Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin vatsavaivat ja tutkimukset

09.05.2006 |

Heippa,

Nyt etsin kohtalontovereita ja hieman rahoittelua ja ehkä hieman myötätuntoakin.

Kirjoittelin tänne joskus kauan sitten omista vatsavaivoistani.

Oireet siis viittaavat ärtyneen suolen oireyhtymään, eli vuoroin ripulia ummetusta, ilmavaivoja ja etovaa oloa.

Kun tk lääkäri kirjoitti litalgiinia ja Visibliniä ja käsi lopettaa stressaaminen päätin kokeilla kepillä jäätä ja varata aika työpaikkalääkärille. Sieltä pääsin vihdoin tutkimuksiin.

Tutkitiin helicobakteerit joita ei ollut eikä muutkaan kokeet (verikokeet) näyttäneet mitään. Sain Nexuim-tabletteja mutta sivuvaikutukset epämiellyttäviä joten lopetin

Taas istun tänään kotona potemassa vatsaani ja ajattelin purkautua tänne kun kukaan muu ei enää usko/välitä/halua kuulla kipeästä mahastani.

Kun muuta en keskinyt soitin työpaikkalääkärille saadakseni ajan mutta ei ollut kun vasta perjantaina, tyypillistä. Sain kuitenkin numeron suoraan lekurille (er lääkäri) ja soitin soittaotunnilla sille.

NYT VIHDOIN JOKU USKOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! PÄÄSEN TUTKIMUKSIIN.

Eli lääkäri laittoin lähetteen sairaalaan tähystyksiin sekä yläkautta että alakautta.

Olen ymmärtänyt etteivät ole mitenkään miellyttäviä mutta nyt ei auta muu kuin mennä, kuolen vaikka siihen sitten.

Jos jollakulla on tietoa kyseistä tutkimuksista niin luen mielelläni komeuksia. Miten ne tehdään? Kuinka kauan kestää? Miltä tuntuu? Entä esivalmistelut? Kysymyksiä pyörii päässä niin paljon joten kaikki info tervetullutta.

Toivottavasti tää kohta 8 vuoden piina loppuu!

Toivottavasti jaksoitte lueka tätä sekavaa tekstiä. Kiitos!

Terveisin

Vatsavaivainen Mickemamma

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystykset ovat nykyään todella nopeita toimenpiteitä. Jotkut potilaat kokevat ne todella kauheiksi ja toisille ne ovat leikinlaskua. Sen takia ei kannata kuunnella kaikkia kauhukertomuksia, koska omalla kohdalla voi tutkimus olla helppo tai kivuton. Samantapaisista vatsaoireista kärsin itsekin ja viime vuonna tehtiin molemmat tähystykset kuukauden välein. Suun kautta tehtävä tähystys eli gastroskopia on minulle tehty useammankin, paksunsuolentähystyksessä olin 1. kertaa. Suun kautta tehtävään tähystykseen ei isompia esivalmisteluja ole, syömättä piti olla 12h, muuten ei mitään. Sairaalaan mennessä pyydettiin huoneeseen kyljelleen ja samantien alettiin laittamaan letkua kurkusta alas. Suosittelen että rentoudut (tai ainakin yrität) ja hengität rauhallisesti. Se ei satu, mutta tuntuu epämiellyttävältä, koska vieras esine kurkussa kyökityttää. Sitten sitä letkua laitetaan sinne niin paljon, että päästään tarpeeksi pitkälle suolistoon. Minua ei ainakaan missään vaiheessa sattunut ja tämä tutkimus kesti alle 10minuuttia.

Paksunsuolentähystyksen esivalmisteluihin kuuluikin sitten viikkoa ennen tutkimusta eräiden ruokien välttäminen ja päivää ennen tutkimusta aloitettiin vatsan täydellinen tyhjentäminen siihen annetulla lääkkeellä. Tutkimus itse (kesti 20minuuttia) oli minulle kivulias jonkin aikaa, mutta mitään kammoa ei jäänyt. Hyvin se sinullakin menee!

Vierailija
2/5 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauveli03:

Tähystykset ovat nykyään todella nopeita toimenpiteitä. Jotkut potilaat kokevat ne todella kauheiksi ja toisille ne ovat leikinlaskua. Sen takia ei kannata kuunnella kaikkia kauhukertomuksia, koska omalla kohdalla voi tutkimus olla helppo tai kivuton.

Joo olen jo tänään töissä kuullut muutamia kauhutarinoita. Olen yrittänyt olla noteeraamatta mutta stressaavaa tyyppiä kun olen niin en voi olla miettimättä niitä.

Samantapaisista vatsaoireista kärsin itsekin ja viime vuonna tehtiin molemmat tähystykset kuukauden välein. Suun kautta tehtävä tähystys eli gastroskopia on minulle tehty useammankin, paksunsuolentähystyksessä olin 1. kertaa. Suun kautta tehtävään tähystykseen ei isompia esivalmisteluja ole, syömättä piti olla 12h, muuten ei mitään. Sairaalaan mennessä pyydettiin huoneeseen kyljelleen ja samantien alettiin laittamaan letkua kurkusta alas. Suosittelen että rentoudut (tai ainakin yrität) ja hengität rauhallisesti. Se ei satu, mutta tuntuu epämiellyttävältä, koska vieras esine kurkussa kyökityttää. Sitten sitä letkua laitetaan sinne niin paljon, että päästään tarpeeksi pitkälle suolistoon. Minua ei ainakaan missään vaiheessa sattunut ja tämä tutkimus kesti alle 10minuuttia.

Joo tätä just pelkäänkin kun minulla se yökkörefleksi todella herkkä. Olen hammaslääkärin kammo. Hampaitakin on vaikea pestä takaa kun heti rupee kakomaan.

Olen jostain lukenut, että voidaan käyttää lyhyttä anestesiaa jolloin potilas on ns taju kankaalla mutta pystyy toimenpiteen loputtua kävelemään itse kotiin ym. Onko sinulla kokemusta/tietoa tästä? Saako sitä myös kunnallisella puolella? Yksityiselle ei ole varaa mennä.

Paksunsuolentähystyksen esivalmisteluihin kuuluikin sitten viikkoa ennen tutkimusta eräiden ruokien välttäminen ja päivää ennen tutkimusta aloitettiin vatsan täydellinen tyhjentäminen siihen annetulla lääkkeellä.

Miten se tyhjennyt tehdään? Pitääkö jotain litkua juoda? Miten ihmeessä pääsee sinne tutkimuksiin kun vatsa tyhjä ja olo varmaankin aika heikko? Mitä jos tyhjennys ei onnistu? Saa vissiin sit kärsiä sitä toistamiseen?!

Tutkimus itse (kesti 20minuuttia) oli minulle kivulias jonkin aikaa, mutta mitään kammoa ei jäänyt.

Siskolleni on tehty sama tutkimus ja hän ei enää suostu menemään siihen uudestaan.

Hyvin se sinullakin menee!

Toivottavasti kaikki menee ok.

Jos jollakulla on lisää kokemuksia/tietoa niin luen mielelläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset kyllä nukutetaan.

Tyhjennyslääke on sellaista sitruunan-inkiväärinmakuista nestettä, jota juodaan pari pientä pulloa tiettynä kellonaikana. Lisäksi tyhjennyksen aikana tulee juoda runsaasti vettä, mehua tai mitä vaan nestettä, paitsi ei maitopohjaisia. Myös lihalientä voi juoda ja kannattaakin, ettei tule höntti olo. Sairaalasta saadussa lapussa käskettiin juomaan pari litraa, mutta hoitaja sanoi että mitä enemmän juo sitä paremmin suolisto tyhjenee ja näkyvyys on parempi. Itse pakotin itseni juomaan 5 litraa päivän aikana. Ei ollut helppoa, mutta ajattelin että ei ainakaan sen takia sitten tähystys epäonnistuisi, ettei olisi juonut. Itselleni ei tullut heikko olo, ehkä juuri runsaan nestetyksen takia. Ennen tähystystä saa diapamia tai muuta rentouttavaa lääkettä. Pyydä hoitajalta!

Vierailija
4/5 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauveli03:

Pienet lapset kyllä nukutetaan.

Tyhjennyslääke on sellaista sitruunan-inkiväärinmakuista nestettä, jota juodaan pari pientä pulloa tiettynä kellonaikana. Lisäksi tyhjennyksen aikana tulee juoda runsaasti vettä, mehua tai mitä vaan nestettä, paitsi ei maitopohjaisia. Myös lihalientä voi juoda ja kannattaakin, ettei tule höntti olo. Sairaalasta saadussa lapussa käskettiin juomaan pari litraa, mutta hoitaja sanoi että mitä enemmän juo sitä paremmin suolisto tyhjenee ja näkyvyys on parempi. Itse pakotin itseni juomaan 5 litraa päivän aikana. Ei ollut helppoa, mutta ajattelin että ei ainakaan sen takia sitten tähystys epäonnistuisi, ettei olisi juonut. Itselleni ei tullut heikko olo, ehkä juuri runsaan nestetyksen takia. Ennen tähystystä saa diapamia tai muuta rentouttavaa lääkettä. Pyydä hoitajalta!

Kiitos sinulle kovasti neuvoista ja kokemusten jakamisesta. Tuntuu hölmöltä jännittää nyt jo vaikka aikaa en ole vielä saanutkaan ko tutkimuksiin.

Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Jos saan kysellä niin löytyikö sinulta mitään sairautta?

Vierailija
5/5 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta taitaa olla turha koska en varmaan taapertaisi tässä näinkin hyvässä kunnossa.

Työkaveriltani löytyi Crohnin tauti mutta lääkäri oli aika toiveikas siinä ettei mitään sen kummempaa löydy meikäläiseltä.

Katsotaan, aika näyttää.

Halaun kiittää sinua Vauva03 vielä kerran lohduttavista sanoista ja kiitos tuhannesti myös siitä, että jaoit kokemuksesi.

Hyvää kesää sinulle!