Voiko tekokuitunen (polyesteri) vaate aiheuttaa oireita?
Mulla on useampi tekokuituinen vaate, jossa pääosa on polyesteriä. Nyt tajusin, että ne päällä (ainakin ne pällä) mulla on ärsyttävä olo iholla. Se ei ole kutinaa, vaan enemmnkin kuumottavaa ja samaan aikaan kylmä tunne iholla. Sellasta kylmän värettäkin.
Vaikea selittää. Ihoon ei tule mitään punoitusta ym. Voiko siis polyesterivaate aiheuttas tällästä?? Vai mitä tämä on?
Kommentit (21)
No kyllä voi. Polyesteri ei hengitä lainkaan, lämpimällä ilmalla se on kuuma ja viileällä kylmä.
Kyllä voi. Itse en paljaalla iholla voi polyesteriä käyttää. Kuumottaa ja lievää kutinaa.
Vaatteen riisuminen jälkeen iho punoittaa. Kokeile olla ilman niitä p...skakuituja par viikkoa. Huomaat varmaan eron.
Kyllä voi. Itse en paljaalla iholla voi polyesteriä käyttää. Kuumottaa ja lievää kutinaa.
Vaatteen riisuminen jälkeen iho punoittaa. Kokeile olla ilman niitä p...skakuituja par viikkoa. Huomaat varmaan eron.
Siis joo 😬 Hiostaa mutta ei lämmitä, siitä ehkä tuo kuumotus-palelu.
Voi. Minun on pitänyt käydä yöllä vaihtamassa pois yöpaita, jossa oli puuvillan lisäksi paljon polyesteriä.
Erehdyin ostamaan ja huomasin ettei moisia jätteitä voi pitää kesäisin yllä. Hikoilin kuin sika.
Ihan samat tuntemukset tulee mullakin. Mietin joskus että kuvittelenkohan vaan, mutta näköjään muillakin samaa. Viime talvena käytin vain merinovillaisia paitoja, olo oli mukava. Nyt kesällä tykkään modaalista ja viskoosista. Toki käytän myös puuvillaa vaikkei se lemppari olekaan. Polyesteriset ei kaapista tule ikinä valituksi päälle, joutaisi vissiin hävittää sieltä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä voi. Polyesteri ei hengitä lainkaan, lämpimällä ilmalla se on kuuma ja viileällä kylmä.
Toisaalta se ei hauduta pitämällä kosteuden sisällään kuten puuvilla. Puuvillainen aluspaita kun kostuu, niin eipä hengitä.
Mutta jos polyesteristä ei tykkää, niin sitten pitää hankkia jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tosi epämiellyttävä materiaali iholleni. Sain ystävältäni kyseistä materiaalia olevat lähes uudet kesä housut. 1-2 kertaa oli pällä.Eivät hengitäneen,epämielytävät iholle ym. Sanoi ystävälleni.Ethän pahastu kyseiset housut ei sovi minulle, hikoilen ,kutian ym.Vien ne kierrätyskeskus! Vastasi sama juttu, siksi annoin ne sinulle!
Mistä saisi luonnonkuitu leggingsejä? Nää keinokuitu housut on ihan kamalia.
Älkää käyttäkö mitään keinokuituisia vaatteita.
Aiheuttaa samanlaisia oireita kuin sähkö.
Se on muovia ja todella voi aiheuttaa allergioita eikä varmasti edes Suomessa myytävien tuotteiden kemikaaleja seulota kovin tarkasti, veikkaan että aika paljon täällä on myynnissä ihan samaa myrkkyä kuin jossain Temussa..
Tottakai. Polyesteri on hiostavaa ja ihoa tukahduttavaa muovia.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Minun on pitänyt käydä yöllä vaihtamassa pois yöpaita, jossa oli puuvillan lisäksi paljon polyesteriä.
Noilla hikoilee vaan yöllä itsensä läpimäräksi. Yöpaita pitäisi olla 100% puuvillaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi luonnonkuitu leggingsejä? Nää keinokuitu housut on ihan kamalia.
Leggingsit yleensä on urheiluvaatteita ja siksi ovat tekokuitua että eivät imisi itseensä hikeä niin paljon.
Ehkä voi.
Kääntäen: minä tunnen, miten lihakseni rentoutuvat untuvatäkin alla ihan eri tavalla kuin keinomateriaalipeiton alla ja villavaatteen alla kipeä kohta paranee ja lämpenee.