Talvirenkaat?
Minulla ei ole ajokorttia eikä taloudessa jossa olen asunut ole ikinä ollut omaa autoa, joten voin kysyä tätä.
Miksi talvirenkaat laitetaan aina viimetingassa? Miksi niitä ei voi laittaa heti kun voi/saa? Olisihan se heti pois mielestä eikä tarvitse sitten itkeä kun tiet ovat jo jäässä.
Kommentit (16)
Asetuksessa määrätään, että nastarenkaita saa käyttää välillä 1.11.-31.3. tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, kumpi nyt lieneekin myöhäisempi. Tai sitten muuna aikan keliolosuhteiden niin määrätessä.
Näin ollen siis pitää päättää, liukasteeko kesärenkailla lokakuussa ja vaihtaa vasta 1.11. tai vaihtaa kiireessä siinä vaiheessa, kun lokakuussa tuleekin liukasta.
Joku voi ajatella, että nastarenkaat kuluu turhaan jos ne ottaa käyttöön liian aikaisin.
Sitten on tämä ihan inhimillinen puoli, että asioiden tekemistä lykätään laiskuuttaan ja aikaansaamattomuuttaan. Ei vaan saada aikaiseksi ja sitten havahdutaan kun pitäisi olla jo ne renkaat alla.
Vierailija kirjoitti:
Asetuksessa määrätään, että nastarenkaita saa käyttää välillä 1.11.-31.3. tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, kumpi nyt lieneekin myöhäisempi. Tai sitten muuna aikan keliolosuhteiden niin määrätessä.
Näin ollen siis pitää päättää, liukasteeko kesärenkailla lokakuussa ja vaihtaa vasta 1.11. tai vaihtaa kiireessä siinä vaiheessa, kun lokakuussa tuleekin liukasta.
Tosin todellisuudessa taidetaan lokakuussa tai huhtikuussa nastarenkailla ajelua katsella läpi sormien eli moni vaihtaakin lokakuun puolella hieman ennakoivasti jo talvirenkaat.
-2
Vierailija kirjoitti:
Asetuksessa määrätään, että nastarenkaita saa käyttää välillä 1.11.-31.3. tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, kumpi nyt lieneekin myöhäisempi. Tai sitten muuna aikan keliolosuhteiden niin määrätessä.
Näin ollen siis pitää päättää, liukasteeko kesärenkailla lokakuussa ja vaihtaa vasta 1.11. tai vaihtaa kiireessä siinä vaiheessa, kun lokakuussa tuleekin liukasta.
Nastarenkaat ja talvirenkaat eivät ole synonyymejä. Nastattomille talvirenkaille ei ole mitään rajoitusaikaa.
Nastarenkaat kuluttavat asfalttia enemmän kuin kesärenkaat, mistä tulee haitallisia pienhiukkaspäästöjä. Nastarenkaat lisäävät myös auton polttoaineenkulutusta, mikä maksaa ja mistä tulee haitallisia kasvihuonepäästöjä. Nastarenkaat ovat myös plussakeleillä kesärenkaita turvattomammat, koska niissä on huonompi pito vesiliirrossa. Riittäävätkö nämä syyt, vai tarvitseeko kirjoittaa lisää?
NASTArenkaat ja TALVIrenkaat ovat eri asia, tollot!
Vierailija kirjoitti:
NASTArenkaat ja TALVIrenkaat ovat eri asia, tollot!
Saivartelua. Eiköhän kaikki muuta paitsi vajaaälyiset ymmärtäneet aloittajan kysymystä.
Esimerkiksi nastarenkaat kärsivät lämpimistä keleistä. Jos olisin vaihtanut heti ensimmäisen viileän yön kohdalla nastat, olivat ne kuluneet turhaan, kun lämpötila nousi.
Ja toisekseen, kesärenkaillakin pärjää hyvin, kun ajaa vähän varovaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NASTArenkaat ja TALVIrenkaat ovat eri asia, tollot!
Saivartelua. Eiköhän kaikki muuta paitsi vajaaälyiset ymmärtäneet aloittajan kysymystä.
Tarkoitin juuri talvirenkaita ;)
ap
Vierailija kirjoitti:
kesärenkaillakin pärjää hyvin, kun ajaa vähän varovaisemmin.
kuuluisat viimeiset sanat kun viattoman päälle luisui >.(
Nastoilla ajaminen kuivalla asfalttikelillä on persiistä ja meluisaa. Ja täällä lounaassa ne talvikelit tulee yleensä vasta jouluna.
Siirtyma-aikaa loka-marraskuussa ja maaliskuulla helpottaa talouden 2 autoa, toisessa nastat toisessa kesäkumit, auto alle sään mukaan silloin kun on mahdollista valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NASTArenkaat ja TALVIrenkaat ovat eri asia, tollot!
Saivartelua. Eiköhän kaikki muuta paitsi vajaaälyiset ymmärtäneet aloittajan kysymystä.
Tarkoitin juuri talvirenkaita ;)
ap
Nastarenkaita ei kannata laittaa alle kuin vasta viimetingassa edellisissä viesteissä mainituista syistä. Kitkarenkaiden vaihdon viivästelylle on varmasti erinäisiä henkilökohtaisia syitä, mutta eipä niillä ole juurikaan enempää pitoa kuin kesärenkailla alkutalven mustalla jäällä, jolloin puolet vuorokaudesta on plussakeli ja puolet pakkasta. Näin ainakin Etelä-Suomessa.
Täällä Lounais-Suomessa vaihto jää mielellään sinne viimetippaan.
Renkaat on kalliita, joten olettaisin aika monen yrittävän säästellä niitä talvirenkaita. Talvirenkailla on muutenkin hieman ikävämpi ajaa sulilla teillä kuin kesärenkailla.
Ei kaikki laita viime tingassa. Minäkin vaihdan ajoissa. Ehkäpä ne ihmiset, jotka vaihtavat myöhään, ylittävät uutiskynnyksen.
Moni taas odottaa ensimmäisiä pakkasia ja silloin ruuhkaa, jos ei itse vaihda. Sitten ei ehkä löydykään heti aikaa.