Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko minä ainoa, jota tämä tavarapaljous hirvittää?

Vierailija
08.11.2018 |

Lähellä on iso kirppari, jossa on kai jotain 200-300 myyntipaikkaa. Yleensä täynnä ja joutuu jonottamaan. Loosit on ihan täynnä tavaraa. Sen lisäksi kauppa, varsinkin nyt joulun alla. Kuka tuota kaikkea oikeasti tarvitsee? Ei kai se mikää ihme ole, jos kirpparilla ei saa tuottoa. Vaikka ostaisin joka päivä jotain, jonkun loosista jäisi ostamatta. Mutta ei, olen tänäkin vuonna ostanut kirpparilta pari pikkutavaraa. En minä kaupoistakaan juurikaan mitään osta, en tarvitse mitään. Vaatteita sitten kun on tarve, mutta aika harvoin on tarve, kun kaapissa on jo niin paljon.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin ajatustesi kanssa. Kävin viime viikolla Tokmannilla ostamassa pyykinpesuainetta ja koiralle nameja. Jotenkin iski ahdistus päälle kun hyllyt notkuivat jouluroinaa ihan järjettömiä määriä. Kaikenlaista tavaraa, jota ei varmastikaan kukaan välttämättä tarvitse. Ja mainoslehtiä jaetaan puolen metrin pino kuukaudessa. Kaikissa niissä käsketään ostamaan, ostamaan, ostamaan... Ihan älytöntä. Pahaa tekee. Hämmentää se, mihin kaikkea tavaraa tarvitaan ja miten ihmisillä rahat ylipäätään riittävät näihin turhiin ostoksiin? Otetaan vaan sitten uutta pikavippiä, niillähän sitä merkityksetöntä roinaa saa kaupasta lisää...

Vierailija
2/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhutte.Huomaa että lapselle on tullut osteltua vaikka mitä,lähinnä kirpparilta eli ei kallista eikä velaksi,mutta mihin se tarvitsee yli 20 autoa jne...Vaatetta nyt voi olla reilummin kun likaantuu (opettelee syömään itse),mutta lelumäärä ihan hirvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tähän voi sanoa muuta kuin että kierrättäkää. Ostakaa jo siis sitä tavaraa joka on jo olemassa ja toisille tarpeetonta. Juurikin kirpparit niin kivijalkamyymälät kuin netissäkin toimivat, second hand putiikit jne. Kyselkää sukulaisilta, ystäviltä ja tuttavilta "löytyskö tarpeettomana" sitä mitä olisitte vailla, ennekuin ryntäätte kauppaan.

Vierailija
4/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut tästä jo varmasti yli 10 vuotta. Myös pk-seudun kehäteillä ajeleminen ahdistaa, kun siellä päin käyn: siellä aina uudestaan ja uudestaan alkavat kauppakeskittymät kertovat, että kaikki paikat halutaan kaupallistaa.

Vierailija
5/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa "ei mainoksia" lappu niin ei tule puolta metriä mainoksia/kk ja välttäkää tavarataloja. Käykää vain ruokakaupoissa ja ostakaa nettikaupoista silloin kun jotain tarvitsette. Ei ahdista enää.

Vierailija
6/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tähän voi sanoa muuta kuin että kierrättäkää. Ostakaa jo siis sitä tavaraa joka on jo olemassa ja toisille tarpeetonta. Juurikin kirpparit niin kivijalkamyymälät kuin netissäkin toimivat, second hand putiikit jne. Kyselkää sukulaisilta, ystäviltä ja tuttavilta "löytyskö tarpeettomana" sitä mitä olisitte vailla, ennekuin ryntäätte kauppaan.

No aika paljon toiminkin näin. Omassa kodissani esim. lähes kaikki huonekalut ovat vanhoja ja merkittävä osa tekstiileistäkin.

Vierailija
7/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa "ei mainoksia" lappu niin ei tule puolta metriä mainoksia/kk ja välttäkää tavarataloja. Käykää vain ruokakaupoissa ja ostakaa nettikaupoista silloin kun jotain tarvitsette. Ei ahdista enää.

Ei se tietoisuus häviä, vaikka itse tekisikin toisin.

Vierailija
8/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sellainen, jota "tavarapaljous hirvittää", nimenomaisesti hakeutuu aina noille kirppareille ja sinne, missä tavaraa on?  Ei kiinnosta tyhjänpäiväinen kauhistelu tai päivittely, kun on ihan itse aiheutettua.

Vierailija
9/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin hullua, kun heti Halloween päivän jälkeen kauppoihin ilmestyi joulukrääsää. Ei ollut edes 24h ehtinyt mennä umpeen!

Oon saanut postista jo pari joululahjakatalogia. Älytöntä.

Mulla justiinsa isoimmat ostokset ruoka, vaatteet (1-2 kertaa vuodessa) ja matkat. Muuta en osta.

Vierailija
10/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sellainen, jota "tavarapaljous hirvittää", nimenomaisesti hakeutuu aina noille kirppareille ja sinne, missä tavaraa on?  Ei kiinnosta tyhjänpäiväinen kauhistelu tai päivittely, kun on ihan itse aiheutettua.

Ei se tavara maailmasta lopu, vaikkei sitä kävisi katsomassa. Outoa, että jo kaksi kommentoijaa ottaa tämän esille. Vai ettekö ymmärrä sitä, että ahdistus tavaran määrästä saa ihmisen miettimään maapallon sietokykyä?

Ja vaikka tavara ahdistaa, tarvitsee sitä silti kaikenlaista.

Vierailija
11/16 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole yksin ajatustesi kanssa. Kävin viime viikolla Tokmannilla ostamassa pyykinpesuainetta ja koiralle nameja. Jotenkin iski ahdistus päälle kun hyllyt notkuivat jouluroinaa ihan järjettömiä määriä. Kaikenlaista tavaraa, jota ei varmastikaan kukaan välttämättä tarvitse. Ja mainoslehtiä jaetaan puolen metrin pino kuukaudessa. Kaikissa niissä käsketään ostamaan, ostamaan, ostamaan... Ihan älytöntä. Pahaa tekee. Hämmentää se, mihin kaikkea tavaraa tarvitaan ja miten ihmisillä rahat ylipäätään riittävät näihin turhiin ostoksiin? Otetaan vaan sitten uutta pikavippiä, niillähän sitä merkityksetöntä roinaa saa kaupasta lisää...

Jatkan tähän aiempaan omaan tekstiini vielä: sehän ei auta, että ei itse käy missään eikä osta mitään. Muut kyllä ostavat minunkin edestäni. Meillä on hyvin maltilliset kulutustottumukset, kotonamme suurin osa huonekaluista on vanhaa, perittyä tai saatua tai kirpparilta ostettua. Kaunis ja tunnelmallinen koti mielestäni. En todellakaan ole mikään konmarittaja, päinvastoin. Pyrin säästämään tavaroita koska niitä voin  vielä tarvita vuosienkin päästä, enkä halua vain olla aina ostamassa uutta. Jos en itse tarvitse, voin antaa tarvittaessa jollekin joka tarvitsee. En ymmärrä muutenkaan Konmaritusta, koska jos heittää lähes kaiken pois, ei niitä tavaroita sitten tarpeen tullen enää ole = pakko ostaa uusi  jos haluaa tehdä jotain asiaa X. Typerää. Sen sijaan emme haali kotiimme kaikenmaailman halpiskiinakamaa vuosittain, esim. joulukoristeita. Kuka oikeasti ostaa joka vuosi uudet koristeet??  Enkä todellakaan ostele hullun lailla vaatteita tai muuta, en tarvitse niitä mihinkään. Pääasia, että on jotain päällepantavaa. Kuluttaa voi maltillisestikin. 

Vierailija
12/16 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tavaraa on uutena kaupassa aivan järjettömät määrät. Ei tarvitse mennä kirpputorille nähdäkseen, mihin kaaokseen maailma on ajautumassa. Kaikki on halpaa roskaa, kuka tahansa voi sitä ostaa ja näin pyöritetään markkinataloutta eteenpäin. Ahdistavaa.

Vierailija
13/16 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tavara maailmasta lopu, vaikkei sitä kävisi katsomassa. Outoa, että jo kaksi kommentoijaa ottaa tämän esille. Vai ettekö ymmärrä sitä, että ahdistus tavaran määrästä saa ihmisen miettimään maapallon sietokykyä?

Ja vaikka tavara ahdistaa, tarvitsee sitä silti kaikenlaista.

Niin että tällaista maailmantuskaa voi kehittää ihan mistä vaan, jos ei ole todellisia ongelmia tai ehkäpä se oman pään sisäinen myllerys saa purkautumistien tavaran kautta.

Jokainen voi tehdä omat valintansa ja sitä kautta vaikuttaa asioihin. Määkyminen että tavaraa tuotetaan yli kaiken tarpeen ei auta. Itse asiassa kysymyksessä on tosiaan isompi ongelma, että koko systeemi ja ihmisten näennäinen hyvinvointi perustuu tavaran tuotannolle ja myynnille. Jos emme osta ja kuluta ei ole työpaikkoja ja sitä rataa.

Ja viimeiseen lauseeseen - ihminen ei oikeasti tarvitse paljon mitään. Ilmaa hengittämiseen, vettä ja ravintoa, suojaa ja vaatteet. Moni täällä ei kestä ilman puhelinta ja tietokonetta.

Mutta mikään ei riitä ja se on ongelma. Olemme metsästäjiä ja keräilijöitä. Etsimme onnea ja sisältöä epätodennäköisistä paikoista.

Vierailija
14/16 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuska maapallon tuhoutumisesta ole ainoa tähdellinen "maailmantuska", miksi sitä pitää vähätellä? Eikä se maailma tuhoudu yhtään vähempää sillä että pistää pään pensaaseen eikä vain ajattele asiaa.

Vierailija
15/16 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko markkinatalous perustuu jatkuvalle ostamiselle. Valveutuneen ihmisen päätös hillitä omaa kulutustaan pakottaa suuret kansainväliset firmat tuomaan Euroopan alueelle lisää porukkaa jotta ostaminen jatkuisi nousujohteisena. Ei mitään väliä kenen rahoilla ostetaan, pääasia että kauppa käy.

Vierailija
16/16 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole ainoa, ap. Itse ostan lähinnä ruokaa ja silloin tällöin hygienia- ja taloustarvikkeita - mutta silti minusta tuntuu, että kulutan ihan liikaa ja tuotan liikaa jätettä. Ahdistaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän