Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisten perheiden

Vierailija
10.11.2018 |

Velkaongelma. Mistä se on saanut alkunsa? Eilen katsoin yle areenalta dokkarin köyhistä lapsiperheistä Britanniassa ja suuressa osissa tapauksissa rahattomuuden, syrjäytyneisyyden syyt olivat suuret menot suhteessa tuloihin. Elivät sosiaaliturvan varassa ja yrittivät monet selviltä vielä maksuistaan ja veloistaan.

Ongelma varmasti Suomessakin tuttu. Säännöllisiä riittävän isoja tuloja ei ole saatu luotua, mutta monella mm tuossa jouluapua keräyksessäkin on ulosottoa, velkaa ja maksuvaikeuksia.

Itse olen keskituloinen, asun vuokralla. Minulla ei ole velkaa, ei edes luottokorttia. Velkaa en ota edes asuntoon, sillä koskaan ei tiedä mihin elämä vie. Näin ollen minulle ja lapsille ei olisi pohjaton katastrofi, jos putosin vaikkapa toimeentulotuelle, koska ei ole mitään epämääräisiä velkoja tai ulosottoja.

Elämä on näin aika helppoa ja kevyttä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asunto - ja autovelkainen pärjää kyllä velkojensa kanssa ihan hyvin. Halusin vain tämän sanoa, kun tuntuu että moni ajattelee automaattisesti keskituloisuuden ja keskiluokkaisuuden olevan yhtä kuin ylivelkaisuus ja veitsen terällä kiikkuminen.

Vierailija
2/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät eivät osaa käyttää rahaa. Niille jos annat miljoonan niin rahat on kulutettu vuodessa. Ihan täyttä tyhmyyttä on köyhyys, valitettavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniasta en osaa sanoa, mutta esim. USA:ssa terveyskulut voivat viedä isoihin ongelmiin. Ja juuri luin artikkelin, jossa Yhdysvalloissa ei yleisesti huomioida vauva vaippoja sosiaaliturvassa, joten köyhimmillä pelkät vaippakulut voivat viedä budjetin miinukselle ja vaippojen puute aiheuttaa kaikenlaisia muita ongelmia ja ennen kaikkea stressiä ja ajankulua, jonka voisi muuten käyttää hyödyllisemmin parantaakseen omaa taloudellista asemaansa.

Kiitän taas suomalaista systeemiä, jossa ainakin periaatteessa myös lapsen perustarpeet huomioidaan. Ja äitiyspakkauksen pari kestovaippaa voivat pelastaa siltä stressiltä, ettei ole kuin yksi vaippa jäljellä, mutta ei yhtään rahaa. (Olettaen tietenkin, että omistaa pesukoneen.)

Vierailija
4/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä ei osata olla köyhiä. Sama on suomessakin, työttömät vanhemmat kerjäävät soskusta lapsilleen luksusharrastuksia, vaatteita ja luksustavaraoita, koska ajattelevat että pitää olla samat kamat kuin muillakin. Taustalla on sometus ja menestysusko, luullaan että jos köyhyyden näyttää niin on huonompi ihminen.

Meidän pitäisi oppia sietämään sekä omaa, että muiden köyhyyttä. Ketään ei pidä kiusata sen takia, siitä ei pidä tehdä numeroa jos jonkun lapsen luokkaretkirahat pitääkin kerätä yhteisesti. Se on nyt vain osa elämää, jokainen osallistuu omalla tavallaan ja ansaitsee silti saman ihmisarvon kuin varakkaampi.

Vierailija
5/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Briteissä ei osata olla köyhiä. Sama on suomessakin, työttömät vanhemmat kerjäävät soskusta lapsilleen luksusharrastuksia, vaatteita ja luksustavaraoita, koska ajattelevat että pitää olla samat kamat kuin muillakin. Taustalla on sometus ja menestysusko, luullaan että jos köyhyyden näyttää niin on huonompi ihminen.

Meidän pitäisi oppia sietämään sekä omaa, että muiden köyhyyttä. Ketään ei pidä kiusata sen takia, siitä ei pidä tehdä numeroa jos jonkun lapsen luokkaretkirahat pitääkin kerätä yhteisesti. Se on nyt vain osa elämää, jokainen osallistuu omalla tavallaan ja ansaitsee silti saman ihmisarvon kuin varakkaampi.

Tosi on. Asennekasvatusta kaipaa niin köyhät kuin muutkin.

Vierailija
6/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Työttömien lapset pysyköön kotonaan leikkimässä käpylehmillä ja pukeutukoon vaikka jätesäkkeihin. Aivan sama, kunhan tyytyy kohtaloonsa eikä ruinaa muilta mitään mikä ei ole hengissä pysymisen kannalta täysin välttämätöntä. Me muut kerrotaan kyllä lapsillemme, että tällaiset ressukat on ihan yhtä arvokkaita kuin mekin, joilla on varaa harrastuksiin, kavereiden synttärilahjoihin ja muuhun normaalin elämään.

Vierailija
7/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä asunnosta pitäisi maksaa vuokraa 2000€, kun nyt maksamme vastiketta 350€. 

Vierailija
8/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuja kirjoitti:

Niin elämä on valintoja ja toisinaan myös onnenkantamoisien avulla selviää. Entäpä kun ja jos eräänä päivänä olisitkin työtön / työkyvytön tms ja asuintaloosi tulisi tehtäväksi isot perussaneeraukset?

Minua vuokralaisena ei sido mikään mihinkään. Olen valmis muuttamaan työn perässä vaikka minne kuukauden varoajalla.

Vierailija
9/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväperheen rahahuolet alkoivat toisen vanhemman sairastuttua vakavasti. Ei heti toki, mutta kun on pitkään ollut poissa työelämästä ja asunto- ja autolainat pitäisi maksaa ja elääkin pelkästään toisen ihmisen palkalla.

Vierailija
10/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuja kirjoitti:

Niin elämä on valintoja ja toisinaan myös onnenkantamoisien avulla selviää. Entäpä kun ja jos eräänä päivänä olisitkin työtön / työkyvytön tms ja asuintaloosi tulisi tehtäväksi isot perussaneeraukset?

Minua vuokralaisena ei sido mikään mihinkään. Olen valmis muuttamaan työn perässä vaikka minne kuukauden varoajalla.

Ihanko tosissasi kuvittelet, ettei kaikkea omaisuutensa kartuttamista lainarahalla karttava vuokralla asuja tarvitse tuuria mihinkään? Luotat sinisilmäisenä siihen, että pelkkien sosiaalitukien varassa pärjää Suomessa ikuisesti, tuli eteen tilanne mikä tahansa?

Faktahan on, että vaikka kaikessa on riskinsä, omaisuus tuo silti tiettyä turvaa.

Vierailija
11/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset ovat raivoissaan kun köyhä pyytää (ja saa) jotain rikkaalta sen minkä hän joutuu itse ostamaan.

Onhan se nyt perseestä että köyhän lapsi saa pleikkarin ja legoja lahjaksi kun itse joutuu käyttämään omaa rahaa näihin monta sataa.

Kuinka köyhä kehtaa pyytää, pitäis käpylehmät riittää että heidän onat lapset saisi sitten rehvakkaana koulussa kertoa mitä he saivat ja nauraa kun köyhä sai vain riisipuuroa ja värikynät.

Vierailija
12/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset ovat raivoissaan kun köyhä pyytää (ja saa) jotain rikkaalta sen minkä hän joutuu itse ostamaan.

Onhan se nyt perseestä että köyhän lapsi saa pleikkarin ja legoja lahjaksi kun itse joutuu käyttämään omaa rahaa näihin monta sataa.

Kuinka köyhä kehtaa pyytää, pitäis käpylehmät riittää että heidän onat lapset saisi sitten rehvakkaana koulussa kertoa mitä he saivat ja nauraa kun köyhä sai vain riisipuuroa ja värikynät.

Niin ja käpylehmille ei tietenkään ole mitään muuta vaihtoa kuin monta sataa euroa maksavat lelut? Eipä tietenkään. Ja onhan se suoranainen rikos ihmisyyttä vastaan, jos tavallinen töissäkäyvä keskiluokkainen perhe pystyy ostamaan lapsilleen jotain enemmän ja parempaa kuin osa muista. Kaikille kuuluu subjektiivinen oikeus keskiluokkaiseen elämään kaikkine tarpeettomine mukavuuksineen, vaikka se tarkoittaisi sitä ettei kenenkään kannata enää käydä töissä koska kaiken saman saa kotona lorvimalla ihan ilmaiseksi.

Enkä nyt todellakaan tarkoita, että läheskään kaikki työttömät olisi työtä vältteleviä loisia, mutta kyllä töistä kuuluu jäädä käteen muutakin kuin hyvä mieli.

Vierailija
13/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja käpylehmille ei tietenkään ole mitään muuta vaihtoa kuin monta sataa euroa maksavat lelut? Eipä tietenkään. Ja onhan se suoranainen rikos ihmisyyttä vastaan, jos tavallinen töissäkäyvä keskiluokkainen perhe pystyy ostamaan lapsilleen jotain enemmän ja parempaa kuin osa muista. Kaikille kuuluu subjektiivinen oikeus keskiluokkaiseen elämään kaikkine tarpeettomine mukavuuksineen, vaikka se tarkoittaisi sitä ettei kenenkään kannata enää käydä töissä koska kaiken saman saa kotona lorvimalla ihan ilmaiseksi.

Enkä nyt todellakaan tarkoita, että läheskään kaikki työttömät olisi työtä vältteleviä loisia, mutta kyllä töistä kuuluu jäädä käteen muutakin kuin hyvä mieli.

Niin eli jos köyhä saa jouluna kalliimman lahjan kuin käpylehmä niin se tarkoittaakin sitä että köyhä elää kuun keskituloinen.

Jos joku rikas lahjoittaa herrajumala satasen legopkwtin lapselle lahjaksi niin kannattaa lopettaa töissäkäyminen eihän se kannata kun kaiken saa ilmaiseksi, mites ne loput 364 päivää?

Köyhän pitää olla köyhä myös jouluna että keskituloinen pääsee pätemään.

Vierailija
14/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/15 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valitettavasti ongelma on ollut se, että mies on elänyt yli varojen, joka on heijastanut koko perheen talouteen. Nyt muutan asumaan lapsen kanssa yksin isojen, mutta ei mahdottomien velkojen takia. Tiukasti joudutaan elämään vielä vuosia, mutta olenpa sitten oppini maksanut. Jatkossa jos vielä alan parisuhteeseen, niin menot tasan puoliksi ja molemmilla omat rahat. Jos se tarkoittaa sitä, että mies elää loppukuun sadalla eurolla, niin se on hänen häpeänsä. Menkööt hakemaan leipäjonosta ruokansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän