Asiantuntijatöissä olevat mammat HOX!
1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina?
2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä?
3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa?
4. Luetko uutisia työajalla? Käytkö facessa?
5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään?
6. Kuinka jaksat?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet asiantuntijatyön?
No lähinnä tarkoitan korkeakoulututkinnon suorittaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä tarkoitan korkeakoulututkinnon suorittaneita.
Hahaa!
Ei kerkee mitään. Tämä vie kaiken ajan. Se on vaan hyvä sillä kun joutuu peruuttelemaan palsuja iin luulevat että olen kiireinen. T. Elina 61
Eikö it-tuki tai kirjanpito ole asiantuntijatyötä?
Takuukorjaukset ap mitä tradenomit ja AMK-inssit tekee?
Oulun sellutehdas löyhkää tänne etelään asti
Ainakin valtiolla "asiantuntijat" on kiertonimitys avustavalle henkilöstölle (sihteerit, ict-tuki ym.).
Koodari/it-arkkitehti täällä...
1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina?
- En todellakaan ehdi. Joskus harvoin on projektien suhteen hiljaisempia aikoja jolloin 8 h päivässä riittää, mutta nytkni taas on 3 kehitysprojektia yhtä aikaa päällä ja ei meinaa 16 h päivässäkään riittää, välillä joutuu unestakin tinkimään että saa kaikki asiakasprojektit deadlineen valmiiksi. Ylityötunteja ei meillä lasketa, ylemmille toimihenkilöille jollainen olen, ylityö sisältyy palkkaan.
2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä?
- Ei tulisi mieleenkään. En kyllä haluaisikaan. Kahvit haen koneelleni automaatilta.
3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa?
- Toki tällaiset voi hoitaa työajalla. Jatkaa sitten kotona illalla töitä etänä vastaavasti.
- Joskus luen uutisia. Välillä tulee sellainen "koodiummetus" kun on liikaa puurtanut että aivot ei vaan toimi enää. Silloin joskus auttaa vaikka Iltasanomien tai Vauva-palstan selailu hetken.
5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään?
- Tiimin arkkitehtinä olen yleisorja, jonka vastuulle kaikki projektit kuuluu jotenkin siinä vaiheessa, jos ne kriisiytyy. Koodaava arkkitehti = sellainen arkkitehti joka ohjelmistoarkkitehtuurin suunnittelun ja projektin alussa rakentamisen lisäksi pistetään koodaamaan hätäkiireellä loppuun "kusevat" projektit
6. Kuinka jaksat?
- Koska olen perheetön sinkku, jaksan suht ok. Alkoholia menee välillä liikaa, kun hermot on stressistä niin ylikierroksilla että kaipaa jotain lamaavaa rauhoittamaan. Mutta vaikka tämä meno on tätä aina ollut, ei mitään burnouteja tms ole 45 vuoden ikään mennessä tullut, enkä usko että tuleekaan. Mun pää tuntuu kestävän kumman hyvin tätä ryynäämistä (eri asia kuinka järkevää on uhrata koko elämänsä työlle)
Mamma talousmaailmasta täällä, olen 47v pikkupomo isossa firmassa.
1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina? Ehdin, meillä on säännöllisiä kausikiireitä jolloin työssäolo venyy mutta kun ruuhka on ohi otan rennosti ja teen puolikkaita päiviä tai lyhyempiä viikkoja.
2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä? En ole laskenut minuutteja. Ehdin istua ihan sopivasti.
3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa? Pakkojutut hoidan mutta en viestittele. Häiritsee keskittymistä. Puhelimeni on äänettömällä kassin pohjalla ja useimmiten en koske siihen päivän aikana.
4. Luetko uutisia työajalla? Käytkö facessa? Jos syön lounaan yksin pöytäni ääressä luen netistä lehtiä. En ole facessa. Meillä on seinällä telkkarin uutiskanava päällä, joskus vilkaisen kun on kiinnostavasta uutisesta juttua, tai säätiedotus (harrastan puutarhurointia :) )
5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään? Joo, mutta ensin katsotaan yhdessä pomon kanssa miten priorisoidaan niin että kaikki tulee tehtyä mutta en kuormitu liikaa. Tykkään haastavista pikkuprojekteista normityöni ohessa ja saan niistä energiaa ja innostusta. :)
6. Kuinka jaksat? Oikein hyvin. Tykkään työstäni, työkavereistani ja ilmapiiri on ihana.
No niinpä tietenkin, täällä puututaan lillukanvarsiin tuon korkeakoulututkinnon kanssa. Muistuttaisin että myös ammattikorkeakoulututkinto on korkeakoulututkinto. Selvennetään nyt sen verran, että en tarkoita sellaisia töitä, jotka hoidetaan omalla työpisteellä vuorolistan mukaan ja kun kello soi, niin hanskat putoaa ja seuraava työntekijä tulee jatkamaan. Tyyliin tehtaalla jollain liukuhihnalla seisovaa jamppaa tai Prisman kassaa. ap
Onko esimiestyö asiantuntijatyötä?
Vierailija kirjoitti:
Onko esimiestyö asiantuntijatyötä?
Joo
Vierailija kirjoitti:
6. Kuinka jaksat?
- Koska olen perheetön sinkku, jaksan suht ok.
Sisälukutaito ei ainakaan ole vahvinta alaasi. Ei kysytty perheettömien sinkkujen tilanteesta---
Olen viestintäpäällikkö pörssiyhtiössä, kolmen pienen lapsen äiti myös. En ehdi tekemään töitä työajassa. Yleensä teen ylitöitä 1-2 h päivässä. Osavuosikatsausta ennen työpäivät venyvät. Menin yhtenä päivänä töihin klo 8.30 ja lähdin seuraavan vuorokauden puolella klo 1.30. Menin kotiin, nukuin levottomasti 2-3 h ja heräsin aamulla julkistamaan tuloksen.
Ylitöitä saa liukuman puitteissa tehdä 40 h, 60 h jälkeen tunnit ei kirjaudu vaan menevät hyväntekeväisyyteen. Olen tehnyt useamman viikon verran tunteja yli, vaikka virallisestihan esim klo 22 asti kestävä palaveri olisi ylityötä.
En enää jaksa valittaa. Aiemmin siitä tuli kamala show, jossa osaamiseni ja työtahtini vaan kyseenalaistettiin. Esimies on se, joka johdolta saa kiitokset hyvin hoidetuista töistä. Kollegat pitävät tiukasti kiinni siitä, etteivät tee minuttiakaan ylitöitä eli jeesaa. Onneksi olen pitkällä rekrytointiprosessissa toiseen työpaikkaan toiseen taloon. Liika on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin valtiolla "asiantuntijat" on kiertonimitys avustavalle henkilöstölle (sihteerit, ict-tuki ym.).
Olen töissä valtiolla ja sihteeri = asistentti, ei suinkaan asiantuntija. Ja ict-tuki on ict-tuki tai suunnittelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6. Kuinka jaksat?
- Koska olen perheetön sinkku, jaksan suht ok.
Sisälukutaito ei ainakaan ole vahvinta alaasi. Ei kysytty perheettömien sinkkujen tilanteesta---
Ok, minä ymmärsin tuon "mammat" viittaavan lähinnä yleisesti AV-mammaan eli tällä palstalla kävijään. Mutta joo, en usko että pystyisin tekemään tätä työtä jos olisi perhe, en jaksaisi millään.
Tuotekehitysinssi
]1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina?
Projektilla on sikataulu ja joskus muutoksia tulee liki deadlinea, silloin päivä venyy. Vapaita saa kun ei pahimpaan kiireeseen pyydä. Välillä on luppopäiviä toimistolla.
2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä? Joskus ei ehdi, joskus istutaan tuntikin. Helpottaa myös työntekoa kun tuntee työkaverit.
Kyllä. Ja tekemään verkko-ostoksia tai maksaa laskuja.
Kyllä. Tai en käytä facea.
Toki. Ja välillä pitää tuurata kollegaa.
6. Kuinka jaksat?
Ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mamma talousmaailmasta täällä, olen 47v pikkupomo isossa firmassa.
1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina? Ehdin, meillä on säännöllisiä kausikiireitä jolloin työssäolo venyy mutta kun ruuhka on ohi otan rennosti ja teen puolikkaita päiviä tai lyhyempiä viikkoja.
2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä? En ole laskenut minuutteja. Ehdin istua ihan sopivasti.
3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa? Pakkojutut hoidan mutta en viestittele. Häiritsee keskittymistä. Puhelimeni on äänettömällä kassin pohjalla ja useimmiten en koske siihen päivän aikana.
4. Luetko uutisia työajalla? Käytkö facessa? Jos syön lounaan yksin pöytäni ääressä luen netistä lehtiä. En ole facessa. Meillä on seinällä telkkarin uutiskanava päällä, joskus vilkaisen kun on kiinnostavasta uutisesta juttua, tai säätiedotus (harrastan puutarhurointia :) )
5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään? Joo, mutta ensin katsotaan yhdessä pomon kanssa miten priorisoidaan niin että kaikki tulee tehtyä mutta en kuormitu liikaa. Tykkään haastavista pikkuprojekteista normityöni ohessa ja saan niistä energiaa ja innostusta. :)
6. Kuinka jaksat? Oikein hyvin. Tykkään työstäni, työkavereistani ja ilmapiiri on ihana.
Tähän täytyy sanoa, että kuulostaa aika täydelliseltä!