Etiikkaprojekti, apua kaivataan epätoivoisesti
Tyttärelläni on peruskoulussa etiikassa erittäin laaja projekti, jossa kaipaisin apua ns. ammatti-ihmiseltä. Tutkimussuunnitelman teossa ja itse aiheessa.
Löytyisikö täältä jotakuta, joka haluaisi auttaa?
Kommentit (10)
Peruskoulun tarkoitus on opettaa lapsia tekemään itse esitelmänsä ja hakemaan siihen tietoa. Miten kuvitteletkin että sä voisit teettää ammattilaisella lapsesi koulutehtävät?
Auttaisin mielelläni typyä koululäksyissä
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun projekteissa ei tarvita vanhempien apua, eikä varsinkaan ulkopuolisten ammattilaisten apua. Vaatimustaso ei ole niin korkea.
Tytärtä voi kehottaa kysymään apua opettajalta, jos alkuunpääsy on vaikeaa.
Niinhän minäkin luulin! Mutta tämä (tutkimussuunnitelmakin pitää olla kolmisivuinen ja itse tutkimus n. 15-20)...no kiitos kumminkin ajatuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun tarkoitus on opettaa lapsia tekemään itse esitelmänsä ja hakemaan siihen tietoa. Miten kuvitteletkin että sä voisit teettää ammattilaisella lapsesi koulutehtävät?
Ja miten sinä kuvittelet että avunpyyntö on tehtävien teettämisestä?
Johnnie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun projekteissa ei tarvita vanhempien apua, eikä varsinkaan ulkopuolisten ammattilaisten apua. Vaatimustaso ei ole niin korkea.
Niinhän minäkin luulin! Mutta tämä (tutkimussuunnitelmakin pitää olla kolmisivuinen ja itse tutkimus n. 15-20)...no kiitos kumminkin ajatuksistasi.
Kieltämättä kuulostaa aika laajalta peruskouluun, mutta tuskin tason tarvitsee olla kummoinen, eihän tuo mikään prosemma kuitenkaan ole. Onko lapsellasi jo aihe?
No ensin pitää jollain tasolla muotoilla se eettinen ongelma tai ristiriita. Se voisi liittyä vaikka kuluttamiseen.
Sitten ottaa esimerkkinä vaikkapa H&M joka on nuorten suosiossa oleva kauppaketju ja brändi. Ensin voisi avata liikkeen toimintaa ja laajuutta globaalisti. Mihin suosio perustuu, miten liikkeen imago on rakentunut. (mm. kampanjat suurten muotitalojen kanssa jne.)Voisi kartoittaa sitä mille viiteryhmälle yritys lähinnä lanseeraa mainontaansa, tuotteitaan.
Mitä eettistä ongelmaa liittyy yrityksen tapaan valmistuttaa vaatteet halvasti jossain kehitysmaassa, jossa työolot, palkat, lapsityövoiman käyttö ym. eivät kestä päivänvaloa. Mikä on kuluttajan vastuu? Ovatko vaatteet kestäviä vai päätyvätkö kaatopaikalle lisämään maailman ja ympäristön jäteongelmaa, valtamerien muovittumista jne. Sitten voisi yksi kappale käsitellä sitä miten ketju on pyrkinyt parantamaan imagoaan erilaisin tempauksin mm. vaatteiden kierrätyksellä liikkeissä jne.
Voisi sitten käsitellä onko tälle mitään todellista kulutuskriittistä/eettistä vaihtoehtoa olemassa, eli hieman vertailla mitä muuta on tarjolla. Kuinka hankalaa on kuluttaa eettisesti ja kuinka paljon kalliimmaksi se tulee rahallisesti kuluttajalle.
Ensin pitää vain tehdä aivoriihi ja pyöritellä kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä, koota ajatuksia ranskalaisilla viivoilla, mitä tulee mieleen. Sitten jäsennellä asioita ja koota yhteen.
Kumpi on eettisempi; villapaita vai muovipaita. Ihan sopivan kokoinen projekti peruskouluun.
Vierailija kirjoitti:
Johnnie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kuulostaa aika laajalta peruskouluun, mutta tuskin tason tarvitsee olla kummoinen, eihän tuo mikään prosemma kuitenkaan ole. Onko lapsellasi jo aihe?
On aihe, opettaja on jakanut aiheet huumeet ja alkoholi. Kevyttä aihetta teinille.
Johnnie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johnnie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aihe, opettaja on jakanut aiheet huumeet ja alkoholi. Kevyttä aihetta teinille.
Pitäähän teinin tietää mistä niitä saadaan