Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut vanhaan taloon muuttamista?

Vierailija
05.11.2018 |

Harkitaan miehen kanssa vanhan puutalon ostoa ja remppaamista, vähän kuitenkin mietityttää vetoisuus ja mahdolliset hiiret tai tupajumit tms. Kokemuksia vanhojen talojen asukkailta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hieman

Vierailija
2/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teistä edes toinen on ammattilainen (tai ainakin kokemusta remonteista), niin sitten kyllä onnistuu. Muuten liian kallista ja raskasta rempata koko talo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, päinvastoin! Asuin ennen kerrostalossa, oli kuumaa ja kamalaa. Nyt n. 70-vuotiaassa omakotitalossa, kyllä kelpaa! On paljon parempi hengittää ja nukkua ja viihdyn muutenkin tuhat kertaa paremmin. En vaihtaisi!

Vierailija
4/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katunut, koska rahat loppui kesken remontin ja ärsyttää ja ahdistaa asua keskeneräisessä. Ja jokaisen remontin kohdalla pelottaa, että rakenteista löytyykin joku ylläri joka romuttaa talon arvon. Sijainnin takia tämä oli aika kallis vaikka ikää onkin yli 40 vuotta.

Vierailija
5/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiriä on kaikissa omakotitaloissa, uudemmissakin. Ei tietysti sisätiloissa mutta iltaisin ja öisin kuuluu pikkujalkojen kipitys yläpohjasta. Pääsevät olemattoman pienistä raoista kulkemaan. Loukku kaiken aikaa

pyytämässä ja melkein joka aamu voimme tarjota harakalle hiiripaistin. Vanha talo vaatii paljon työtä ja

homekartoitus on tehtävä huolella. 

Vierailija
6/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmistaa, ettei talossa ole homeongelmia. Jos remonttitaitoa ja intoa riittää ja tykkäätte muutenkin tehdä käsillänne koko ajan jotain, niin tuskinpa kadutte. Mutta jos innostus lopahtaa nopeasti ja kaiken joutuu teettämään ulkopuolisella, miettikää uudestaan. 

Olen itse asunut lapsuuteni vanhassa talossa enkä ikinä itse lähtisi siihen rumbaan. En ole tarpeeksi ahkera vaan nautin myös siitä, että aina ei tarvitse tehdä jotain. 

Vierailija
7/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut, koska rahat loppui kesken remontin ja ärsyttää ja ahdistaa asua keskeneräisessä. Ja jokaisen remontin kohdalla pelottaa, että rakenteista löytyykin joku ylläri joka romuttaa talon arvon. Sijainnin takia tämä oli aika kallis vaikka ikää onkin yli 40 vuotta.

Talolla vai sinulla on ikää yli 40 v?

Vierailija
8/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo kolmas vanha talo (olemme muuttaneet töiden vuoksi usein). En tiedä miksi meitä molempia kiehtoo nämä talovanhukset, mutta näissä nyt vaan on sitä "sielua" enemmän kuin uusissa taloissa. Mutta kuten yllä oleva kommentoi, toivottavasti osaatte tehdä remonttia itse, muuten tulee kalliiksi jos kaikki pitää teettää ulkopuolisilla.

Vierailija
9/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan usein idylli rapisee nopeasti ja jäljellee jää vain järkyttävän paljon remppaamista ja korjaamista. Harkitse nyt vielä. Haluatko todella elämänpituisen työleirin ja loputtoman rahasyöpön, vai asua ja elää mukavasti?

Vierailija
10/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vanha talo jo 20 vuotta. Terve vanha talo on mahtava paikka asua. Laske huolella budjetti. Talon kunnosta riippuen kunnostus maksaa 1-3 kertaa ostohinta (tietysti myös alkupäinen hinta ratkaisee). Ole valmis sietämään keskeneräisyyttä. Itse remontoin huone kerrallaan siten, että esim. makkari on vaihtunut 3 kertaa. Vanhassa talossa ei tietenkään ole kunnostaminen jälkeen enempää työtä kuin uudessakaan. Kaikkia rakennuksia pitää huoltaa. Kun ostat, katso, ettei taloa ole pilattu aiemmilla remonteilla. Itse suosittelen, en viihtyisi missään muualla. 

Vierailija
11/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin talo vm45 ja ollaan oltu tyytyväisiä. Kumpikaan meistä ei ole edes mikään remonttiasiantuntija. En vaihtaisi tätä asumismuotoa kerrostaloon tai rivitaloonkaan mistään hinnasta. Uutta taloa euäi edes haluttu vaan vanha tölli jossa on vanhaa henkeä.

Vierailija
12/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin.

En ole yhtään kiinnostunut mistään pihajutuista, remontoinnista tai muista talon hommista ja huolloista, en ole mitenkään aikaansaava ja viitseliäs käytännön ihminen vaan päinvastoin haluan elää vaivattomasti ja mukavuudenhaluisesti sisätiloissa. Valitettavasti ymmärsin tämän seikan itsestäni vasta muuton jälkeen ja nyt en enää pääse pois. Täällä sitten vaan elelen niin ettei moni uskoisi. Minulta kysellään että miten olen laittanut taloa mieleisekseni, pah, mitään en ole tehnyt.

Vierailija
13/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse uskaltaisi vanhaa taloa ostaa, mutta syynä onkin vakavat homeoireeni enkä halua riskeerata terveyttäni.

Mutta moni vanha talo on toki homeesta vapaa, ja jos ei itse reagoi homeeseen muutenkaan niin varmasti ihan turvallista ostaa.

Kannattaa varmasti kiinnittää vanhan talon ostamisessa huomiota tehtyihin remontteihin, ja muutenkin missä kunnossa esim putket, mahdollinen kaivo sekä katto on, ne on kuitenkin kohtuu kalliita remontteja.

Myös mahdollisiin vesivahinkoihin kannattaa kiinnittää huomiota, onko niitä ollut (onko keittiö- tai kylppäriremontteja tehty ja mistä syystä), miten vesieristykset on tehty ja mitä materiaaleja kosteissa tiloissa käytetty.

Vaikka en ole omistanut omaa vanhaa taloa, niin vuokralla olen 4:ssä asunut, ja pintaremontteja niissä vuosien varrella tehnyt. (Tapettien vaihtoa, maalausta & lattian uusimisia). Perunpintaremontti varmasti kaikilta vähänkään kiinnostuneilta onnistuu ja sen voi tehdä Budjettinsa mukaan huone kerrallaan. Mutta sitten esim. Putki-, katto- ja kylppäriremontit ovatkin jo vähän kalliimpia ja niihin tarvitaan jo osaavaa remonttimiestä.

Vierailija
14/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä -39 rakennettu kivitalo,jossa asuttu 15 vuotta.Ikinä ei olla ostoa kaduttu,vaikka kaikki pukkuhiljaa vuosien aikana rempattu.

Täytyy tykätä puuhailusta ja olla mielenmalttia.Kaikille ei tämä sovi.

Vanhan talon tunnelmaa ei voita mikään!

Vierailija
15/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kyssärin kohderyhmää, koska asunut ja aion asua vain kerrostaloissa.

Mutta niissä mitä vanhempi, sen parempi.

1912 rakennetussa nyt.

Tästä ikäluokasta vain hyviä on jäljellä.

Vanhojen ok-talojen remppoja sivusta seuranneena: kunnon kartoitus huolella ostettaessa ehdotonta.

Jos kestää sen ajatuksen, että vanha talo on vähän kuin harrasteauto tai museomoottoripyörä, projekti, niin on antoisaa.

Talot itse aivan ihania ja todellakin koteja joilla on sielu.

Vierailija
16/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaaaaa.... vajaa vuosi vasta asuttu, toteutettiin puolison unelma. Ajattelin että jos se on toiselle tärkeää ja toiselle ihan sama niin mennään tärkeän mukaan. Virhe! En ole kotiutunut, koko ajan päässä lista pitenee tehtävistä töistä, tulevista remonttikohteista, pihasta nyt puhumattakaan. Rakastin kerrostaloasumista. Tuntuu ettei tämä talokaan toimi meidän perheen tarpeisiin.

Mun kärsivällisyys ei riitä tähän asumismuotoon.

Vierailija
17/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan 70v vanhassa puutalossa. Tämä tuli meille valmiiksi remontoituna, itse emme osaisi emmekä jaksaisi sellaista työmäärää käydä läpi että jotain alkuperäisessä kunnossa olevaa alettaisiin remontoida. Mukavaa on lankkulattiat, tulipesät ja romanttinen yleistunnelma. Huonoa sokkeloisuus ja pienehköt ikkunat.

Vierailija
18/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa. Lasten ensimmäiset vuodet meni remppojen keskellä eläessä. Mitä kaikkea muuta olisikaan voitu tehdä sillä ajalla ja rahalla! Sitten iski väsymys ja on kulunut vuosia ja osa hommista vieläkin kesken. Eikä enää ole aikaakaan samalla tavalla kuin silloin.

Talo on osittain rempattu ja ne 10 v sitten rempatut ja 10 v lapsi perhe-elämää nähneet pinnat kaipaisi jo taas kohentamista.

Vituttaa oikeasti koko talo ja olisin valmis myymään, mutta mies ei todellakaan. Ja kun mies ei edes yhtään ole sellainen puuhapete, joka nauttisi jatkuvasta pienestä tekemisestä, sellaista tällainen asuminen nimittäin vaatisi.

Vierailija
19/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa uudehko talo johon ei tarvitse juurikaan remppaa tehdä. Vanha talo nielee kyllä kaiken

rahan ja voimat jos alusta lähtien täytyy kunnostaa. Puhukaa keskenänne realistisesti- riittääkö jaksaminen,

oletteko käsistänne taitavia tekemään, onko aikaa ja rahaa.

Vierailija
20/20 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin jos innostusta ja rahaa löytyy, suosittelen ehdottomasti. Vanhoihin taloihin kannattaa teetättää mittavat kuntotarkastukset ja hometutkimukset jos on aikeissa ostaa.

Me ostimme miehen kanssa halvalla vähän heikkokuntoisemman talon 1800-luvun lopulta ja laitoimme kuntoon. Remontissa meni kylläkin reilut kaksi vuotta, mutta lainarahaa ei juuri käytetty kun elettiin sitten vähän vaatimattomammin kun ostettiin remonttitarpeita palkkatuloista. Asuttiin myös tosi halvalla vuokrakämpässä tuon remontin ajan. Aikaa se vei ja välillä tuntui, että meni elämää hukkaan tuon remontin ajalta kun ei mitään muuta tehty. Mutta olen todella tyytyväinen, talomme on aivan upea vanha hirsitalo enkä voisi enää kuvitella asuvani muualla. Ja nyt kun talo on huolella rempattu ja eristeet vaihdettu yms niin ihan yhtä lailla kestää taas kuin uusikin talo, huoltoa vaatii vain tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän