Kesä- vai talviaika, maaseutu vai kaupunki?
Itseäni kiinnostaa onko jommalla kummalla ajalla enemmän kannattajia asuinpaikan mukaan.
Joten vastauksia, kiitos!
Kommentit (53)
Halusin kysyä tätä, sillä itse olen paluumuuttaja maalle ja ehdin asua noin 10 vuotta Helsingissä ja sitten vielä neljä vuotta Lahdessa. Kaupungissa asuessa luonnonvalolla tuntui olevan hyvin vähän merkitystä ja täten oli aikalailla sama oltiinko kesä- vai talviajassa. Koko homma kiinnosti lähinnä silloin kun sai baarissa extratunnin biletysaikaa...
Nyt kun olen asunut taas kaksi vuotta lapsuuteni maisemissa, niin olenkin eri tavalla riippuvainen luonnonvalosta. Esimerkiksi viime talvena aamujen valoisuus alkoi vaikuttaa työmatkalla. Iltapäivien hämärän päihitän varustamalla lenkkifillarini kunnon valoilla kypärää myöten, sillä valaistuja teitä ja ulkoilureittejä ei täällä oikein ole. Tänäänkin tuntui aamulla virtaa riittävän vaikka miten paljon ja iltapäivällä sitä jo tekikin mieli asettua peiton alle rentoutumaan ja lukemaan.
Olen miettinytkin, että vetoaako kesäaika jo ajatuksenakin enemmän kaupunkilaisiin kuin maalaisiin?
Tällä hetkellä kaupunkilaisia tuntuu miellyttävän eniten talviaika ja maalla asuvia kesäaika.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kaupunkilaisia tuntuu miellyttävän eniten talviaika ja maalla asuvia kesäaika.
Maaseudulla jakautuu aika tasan kesä- ja talviajan kannatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla jakautuu aika tasan kesä- ja talviajan kannatus.
Äänestys vähän piristyi kun ketju nousi ylemmäksi.
Ihan hullua homma tällainen kellojen jäädyttäminen. Minulle sopii oikein hyvin tämä siirtely. Sillä saa hieman lämpimämmät aamut talvisin ja valoisammat illat kesäisin. Oikein loistava yhdistelmä.
Hankalaa oli valita se, onko maaseutu vai taajama, kun on maaseudulla oleva (lähes) taajama.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan normaaliaikaa.
Mitä ihmeen ”normaaliaikaa”? Etkö älyä että kellonaika on sovittavissa oleva asia, ei ole olemassa mitään normaaliaikaa.
Jännä juttu, että jo muutenkin tuolla katuvalojen, valaistujen pihojen ja maanteiden alueella asuvat kaipaavat eniten aamun valoisia tunteja! Tai ehkä tähän syynä onkin se, että kun illallakin voivat ulkoilla valaistuilla teillä ja pihoilla, niin eivät tule ajatelleeksi, kuinka helvetin pimeää täällä taajamien ulkopuolella osaa olla! No ei se mitään, näkyypähän tähdet aikaisemmin illasta. ✨
Itse siis tykkäisin kyllä pidemmästä valoisasta ajasta illalla puuhastella ulkona ja liikkua, aamulla kyllä pärjään keinovaloilla kotona, työmatkalla ja töissä.
Mulle on kyllä oikeasti sama pysytäänkö kellojen siirtelyssä vai jäädäänkö ihan kumpaan vaan aikaan. Muutamassa päivässä uuteen aikaan aina tottuu, ja ihan sama on ollut lapsillakin.
Tämä yllätti itsenikin. Olisin veikannut, että kaupungissa juurikin runsaan keinovalon vuoksi asia olisi toisin. Itse olin vielä kaupungissa asuessa vuorotyössä ja muutenkin elämä oli iltapainotteisempaa.
Näin talvisin ainakin omat puuhastelut jäävät ulkona lähinnä polttopuiden hakemiseksi ja lenkillä käymiseksi ja tavallaan tykkään etenkin lenkillä siitä pimeästä. Kuunvalossa on jännää pyöräillä hankikelillä. Itselle tuo aamun valo potkii enemmän takapuolelle ja herättää. Etenkin pimeimmän ydintalven jälkeen sen tuntuu niin mahtavalta nähdä työmatkalla taas auringon nouseva. Siinä talven selkä taittuu ihan napsahtaen.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan normaaliaikaa.
Mitä ihmeen ”normaaliaikaa”? Etkö älyä että kellonaika on sovittavissa oleva asia, ei ole olemassa mitään normaaliaikaa.
Normaaliaika on se aikavyöhyke, johon Suomen on tällä hetkellä sovittu kuuluvan. Ja sitähän tämä keskustelukin tarkoittaa - mikä on tulevaisuudessa normaaliaika? Tämä nykyinen vai joku muu?
Jännää, kaupungeissa on prosentuaalisesti enemmän talviajan kannattajia kuin maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua homma tällainen kellojen jäädyttäminen. Minulle sopii oikein hyvin tämä siirtely. Sillä saa hieman lämpimämmät aamut talvisin ja valoisammat illat kesäisin. Oikein loistava yhdistelmä.
Samoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan normaaliaikaa.
Normaaliaika on se aikavyöhyke, johon Suomen on tällä hetkellä sovittu kuuluvan. Ja sitähän tämä keskustelukin tarkoittaa - mikä on tulevaisuudessa normaaliaika? Tämä nykyinen vai joku muu?
Jotkut puhuvat talviajasta ikäänkuin se olisi normaaliaika koska niin oli aina silloinkin kun kuljettiin hevoskärryillä ja ei ollut keksitty valoja.
Kesäajan käyttöönotto oli ihan tajuton älynväläys. Ei mitään järkeä...hyvä kun palataan vanhaan elintalviaikaan. Ei tartte kelloja käännellä ja kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan normaaliaikaa.
Jotkut puhuvat talviajasta ikäänkuin se olisi normaaliaika koska niin oli aina silloinkin kun kuljettiin hevoskärryillä ja ei ollut keksitty valoja.
Talviaika on Suomen normaaliaika. Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää? CET +2 on ollut normaaliaika jo sähkön ja autojenkin aikaan.
Ymmärrätkö, että maailma on jaettu aikavyöhykkeisiin ja jokainen valtio on itse päättänyt mihin niistä kuuluu. Suomessa on päätetty, että me ollaan Itäisen Euroopan ajassa eli CET +2 ja kesäisin Moskovan ajassa CET +3. Ja vuosina 1981-1995 kesäaika ei ollut aina ihan fakta, vaan siitä päätettiin enemmän vuosikohtaisemmin ja talviaikakin alkoi jo syyskuun lopulla, ei lokakuussa kuten nyt. Vasta EU:n myötä Suomenkin piti siirtyä talviaikaan muun Euroopan kanssa samaan tahtiin, jotta kauppa ja liikenne eivät kärsisi. Etenkin lentoyhtiöille tämä tuottaa päänvaivaa, sillä sujuvuuden kannalta eivät kaikki voi liikennöidä kentälle samaan halutuimpaan aikaan.
En usko olevan merkitystä, asuuko kaupungissa vai maalla, sillä Suomeen syksyyn vain kuuluu muutaman kuukauden pimeysjakso, muuten valoa on meillä riittävästi.
Valoisuutta tärkeämpänä pidän ihmisen "sisäistä kelloa" ja rytmiä johon talviaika antaa mahdollisuuden auringon nousun myötä ja mahdollisuuden tunnin pitempään yöuneen, joka on erityisen tärkeä lapsille, nuorille ja tuotantoeläimille.
Up.