Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Judeo-kristilliset uskontokunnat ja lahkot Suomessa

Vierailija
25.10.2018 |

Onko Suomessa sellaista uskontokuntaa, jossa uskotaan Vanhaan Testamenttiin, mutta joka ei ole perinteistå juutalaisuuttakaan? Onko sellaista lahkoa, jossa ajatellaan oikeasti, että Jumala on yksi ja Jeesus oli ehkä Jumalan poika, muttei kuitenkaan Jumala itse (kolminaisuusopin kieltäminen)? Aihe kiinnostaa minua aivan valtavasti ja koetan tutustua lahkoihin ja uskontokuntiin Suomessa. Onko muilla kokemusta hyvillä mielin erilaisiin lahkoihin tutustumisesta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa sellaista uskontokuntaa, jossa uskotaan Vanhaan Testamenttiin, mutta joka ei ole perinteistå juutalaisuuttakaan? Onko sellaista lahkoa, jossa ajatellaan oikeasti, että Jumala on yksi ja Jeesus oli ehkä Jumalan poika, muttei kuitenkaan Jumala itse (kolminaisuusopin kieltäminen)? Aihe kiinnostaa minua aivan valtavasti ja koetan tutustua lahkoihin ja uskontokuntiin Suomessa. Onko muilla kokemusta hyvillä mielin erilaisiin lahkoihin tutustumisesta?

Enpä ole kuullut moisista lahkoista. No Jehovan todistajat ovat ehkä lähinnä mainitsemaasi.

Vierailija
2/5 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole kuullut moisista lahkoista. No Jehovan todistajat ovat ehkä lähinnä mainitsemaasi.

Harmillista, kun he ovat väännelleet koko Raamatun tulkinnan omien tarkoitusperiensä mukaisiksi. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuollaisen ns. messiaanisen juutalaisen, mutta ei taida kuulua mihinkään järjestäytyneeseen yhteisöön.

En tiedä, onko sellaisia yhteisöjä.

Vierailija
4/5 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, kun he ovat väännelleet koko Raamatun tulkinnan omien tarkoitusperiensä mukaisiksi. :/

Ei sen enempää kuin muutkaan kristinopin suunnat.

Jehovantodistajat perustelevat oppinsa Raamatulla varsin johdonmukaisesti.

Vierailija
5/5 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n antama premissi on mahdottomuus.

Uudessa testamentissa Jeesus yleisti Israelin Jumalan koko maailman herraksi, mutta Vanhassa hän on vain paikallinen jumaluus, yksi korkeamman jumalan alaisista, ja muilla mailla ja kansoilla on omat jumalansa, myös suomalaisilla.

Vanhaa suomenuskoa toteuttava Karhun kansa lienee lähinnä tätä asetelmaa noudattava yhteisö.

5. Moos. 32:

8 Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.

9 Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme