Soitan koirankasvattajalle, mitä sille pitäisi sanoa?
Eli olen aika tohelo näissä jutuissa mutta mitä koirankasvattajalle pitäisi sanoa kun soitan sille? Pitäisikö mun kysellä jotain?
Kommentit (12)
Missä asiassa soitat? Avoin ja rehellinen kannattaa ainakin olla. Ja kysyä ihan kaikki mikä askarruttaa, saat hyviä neuvoja kokeneelta.
Riippuisiko se kenties siitä, minkä vuoksi soitat koirankasvattajalle? Pyydätkö häntä treffeille, myytkö hänelle lehtitilausta, valitatko hänelle väärin parkkeeratusta autosta?
Sano vaikka että: "Haista akka vittu".
Joo siis hänellä olisi koira josta olisin kiinnostunut. Voiko sen koiran vaan varata itselleem?
Vierailija kirjoitti:
Joo siis hänellä olisi koira josta olisin kiinnostunut. Voiko sen koiran vaan varata itselleem?
Tiedustele varovaisesti. Ei välttämättä myy sulle, jos oot ihan tohelo ja kädetön. Mä en ainakaan myisi.
No esittelet itsesi ja kerrot etsiväsi tämän rotuista pentua ja haluaisit keskustella pennuista ja rodusta. Kasvattaja kyllä alkaa sitten kysellä enemmän eli onko kokemusta koirista aiemmin ja mistä roduista, mitä aiot koiran kanssa tehdä/harrastaa, oletko perehtynyt rodun ominaisuuksiin esim. luonteen, liikuntatarpeen, turkinhoidon, mahdollisten terveysongelmien suhteen, millainen koti ja perhe teillä on, onko omaa pihaa, millainen aikataulu perheessä on, kuka koirasta ensisijaisesti vastaa ja huolehtii... eli tällaisiin kysymyksiin pitäisi osata vastailla.
Kasvattaja kyllä sitten kertoo pennuista ja vanhemmista ja vanhempien taustoihin ja terveystutkimuksiin voi itsekin perehtyä Kennelliiton jalostusjärjestelmän kautta eli jalostus.kennelliitto.fi tai hae KoiraNet. Jos kasvattajalla on pentuja vapaana ja annat sellaisen kuvan itsestäsi, että kasvattaja haluaa ehkä pennun sinulle myydä, pentuja käydään yleensä katsomassa henkilökohtaisesti ennen luovutusta ja kasvattaja ehkä vielä sitten päättää, haluaako myydä ja minkä pennun myy.
Toki jos pitää vaan päästä pennuista eroon ja ostaja ostaa sen mitä myydään ilman kyselyitä, voi käydä niin, että soitat ja sanot ostavasi pennun ja kasvattaja sanoo hinnan ja kutsuu hakemaan pois. Viime mainitussa tapauksessa tulos on yleensä ostajan kannalta aika hasardi tilanne, voi saada hyvän pennun tai sitten sairaan/ aran tai hermostuneen/perinnöllisesti sairaan.
Asiantunteva ja ostajalta paljon vaativa kasvattaja tekee myös omat hommansa paremmin ja vaatii itseltäänkin enemmän kuin vain pennut äkkiä käsistään pois haluava tai pelkästään rahan takia pennuttava kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos soitat koirankasvattajalle ja kysyt?
Minkälaisen kodin tarjoat koiralle, onko sinulla aikaa harrastaa ja ulkoilla koiran kanssa. Etsitkö koiraa lemmikiksi vai myös näyttelyyn ja esim agilityyn. Mieti näitä ensin. Onko rotu sopiva sinulle.
Älä ainakaan heti ekana kysy hintaa. Moni kasvattaja vetää herneet siitä, koska eiväthän he kelle tahansa koiriaan myy.
Jatkan vielä: koiria ei vaan varata vaan kasvattaja itse päättää kenelle myy.
Ja rahaa pitää olla myös ostohinnan lisäksi.
Vuh vuh!