä pistää minun hermot tosi koville. Tähän asti olen yrittänyt ja jaksanutkin ymmärtää mutta en enää. Mä alan kohta inhota esikoistani. Kaikesta hän valittaa ja marisee ja on taas takertunut minuun. Ei edes isänsä kanssa suostu lähtemään puistoon vaan haluaa jäädä minun kanssani kotiin.

Pari päivää sitten päätin, että nyt poika saa luvan oppia käyttäytymään. Eihän kohta 5-v. poika voi käyttäytyä 1-2 v. tavoin. Eli, nyt joka kerta yhden varoituksen jälkeen, jää kyseinen tekeminen kesken ja hän joutuu huoneeseensa mietiskelemään (ei suljeta ovea). Jos suuttuu puistossa (kuten eilen) eikä pienen juttelun jälkeen lopeta kitinää ja itkemistä, lähdetään kotiin ja huoneeseen mietiskelemään.

Tänään meidän piti hakea grilliltä ruokaa, kun tulimme aamupäivän reissusta eikä kotona ollut ruokaa. Ei suostunut odottamaan pikkuveljensä kanssa autossa, kun olisin pikaisesti ne hakenut (ja autolta siis näkee grillille ja oli ihan lähellä). Rupesi huutamaan hysteerisesti. Sanoin rauhallisesti, että tulen ihan heti takaisin. Jatkoi vain huutamista. Tulin takaisin autoon ja tulimme kotiin ja poika meni huoneeseensa itkemään. Pikkuveli söi leivän ja meni päikkäreille. Nyt esikoinen on todennäköisesti nukahtanut myös.

Ymmärtääköhän kukaan mua? Eli, olen siis nyt aivan totaalisen väsynyt tähän ja oikeasti on alkanut tulla sellaista tunteita pintaan, mitä ei äiti lapsestaan saisi tuntea. Mä olen niin kyllästynyt ruikuttavaan 5-v. poikaan, joka käyttäytyy kuin pikkuvauva. On aina ollut niin vaativa ja nyt mun pinna ei enää riitä...

Niin, ja mies auttaa paljon kotona ja on lasten kanssa ja mummikin asuu lähellä. En siis ole väsynyt vaan ihan perinpohjin kyllästynyt lapseeni...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisikohan kyse olla jostain sairaudesta tms. oletko jutellut asiasta neuvolassa? Jos lääkäristä ei apua niin olisiko aika kääntyä esim. lasten psykologin puoleen?

ymmärrän kyllä että tuollainen käy hermoille ja on varmasti lapsellekkin vaikeaa.

Sinuna hakisin apua, ensin vaikka neuvolasta. Ei tuo oikein normaalilta 5v käytökseltä kuulosta. Parin vuoden päästä lapsesi menee kouluun ja siellä voi olla todella rankkaa jos sama meno jatkuu.

Muuta en osaa sanoa. Toivon sinulle jaksamista ja todellakin suosittelen kääntymistä ammatti-ihmisen puoleen.

Vierailija
2/5 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että teillä on nyt hyvä linja ton kanssa että eka jutellaan rauhallisesti ja jos ei pure, niin " jäähylle" . Yrittäkää vielä jotain muuta paikkaa kun oma huone, että se todella joutuu miettimään tekemisiään eika ala leikkiin tai nukkuun. Pidätte tämän TIUKASTI linjana nyt pari kolme viikkoa ja katsotte onko muutosta, Jos ei niin apu ois varmaan tarpeen, MUTTA se todella vaatii että te molemmat vanhemmat ootte samoilla linjoilla ettekä lipsu ja lepsuile yhtään. Tukekaa toisianna. Muistakaa kuitenkin jäähyn jälkeen halata ja sanoa kysyä et ymmärsitkä miksi olit jäähyllä ja sit taas halata ja antaa turvan tunnetta. MUTTA tiukka yhtenäinen linja. Voimia ja jaksamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tuossa tilanteessa pakottamalla ja olemalla tiukkana et saa nyt mitään hyvää aikaiseksi ennen kuin lapsen psyykkinen ja fyysinen tila on selvitetty. Jos jotain poikkeavaa löytyy, tai vaikka ei löytyisikään, tarvitset varmaan ammattilaisen apua siihen miten lastasi parhaiten voisi ohjata.

Älä pahastu, mutta minulle tulee mieleen minkälainen perhetilanne teillä on; onko ilmapiiri kotona kireä ja jännittynyt, onko sinulla tai puolisollasi mielenterveys- tai päihdeongelmia?

Vierailija
4/5 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun otat asian esille, vaikka vauvapalstalla :-)

Tarkemmin tilannetta/poikaa/perhettänne tuntematta on vaikea tietysti sanoa mitään kovin vakuuttavaa, mutta näkisin että ulkopuolisen avun tarve on ilmeinen. Neuvola on hyvä paikka aloittaa. Mielestäni poikanne asioita olisi syytä selvittää perheneuvolassa, jossa on lastenpsykiatrista asiantuntemusta. Poikanne elämässä on jo tuon tekstisi perusteella ollut useita asioita, jotka viittaavat psykiatriseen puoleen. Ethän jätä asiaa roikkumaan, parhaiten autat poikaasi ja perhettäsi viemällä asian pian eteenpäin. Voimia sinulle, olet kaikesta päätellen ollut aivan esimerkillinen äiti!

terv. ammattilainen

Vierailija
5/5 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuntuu että tässä voisi olla jotain muutakin, kuin pelkkä lapsen tempperamentti kyseessä. Tuo myöhään puhumaan oppiminen ja omien leikkien vähyys pienenä voisi viitata lievään dysfasiaan.

Joskushan lapsi ei ymmärä puhetta niin hyvin kuin me vanhemmat luullaan ja monet uhmat ja vitkuttelut johtuvatkin siitä. Epävarmuus ympäristön tapahtumista voi aiheuttaa tuskastuvaa riippuvaisuutta...

Näin ainakin minun pojallani. Kävimme neuroligilla, osastojaksoilla jne. Nykyään lapsellamme on diagnoosi ja kunnon kuntoutus päällä (loistava integroitu päiväkotiryhmä!) Elämä on helpottunut tosi paljon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi