Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen pyytää rahaa, en tiedä miten suhtautua

Vierailija
26.10.2018 |

Sukulainen, jonka kanssa ollaan nähty viimeksi lapsina, on alkanut nyt muutaman viikon aikana lähetellä viestejä, joissa pyytää rahaa. Tää henkilö sinänsä on melko läheistä sukua (mun täti, vaikka saman ikäisiä ollaankin), mutta ei olla oltu missään yhteyksissä yli kymmeneen vuoteen, joitain satunnaisia facebook-tykkäyksiä lukuun ottamatta. Sukulainen kertoo, että hänellä menee kovin kurjasti (asunto mennyt alta jne.), ja tavallaan haluaisin auttaa, mutta epäilyttää kyllä vähän. Mitä tekisitte?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa on kun raapaiset tulitikun ja poltat ne rahat ihan itse.

Vierailija
22/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hän tarvitsee rahaa? Jos ihan peruselämiseen, niin antaisin mieluummin ihan ruokaa, vaatteita yms enkä rahaa. 

Nyt pyytää rahaa laskuun ja bensaan. Valitettavasti asutaan useamman tunnin ajomatkan päässä toisistamme :( ap

Hankala tilanne, mutta itse pahoittelisin tilannetta ja sanoisin, että myös minulle on tosi tiukkaa ja olen itsekin joutunut lainaamaan kaveriltani, eli muuten kyllä auttaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sikarikas, siis ihan hitosti väljää rahaa, voisin kerran pari maksaakin jonkun sukulaisen tai kaverin laskun, jos tietäisin, että on oikeasti rahat loppu, eikä ole juonut niitä. Mutta aloittajan tilanteessa, jos ei itsekään ole mikään kroisospennonen, en todellakaan antaisi senttiäkään.

Vierailija
24/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, ettei se pyydä sisaruksiltaan apua. Tai, ehkä se pummaa koko suvulta. Juttele vanhempiesi kanssa tästä tädistä.

Mä olen kasvanut päiväkoti-ikäisestä asti muualla kuin syntymäperheessäni, joten olen vähän ulkopuolinen ylipäätään. Mun biologisella äidillä tuskin rahaa on, joten en ihmettele, ettei täti pyydä häneltä, mutta enoni kanssa täti on käsittääkseni melko läheinen. Itsekin ihmettelen kpvasti, miksei enon perhe auttaisi. Tai sitten tosiaan pummaa kaikilta mahdollisilta... ap

Jos mahdollista, niin juttele enon kanssa.

Vierailija
25/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hän tarvitsee rahaa? Jos ihan peruselämiseen, niin antaisin mieluummin ihan ruokaa, vaatteita yms enkä rahaa. 

Nyt pyytää rahaa laskuun ja bensaan. Valitettavasti asutaan useamman tunnin ajomatkan päässä toisistamme :( ap

Hankala tilanne, mutta itse pahoittelisin tilannetta ja sanoisin, että myös minulle on tosi tiukkaa ja olen itsekin joutunut lainaamaan kaveriltani, eli muuten kyllä auttaisin.

Ja sitten sukulainen soittaa kuukauden päästä ja kysyy uudelleen. 

Vierailija
26/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudu maksamaan se lasku, älä anna suoraan rahaa. Jos kieltäytyy niin sitten ne rahat menee todennäköisesti johonkin muuhun kuin laskujen maksuun...

27/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnottomuuteen ei auta pari kymppiä. 

Oikeasti häntä auttaisi se, että hänelle hommattaisiin jostain asunto. Jos pystyt auttamaan siinä, auta. Mutta älä anna rahaa, se ei hyödytä nyt mitään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
28/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄske menemään kirkon apuun tai leipäjonoon. Ja neuvo, että laskuistakin voi ottaa yhteyttä velkojaan ja neuvotella uusi eräpäivä.

Vierailija
29/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten sulla on rahaa annettavaksi asti, ja miltä susta itsestäsi tämä tuntuu.  Jos olisin sinä, ottaisin yhteyttä muihin sukulaisiin ja kyselisin hieman, mikä tämän tätisi tilanne todellisuudessa on, ja ovatko hekin saaneet rahapyyntöjä.

Jos tilanne hänellä oikeasti on tukala, eikä kyse ole mistään juoppolallista, niin voisin yhden kerran hänelle laittaa kenties 50 - 100 euroa lahjaksi, ja siihen mukaan tieto, että tämän enempää minulla ei ole häntä auttaa, ei nyt eikä jatkossa, mutta jos tästä on edes hetkellisesti apua, niin tämän kerran nyt autan.  Tällä saisit ainakin omaatuntoasi rauhoitetuksi, jos tuntuu pahalta olla auttamatta ja tiedät, että toisella on oikeasti hätä.  Mutta jatkossa pitäisi sitten pystyä olemaan tiukkana, kukaan ei voi alkaa rahoittamaan toisen elämää.

Kyllä maailmassa voi olla tilanteita, että joutuu miettimään, mistä ihmeestä saisi edes vähän rahaa, jos laskut kaatuu päälle, eikä yhtäkkiä olekaan millä maksaa.  Kuitenkin ensisijainen osoite olisi toimeentulotuki, eli Kelaan vaan sitten.  Myös seurakunnalta voi saada apua, jos tilanne on todella vaikea.  Kannattaa siis kääntyä diakoniatoimiston puoleen ja siellä käydä purkamassa tilannettaan. 

Mutta jos kyse on tosiaan elämäntapapummista, niin en lähtisi tähän auttamiseen.  Siitä voi tulla pohjaton kaivo.  Parempi olla kokonaan vastaamatta yhtään mitään, niin ei joudu hankaliin tilanteisiin.

Vierailija
30/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes harkitsisi ja blokkaisin koko tyypin.

Vierailija
31/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on onneksi pikavippifirmoja joilta saa käteistä suoraan tilille nopeasti ja vaivattomasti eikä kenenkään tarvitse enää lainailla kavereilleen. Kerro tämä tädillesi.

Vierailija
32/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin n 1,5 v. sitten, laskuja varten vajaan tonnin, siis maksoin hänen laskunsa. (On "sukua" puolison kautta ja oli/on hyvin palkatussa työssä.) Sen jälkeen "sukulaisesta" ei ole kuulunut mitään. Tuskin kuuluukaan.

Vierailija
33/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa niin paljon kuin olet valmis menettämään. Itse ostan isälleni ruokaa sillointällöin, aina sanoo maksavansa takaisin mutten tietenkään ikinä niitä pyydä. Muille en lainaisi yhtään mitään.

Vierailija
34/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lähettämään laskun tiedot sinulle. Jos ei ole kovin suuri summa, voit maksaa sillä ehdolla, että maksaa takaisin. Kuitti talteen. Ei sinun velvollisuutesi ole rahoittaa sukulaisia, joka ei muutenkaan pidä yhteyttä. Henkistä apua voit antaa ja voitte yhdessä etsiä ratkaisua tilanteeseen.

Vierailija
35/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa niin paljon kuin olet valmis menettämään. Itse ostan isälleni ruokaa sillointällöin, aina sanoo maksavansa takaisin mutten tietenkään ikinä niitä pyydä. Muille en lainaisi yhtään mitään.

Hyvä neuvo.

Minulla on tuollainen apua tarvitseva sukulainen. Olen kutsunut hänet syömään ja tarjonnut lounaita. Kerran tein hänelle yhden hankinnan. Sitten ymmärsin, että se kymppejä maksanut hankinta on jo mennyt jonnekin (myyty, kadonnut tms.). Se kyllä kirpaisi.

Vierailija
36/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellot kilkata kun asunnoton pyytää maksamaan bensalaskun ?

Vierailija
37/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Annat tietenkin sen verran kuin pystyt. Toinen pyytää sinulta apua! Vastaa siihen niin hyvin kuin kykenet.

Vierailija
38/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä toisen ihmisen laskuja pidä maksaa? Sitä paitsi minkälainen on takaisinmaksusuunnitelma.  Velkakirja täytyy tehdä ja todistaa oikeaksi, jos tuohon ryhdyt. Tiedätkö saavasi rahat takaisin?

Vierailija
39/40 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata antaa rahaa. Itsellä on kokemusta sukulaisesta joka on lainannut rahaa ihan kaikilta. Ei maksa takaisin ja suhteet on poikki kaikkiin. Ihmistä ei auta se että joka suunnasta maksetaan kuluja. Tilanne on eri jos on luotettava ja läheinen henkilö eikä velkaa ole joka suuntaan. Ystäväni kanssa oltiin harvakseltaan tekemisissä. Hämmästyin kun hän pyysi lainaamaan rshaa. Hänellä on läheisempiäkin ihmisiä. Lainasin 50e ja hän maksoi heti

Vierailija
40/40 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No deal.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi