Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niin väärin että osa-aikatyötä tekevän päivärahaa leikataan vuoden jälkeen

toista on sopeutumiseläkkeet...
02.11.2018 |

Aloitin osa-aikatyön. Sain vuoden ajan palkan (palkka 1300e/kk brutto) päälle osittaista ansiopäivärahaa 550e (brutto). Kun vuosi tuli täyteen, ansiopäiväraha tarkastettiin uudestaan osa-aikatyön ansioilla ja se tippui 380 euroon/kk (brutto). Jos olisin ollut koko ajan kokonaan työtön, olisin saanut täyttä (täyden palkan mukaan laskettua) päivärahaa 400 päivää.

Todella kannustavaa. Ja näillä ansioilla tuo n. 100 euron (??!!) tiputus on ihan törkeän suuri.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän yhteyteen vielä lyötiin uusi omavastuuaika, joka osa-aikatyötä tekevällä oli hurjat 14 päivää? Ellei enemmänkin. En nyt tarkkaan muista, mutta työttömyysrahaa leikattiin sen vuoksi kahtena kuukautena peräkkäin. Siinä meni lasten talvivaaterahat, toivottavasti yhteiskunta tekee nyt suurta säästöä tässä!!

Ap

Vierailija
2/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haki työtä toiselta paikkakunnalta. Olin hoitovapaalla 3 lapsen kanssa. Niin lähti hoitolisä ja lasku perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän rahaa saisit silti kokonaan työttömänä ja vaikeampi löytää töitäkin jos pitkä työttömyys takana. Kaikesta sitä jaksetaan valittaa.

Omat tuloni ovat vielä paljon tuota pienemmät tällä hetkellä ja oon vaan ilonen kaikesta mikä menee yli kelan minimituen. Suomessa kyllä pärjää yhteiskunnan tuilla jos yhtään osaa suunnitella asioitaan. Käsittämätöntä ruikutusta tulee koko ajan vastaan netissä. Itse olen todellakin kiitollinen siitä että tukien avulla olen selvinnyt ihan mukavasti opiskeluista, pitkästä saikusta, työttömyyskaudesta. Ei musta yhteiskunnan tarvitsekaan maksaa mitään ekstraa. Pääasia että on katto pään päällä, ruokaa tarpeeksi ja ehjät vaatteet.

Vierailija
4/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän rahaa saisit silti kokonaan työttömänä ja vaikeampi löytää töitäkin jos pitkä työttömyys takana. Kaikesta sitä jaksetaan valittaa.

Omat tuloni ovat vielä paljon tuota pienemmät tällä hetkellä ja oon vaan ilonen kaikesta mikä menee yli kelan minimituen. Suomessa kyllä pärjää yhteiskunnan tuilla jos yhtään osaa suunnitella asioitaan. Käsittämätöntä ruikutusta tulee koko ajan vastaan netissä. Itse olen todellakin kiitollinen siitä että tukien avulla olen selvinnyt ihan mukavasti opiskeluista, pitkästä saikusta, työttömyyskaudesta. Ei musta yhteiskunnan tarvitsekaan maksaa mitään ekstraa. Pääasia että on katto pään päällä, ruokaa tarpeeksi ja ehjät vaatteet.

Ai millä perustein saisin vähemmän rahaa?

Ja kyllä se minusta on väärin, koska ihan samalla tapaa minä olen niitä kassamaksuja maksanut, että olen ylipäätään oikeutettu siihen kassan rahaan, ja koko ajan olen tehnyt vielä osa-aikatyötä ja maksanut kassamaksut. Joten ei kyllä mahdu omaan oikeustajuun tämä kyseinen leikkuri. 

Ne rahat ei todellakaan ole minulle mitään hiton extraa, vaan kustannan niillä sekä omaa että kahden lapseni elämää, johon kuuluu katto pään päälle, tavanomaiset laskut, ruokaa ja vaatteet. 

Ap

Vierailija
5/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä se minusta on väärin, koska ihan samalla tapaa minä olen niitä kassamaksuja maksanut, että olen ylipäätään oikeutettu siihen kassan rahaan, ja koko ajan olen tehnyt vielä osa-aikatyötä ja maksanut kassamaksut. Joten ei kyllä mahdu omaan oikeustajuun tämä kyseinen leikkuri. 

Ne rahat ei todellakaan ole minulle mitään hiton extraa, vaan kustannan niillä sekä omaa että kahden lapseni elämää, johon kuuluu katto pään päälle, tavanomaiset laskut, ruokaa ja vaatteet. 

Ap

Millä ihmeen logiikalla pelkkä työttömyysetuus muka ei olisi pienempi kuin osa-aikatyön palkka + soviteltu työttömyysetuus (vaikka se etuus vuoden jälkeen laskisikin tuon ilmoittamasi summan)? Ja kassamaksuilla muuten katetaan aika mitätön osuus ansiosidonnaisesta. Olet sitten varmaan valmis maksamaan enemmän veroja että kaikilla olisi mahdollisuus saada enemmän ansiosidonnaista?

Vierailija
7/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millä ihmeen logiikalla pelkkä työttömyysetuus muka ei olisi pienempi kuin osa-aikatyön palkka + soviteltu työttömyysetuus (vaikka se etuus vuoden jälkeen laskisikin tuon ilmoittamasi summan)? Ja kassamaksuilla muuten katetaan aika mitätön osuus ansiosidonnaisesta. Olet sitten varmaan valmis maksamaan enemmän veroja että kaikilla olisi mahdollisuus saada enemmän ansiosidonnaista?

No kuule ihan sillä logiikalla, että esim. heinäkuussa kun olin kokonaan työtön, sain kassasta käteen 1430e. Viime kuussa sain palkkaa käteen 1030e ja kassan osittaista rahaa 170e nettona kun päiväraha laskettiin uusiksi osa-aikatyön ansioiden perusteella ja päälle lyötiin omavastuupäivät. Eli yhteensä aika paljon vähemmän, kuin mitä se kokonaan työttömän päiväraha olisi ollut!! Minä en ole vaatinut että kaikkien tulisi saada lisää ansiosidonnaista! Vaan että on väärin että osa-aikatyötä tekevää rangaistaan tällä leikkurilla, kun samalla se joka on kokonaan työtön, saa ihan rauhassa nauttia 400 päivää sitä täyttä ansiopäivärahaa. 

Ap

Vierailija
8/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, miten toimivaa ja oikeudenmukaista olisi, jos meillä olisi perustulo.

Vierailija
9/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sullehan tulee vielä ihan reippaasti rahaa. Mä saan käteen palkkaa vähän tuntien vaihtelusta riippuen 900-1200€/kk ja yleensä en ollenkaan soviteltua siihen päälle, mutta jos jotain sattuu jäämään siitäkin maksettavaksi niin se on yleensä jotain 40 euron luokkaa.

Vierailija
10/13 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sullehan tulee vielä ihan reippaasti rahaa. Mä saan käteen palkkaa vähän tuntien vaihtelusta riippuen 900-1200€/kk ja yleensä en ollenkaan soviteltua siihen päälle, mutta jos jotain sattuu jäämään siitäkin maksettavaksi niin se on yleensä jotain 40 euron luokkaa.

Tämä ei nyt ollut mikään kurjuuden maksimointi kilpailu. Toinen köyhä kadehtii toista, niinpä niin... 

Ap

Vierailija
11/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Vierailija
12/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies haki työtä toiselta paikkakunnalta. Olin hoitovapaalla 3 lapsen kanssa. Niin lähti hoitolisä ja lasku perään.

Ei se siitä hakemisestä lähde...

Vierailija
13/13 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minäkin alan uskoa perustulon kannattavuuteen. Ihan jo kun miettii tätä järjetöntä paperityön määrää mitä esim. minun tilanteeni vaatii - siis muutamien satasten tähden. Varmaan tosi halpaa touhua sekin. 

Ap