Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika moni ajoradalla ihan oikein ajava pyöräilijä ei tajua väistämissääntöjä

Vierailija
10.11.2018 |

Nehän ovat silloin samat kuin autolla, ei mitään epäselvää. Mutta äsken meinasi yksi nainen ajaa suojatiellä päälle ja käski mun katsoa eteeni. Mä kyllä sanoin, että sulla se väistämisvelvollisuus on. Kuulemma ei laissa sanota. No sanotaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no sehän riippuu ihan siitä, olitko liikkeellä jalkaisin vai pyörällä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa kuuluu ajoradalla kulkevan väistää, mutta pyöräilijän taas kuuluu väistää ajoradalla kulkevaa liikennettä. Suojatiellä tosin ei saisi pyöräillä ollenkaan, jos kyseessä ei ole samalla pyörätien jatke. Mutta pyörätien jatkekaan ei muuta väistämissääntöjä.

Vierailija
2/4 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijöiden säännöt eivät ole yhtenäiset, joten niissä menee helposti sekaisin. Joka toisella kadunpätkällä pyöräilijöiden virallinen paikka on autojen seassa ja joka toisella jalankulkijoiden seassa, mikä aiheuttaa hämmennystä varsinkin niissä kohdissa missä pitäisi siirtyä jalankulkijoiden joukosta autojen joukkoon tai päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalan siis olin liikkeellä, eihän pyöräilijän suojatietä ole olemassakaan, ellei hän nouse pois pyörän päältä ja ryhdy jalankulkijaksi.  Ap. 

Vierailija
4/4 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalan siis olin liikkeellä, eihän pyöräilijän suojatietä ole olemassakaan, ellei hän nouse pois pyörän päältä ja ryhdy jalankulkijaksi.  Ap. 

Käytännön elämässä kaikki suojatiet ovat pyöräilijän suojateitä ja 99% pyöräilijöistä liikkuu niitä pitkin pituussuunnassa eikä siis ylitä niitä poikittain.

Toki moni saattaa muistaa sen, että liikennesääntöjen mukaan ajoneuvon pitää väistää suojatietä pitkin tietä ylittävää jalankulkijaa, mutta toisaalta ihmiset eivät yleensä tiedä, että polkupyörä on ajoneuvo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä