Äidit ja isät,miksi annatte lapsen mellastaa kyläpaikoissa?
Olen niin lopen uupunut ja väsynyt siihen, että minun luo tullaan kylään lapsien kanssa ja ei valvota heitä. Kun minä tai mies puututaan ja komennetaan, niin selkeästi joko närkästytään tai ryhdistäydytään ja aletaan itse komentaa.
Kommentit (24)
Meillä lapsiperhe ei pääse vierailulla muihin huoneisiin kuin eteiseen, keittiöön ja ns. vierasvessaan, jonne pääsee eteisestä. Keittiössä on lelukoppa, josta voi ottaa tavaraa leikkeihin, mutta on turha kuvitella, että saisi mennä lastenhuoneisiin. Jos vanhemmat eivät valvo lapsiaan, niin minä valvon ja se tarkoittaa sitä, että kun toisen kerran noudan lasta olohuoneesta tai makuuhuoneesta, niin ryhdyn kiittelemään vierailusta ja korjaan tarjoilut pöydästä.
Minusta näihin liittyy myös usein muukin rajattomuus: lapsilla ei ole ruoka eikä nukkumaanmeno aikoja, lapset saa tahtonsa läpi sillä kustannuksella että vanhempi talloo joko oman hyvinvoinnin tai toisten lasten/vanhempien hyvinvoinnin päälle.
Kerrassaan on ymmärretty lapset ensin ja lapsen etu ensin täysin väärin!
Lapsen etu on oppia moraalia ja itsensäsäätelyä ja muitten ihmisten huomioonottamista, ettei heistä kehity itsekkäitä ja impulsiivisia aikuisia, jotka kuvittelevat että vaatimalla saa ja äänekkäin on oikeassa ja muitten rajoja saa rikkoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mellastamimen meidän kodissa on=
- lapsi menee vitriinin luo, avaa sen ja alkaa heiluttaa ovia niin että kapea vitriini meina kaatua laseineen lapsen päälle. Vanhempi siinä vaiheessa havahtuu ja toruu ja lapsi alkaa itkeä kun kielletään.
- 6 vuotias menee huoneeseen (meidän makuuhuone), josta on erikseen kielletty ettei sinne saa mennä (sinne ollaan viety esineitä turvaan). Ei tottele vaan menee vaan. Vanhempi havahtuu tässä vaiheessa ja alkaa kieltää. Lapsi ei usko.
- sama lapsi menee vessaan, availee kaikki kaapit ja tutkii meikit ja tamppoonit.
- lapsille tehdään ruoka, joka syödään puoliksi ja juostaan parvekkeelta kuikuilemaan ja hyppimään sohvilla. Vanhemmat haluavat syödä joten minä menen vahtimaan ja suljen parvekkeen oven. Vanhemmat yrittävät maanitella lasta takaisin pöytään, mutta antavat lapsen olla. Kun lapsi palaa 20 minuutin päästä, vaatii uuden lämpimän annoksen.
-lapsi etsii kaukosäätimen ja yrittää alkaa purkaa sitä, otan kaukosäätimen pois. Ei reaktiota vanhemmilta.En nyt varmaan kovin epäkorrekti ole jos sanon että tämä on liian vapaata ja rajatont kasvatusta?
Ap
Koska sitä lasta pitäisi kieltää jos ei siinä kohtaa kun tekee jotain kiellettyä?
Tartteeko sitä kylässä alkaa opettelemaan?
Ap
Minua ärsyttää kun minut itseni on kasvatettu täysin eri tavalla. Ei olisi ollut puhettakaan tuollainen käytös vaan olisin joutunut kuriin ja nuhteeseen. Minua oudoksutti joskus muitten lasten käytös, mutta mielestäni se oli silloinkin harvinaisempaa kuin nykyään. Nykyään aika monessa perheessä on normi että vanhemmuus ja kuri on hukassa.
En aio kasvattaa omia lapsia siten vaan kasvatan heidät käyttäytymään.
Ap