voiko raha-asiat pilata parisuhteen?
Olen ollut 20v naimisissa ja tuntuu, että meillä toistuu jatkuvasti sama kuvio raha-asioissa. Minä koitan elää varojen mukaan ja mies aina yli varojen. Sitten tilanne on aina lopulta niin paha, ettei hänellä ole mitään ja aloitetaan taas alusta. En enää vaan jaksa tätä kun tuntuu että sama kuvio toistuu muutamien vuosien välillä. Muuten meillä on hyvä parisuhde.
Kommentit (22)
Anna miehesi käyttää rahansa miten haluaa jos kuitenkin hoitaa oman osuutensa pakollisista yhteisistä kuluista.
Kyllä voi. Pari kertaa olen eronnutkin siitä syystä, että toinen on täysin holtiton rahankäyttäjä. En halua yhteistä elämää sellaisen kanssa.
Anna miehen elää niin, että ei ole rahaa. Älä maksa mitään puolestaan. Kyllä se oppii.
Voi. Ensitreffit alttarilla jamppa vidduili, että nainen on pystyssä kaksi ateriaa ja juhannusruuat. En kuuntelisi tuollaista, koska ollaan aviossa. Ymmärtääkö nämä mitä avioliitto tarkoittaa? Meillä on omat tilit ja rahat, 23 vuotta yhdessä, mutta jos multa loppuu rahat, mies siirtää sitä mun tilille. Minä pienipalkkainen, mies hyvätuloinen.
Kyllä voi. Talousasiat ovat melkeinpä tärkein yksittäinen juttu, mitä tulee yhteiselämään, eli vakiintuneeseen liittoon. Niistä pitää olla samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Ensitreffit alttarilla jamppa vidduili, että nainen on pystyssä kaksi ateriaa ja juhannusruuat. En kuuntelisi tuollaista, koska ollaan aviossa. Ymmärtääkö nämä mitä avioliitto tarkoittaa? Meillä on omat tilit ja rahat, 23 vuotta yhdessä, mutta jos multa loppuu rahat, mies siirtää sitä mun tilille. Minä pienipalkkainen, mies hyvätuloinen.
No mitä se avioliitto tarkoittaa? Ei ainakaan sitä, että omaisuus ja tulot on yhteisiä.
Tilanne on vaikea. Mies ei vaan ikinä tajua sitä, että pitäisi jotenkin suunnitella sitä elämää tarkemmin. Usein minä joudun hoitamaan kaiken liittyen kotiin ja lapsiin kun hänellä on niin paljon "omia" kuluja. Esim valtavia luottokorttilaskuja jne. Periaatteessa ajattelen, että toisiamme tässä tuetaan, mutta liian usein se menee näin, että vain minä tuen häntä. Meillä on näistä kamalia riitoja. Nyt se minimissään on johtanut siihen, että kun lainaan hänelle rahaa johonkin omista rahoistani ja hän lupaa maksaa heti takasin kun esim on saanut tehtyä työmatkakululaskun tms, niin rahat ei koskaan tulekaan mulle takaisin kun aina on joku yllättävä lasku mikä oli vaan pakko maksaa. Laskut on ihan oikeita. Sen tiedän. Elää täysin yli varojen.
T. Ap
Hyvin voi. Itsekin mietin tosissani eroa just rahan vuoksi. Vituttaa niin ettei veri kierrä, kun pitäis säästää omaan kotiin, mutta vain minä säästän ja jamppa ostelee ties mitä monen sadan euron vimpainta. Kuulemma tietää et pitäis säästää mut kun teki mieli ja oli rahaa.
Just tänään katsottiin mikä meidän säästöjen tilanne on. Mulla alkaa olla kohta säästettynä mun oma osuus ja katselin asuntojen hintoja ja totesin, että se muuten kohta riittäisi lainaan, jolla saisin asunnon, johon mahdun yksin vallan mukavasti. Mulla on säästössä 9 000€, miehellä 2000€. Yhteinen tavoite oli, että saatais säästöön 20 000€, eli kumpikin 10 000€. Aloitettiin yhtä aikaa ja tuloissa meillä on parin sadan ero, eli ei juuri mitään.
Mulla oli ap sama tilanne. Tuli ero. Ex elää edelleen yli varojen ja minä vaurastun kun ei tarvitse paikkailla toisen yli varojen elämistä.
Hyvä suhde ei ole sellainen missä noin suuri ero rahankäytössä. Sori vaan. Jossain vaiheessa huomaat vihaavasi miestäsi koska hänen rahankäyttönsä tulee väliinne ja estää suakin elämästä ja hankkimasta asioita joita haluat.
Eihän yhteiselämää voi suunnitella ja rakentaa, jos vain toinen kantaa vastuuta. Yhteiselämässä vastuuta kannetaan yhdessä.
Vaikka kai sekin on ihan toimiva juttu, jos molemmat hassaa kaikki rahansa. Sitten vain otetaan meiltä työssäkäyviltä verojen muodossa tuet. Loiselämähän voisi olla ihan leppoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on vaikea. Mies ei vaan ikinä tajua sitä, että pitäisi jotenkin suunnitella sitä elämää tarkemmin. Usein minä joudun hoitamaan kaiken liittyen kotiin ja lapsiin kun hänellä on niin paljon "omia" kuluja. Esim valtavia luottokorttilaskuja jne. Periaatteessa ajattelen, että toisiamme tässä tuetaan, mutta liian usein se menee näin, että vain minä tuen häntä. Meillä on näistä kamalia riitoja. Nyt se minimissään on johtanut siihen, että kun lainaan hänelle rahaa johonkin omista rahoistani ja hän lupaa maksaa heti takasin kun esim on saanut tehtyä työmatkakululaskun tms, niin rahat ei koskaan tulekaan mulle takaisin kun aina on joku yllättävä lasku mikä oli vaan pakko maksaa. Laskut on ihan oikeita. Sen tiedän. Elää täysin yli varojen.
T. Ap
Mies tekee tuon tahallaan, eli elää sun siivellä kuin teini. Et lainaa hänelle enää senttiäkään etkä maksa hänen nimissään olevia laskuja vaikka itkisi. Hän ei tule sinua eikä lapsia ja sinä mahdollistat sen.
Rahahanat kiinni. NYT. Ei tuo ole miehen puolelta rakkautta vaan törkeää hyväksikäyttöä.
Kyllä todellakin voi. Tiedän ainakin kolme avioliittoa, jotka ovat kariutuneet juuri raha-asioihin.
Varmaan erojen syissä raha-asiat on ainakin siellä top 5:ssä, että voipa hyvinkin pilata :/
Jos vielä haluat miehen kanssa suhdetta jatkaa, ehdota että hankitte omat asunnot. Molemmat vastaavat omista menoistaan, lasten kulut puoliksi. Näin raha-asiat eivät stressaa suhdetta. Katso miten mies suhtautuu ehdotukseen.
Ex eli yli varojen, todellisuudessa tyyppi kerjäsi rahansa vanhemmiltaan, siis aikuinen mies, silti juttujensa perusteella oli olevinaan hyvin varakas. Parisuhdetta ajatellen hänen rahankäyttö oli yhtä painajaista, ei sellaisen kanssa voi suunnitella tulevaisuutta.
Miehellä ei ole mitään syytä tinkiä omasta elämänlaadustaan, kun paikkaat.
Legendaarinen lause, kai tiedät miksi koirat nuolevat pallejaan?
Ei millään voi kaikki liitothan kaatuu aina vaan miehen pettämiseen.
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Muuteen teillä on ihan hyvä liitto.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ap sama tilanne. Tuli ero. Ex elää edelleen yli varojen ja minä vaurastun kun ei tarvitse paikkailla toisen yli varojen elämistä.
Hyvä suhde ei ole sellainen missä noin suuri ero rahankäytössä. Sori vaan. Jossain vaiheessa huomaat vihaavasi miestäsi koska hänen rahankäyttönsä tulee väliinne ja estää suakin elämästä ja hankkimasta asioita joita haluat.
Raha erotti myös minut avokistani. Kyllästyin maksamaan kaikki, kun toinen tunki rahojaan miten sattuu. Tuloero muutenkin rokotti sitä, että automaattisesti minä maksan enemmän kun paremmat tulot. Ei se niin mene, mutta meillä se meni ennen kuin kyllästyin siihen. On mulla muutakin tekemistä rahoilla, kun hoitaa koko talous 95%. Sitä se nainen ei ymmärtänyt. Nyt kun asun yksin, niin se näkyy mun lompakossa. Nykyisen naisen kanssa ei asuta yhdessä ja jos joskus muutetaan, niin se on tasan 50% kuluista molemmille. En enää ikinä suostu maksamaan toisen takia.
Voin sanoa kokemuksesta, että voi. Itsellä oli tilanne vain toisinpäin. Pitkä suhde myös oli itsellä.