Mitäs mammojen osakesalkuille kuuluu?
Täällähän on koolla Suomen osaavimmat sijoittajat, joiden tuottokäyrä ei koskaan käänny laskuun. Vastoin yleisindeksiä mammat takovat jatkuvaa voittoa. Kertokaa taikanne.
Erityisesti kaipaisin "salkkuni arvo on tänään noussut +X%" kaverin raporttia. Näitä ei ole toviin näkynyt...
Kommentit (45)
Ostin juuri Uponoria. Saas nähdä.
Ei kukaan järkevä sijoittaja ajattele, että osakesalkku ei koskaan menisi koskaan miinukselle. Olennaista on se, että hyvin hajautettu osakesalkku tuottaa voittoa, kun sijoitusaika on tarpeeksi pitkä.
Oman osakesalkkuni arvo on tällä hetkellä noin 8 % pienempi kuin mitä olen käyttänyt rahaa näiden osakkeiden ostamiseen. Minulla ei ole kuitenkaan mitään aikomuksia myydä osakkeita nyt, vaan aikaisintaan 10 vuoden päästä. Niinpä arvon tilapäinen aleneminen ei ole minulle mikään ongelma. Lisäksi saan joka vuosi osinkoja osakkeistani (olen valinnut firmoja, jotka maksavat hyvin osinkoja), joten salkkuni tuottaa tälläkin hetkellä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan täpinöissäni, kun en ole viitsinyt tai uskaltanut ostaa vähään aikaan kuin aivan pikkurahalla ja senkin vastahakoisesti, ja nyt alkaa näyttää siltä, että saisi taas kohta tehdä ostoksia!
Salkku on siis hyvin pieni vielä, ja lisäksi tappiolla, mutta tavoitteena on kymmenen kertaa nykyistä isompi salkku, joten pitäisi tehdä lähivuosina paljon ostoksia. On mukavampi ostaa, jos ei käppyrät näytä ihan korkeinta vuorenhuippua ikinä.
Missä sinä valtavaa kassaasi pidät tämän ajan (n vuotta)? Pankkitilillä, jossa nettokorko ei kata edes inflaatiota ja talletusturvan takia on hajautettava nollakorkoonkin?
Salkku -5%. Osinkojen kanssa vielä plussalla mutta iso lässähdys.
Tuotto% tänään -2.35%
Voi kun olisi nyt ylimääräistä rahaa niin tankkaisin ku "halavalla saa".
1kk kehitys alamäkeen ja roimasti. 😭
Ihan hyvää kuuluu. Sijoittanut olen jo yli 30 vuotta, joten tukevasti plussalla ollaan.
Miinuksella mutta vain 20% rahoista osakkeissa. Odotan suurempaa pudotusta. Eiköhän se kohta tule. Eniten ottaa päähän kun on ostanut jo valmiiksi halpoja osakkeita ja sitten ne laskee yhä. Huvittavinta on että yhdelläkin yhtiöllä oli paras raportti ikinä ja silti osake syöksyi raportin jälkeen. Kuvastaa pörssitunnelmia. No, ei auta kuin odottaa. Oli kiva lukea että tj oli taas ostanut lisää osakkeita, luottaa firmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tuotto% tänään -2.35%
Voi kun olisi nyt ylimääräistä rahaa niin tankkaisin ku "halavalla saa".
1kk kehitys alamäkeen ja roimasti. 😭
En ostaisi nyt mitään kun koko ajan luisuvat alaspäin. Kohtaa saa erittäin halvalla. Onneksi itsellä on erittäin paljon rahaa odottamassa tätä.
Mulla kaikki keskimäärin 16% miinuksella. Pahimmat noin 30%, lievimmät siinä 8% tienoilla. Argh. Täytyy vaan pitää pää kylmänä ja ostaa lisää. Ärsyttää kun periaatteessa nyt olisi rahantarvetta ja pitäisi myydä, ei raatsi.
50 000e sulanut salkusta. Sydämeen sattuu, mutta en silti myy... :)
Suomi kyntää kohta syvällä, kun EKP lopettaa keinotekoisen alhaalla olevan korkoelvytyksensä ensi vuoden lopulla. Silloin putoaa loputkin osakkeet ja tulee kämppiä paljon myyntiin.
Paljon pitää olla rahaa että pääsee edes alkuun siinä osakesalkun kokoamisessa? Mulla on tilillä 9 e, en varmaan ihan hetkessä tule saamaan 100 000 suuruisia säkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ostohommissa ollaan juuri.
kannattaako vielä ostaa
Myin indeksirahaston toukokuussa. Jos en olisi myynyt, olisin tällä hetkellä 2% miinuksella. Odottelen kuitenkin vielä kunnon notkahdusta, ennen kuin ostan takaisin. Vakuutuskuoressa on siis noin 120.000€ käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan täpinöissäni, kun en ole viitsinyt tai uskaltanut ostaa vähään aikaan kuin aivan pikkurahalla ja senkin vastahakoisesti, ja nyt alkaa näyttää siltä, että saisi taas kohta tehdä ostoksia!
Salkku on siis hyvin pieni vielä, ja lisäksi tappiolla, mutta tavoitteena on kymmenen kertaa nykyistä isompi salkku, joten pitäisi tehdä lähivuosina paljon ostoksia. On mukavampi ostaa, jos ei käppyrät näytä ihan korkeinta vuorenhuippua ikinä.
Missä sinä valtavaa kassaasi pidät tämän ajan (n vuotta)? Pankkitilillä, jossa nettokorko ei kata edes inflaatiota ja talletusturvan takia on hajautettava nollakorkoonkin?
Ei minulla ole valtavaa kassaa, vaan hyvät luotettavat tulot, josta jää 1000-2000€ kuussa yli sijoitettavaksi. Nyt on kertynyt vähän kassaakin toki, mutta olen myös lyhentänyt lainoja rivakammin, ennakoiden korkojen nousua. Ja pikkuisen on tullut tuhlattua mukavaan elämäänkin, kun ajan hetki ei ole ollut sijoittamiselle niin sopiva. Uusittiin auto esimerkiksi, nyt ei sitäkään tarvitse miettiä taas moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aivan helvetisti rahaa, että nykyinflaation aiheuttamat menetykset olisivat suojaustoimien arvoiset. Tai sitten ajan pitäisi olla paljon pidempi kuin mainitsemasi pari vuotta.
Osakkeissa voi päivässä ottaa helposti takkiinsa parin vuoden inflaation.
Onhan sijoittaminen sillä lailla ihan hajottavaa puuhaa, että aina pitäsi olla menossa vastavirtaan. Myydä, kun kaikki innolla ostavat, ja ostaa kun kukaan hullukaan ei koske edes kepillä.
Salkun arvosta on tämän kuun aikana lähtenyt -10% mutta plussalla silti lähes 30% vielä.
Sanoin jo aiemmin että ostoja kannattaa lykätä nyt, itse lisäilen joulukuun aikana maltillisesti.