Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Odottajia tai synnyttäneitä, joilla ollut kohtuullinen pre-eklampsia (raskausmyrkytys)?

08.05.2006 |

Toivoisin, että kertoisitte kokemuksistanne odotusajalta, kun olette olleet uudelleen raskaana ja edellisessä raskaudessa on ollut kohtuullinen pre-eklampsia. Millaista seurantaa on, missä sairaalassa? Onko tehty tarkkoja tutkimuksia, mitä? Onko ultrat tehty tarkemmin?Neuvolakäyntien tiheys ja sisältö? Kuinka helposti on otettu sairaalaan sisälle? Millä viikoilla lapsi on syntynyt/syntyy? Onko synnytys siis suunniteltu etukäteen ja milloin? Onko ollut " sääntöjä ja ohjeita" elämistä varten uuden raskauden aikana? Esim. töissäolo, vuorotyö, syömiset ja juomiset jne.? Onko suositeltu aikarajaa, milloin uusi raskaus saisi alkaa?

Mua on alkanut mietityttää nuo asiat. Osaan olen saanut joitakin kommentteja lääkäreiltä. Mun historia on aika karu: esikoispoika syntyi 21.5.-05 rv37+1 kiireellisellä sektiolla lievän pre-eklampsian vuoksi. Tyttäremme kuoli 23.3.-06 mahaani rv29+6. Mulla oli kohtuullinen raskausmyrkytys, mutta emme ole vielä saaneet tuloksia ja vastauksia tutkimuksista, joita kuolinsyyn selvittämiseksi tehdään. Ehkä kesäkuussa on aika NKL:lle tulosten kuulemiseksi.

Meille ei annettu aikarajaa uuden raskauden alkamiselle. Se on henkisestä voinnistamme kiinni. Mulle sanottiin, että olen heti ison sairaalan asiakas, en enää paikallisen pikkusairaalan. Ymmärtäisin siis, että myös kaikki ultrat tehdään NKL:lla??? Lääkäri myös puhui, että jos olen uudelleen joskus raskaana, jo 2 alkavilla viikoilla aletaan suunnitella ja valmistautua vauvan syntymään. Ymmärtäisin siis, että vauva syntyisi ennen laskettua aikaa.

Aion kysellä asioita NKL:lla, kun meidät sinne kutsutaan tyttäremme kuolemaan liittyvien asoiden tiimoilta. Mutta sitä ennen tekisi hyvää kuulla kohtuullisen pre-eklampsian kokeneiden kokemuksia. En ole nyt raskaana, mutta toivomme kovasti uutta vauvaa joskus...

Vastauksista jo etukäteen kiittäen, Charlotte

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten osaa vastata kysymykseesi mutta viestin saat kopioitua kun " maalaat" tekstin mustaksi hiirellä

painat hiiren oikeanpuoleista nappia ja kopiot tekstin (copy)

sitten meet vaan synnyttäneitten puolelle

teet uuden aloituksen sinne ja tässä viesti kentän kohdalla painat taas hiiren oikeaa nappia ja valitset : paste=liitä

ja avot!

krisse " kertuista"

Vierailija
2/3 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkäs esikoiselta oli raskausmyrkytys ja jouduin sairaalaan oireiden (tajuton turvotus, korkea verenpaine, valkuaista virtsassa) vuoksi rv 34. makasin sairaalassa kaksi viikkoa ja kolmen päivän ajan käynnisteltiin ja lopulta terve poika syntyi rv 36+5. tosin hän joutui lastenosaston tehon kautta sinne osastolle seurantaan koska mulla oli ollu ilmeisesti diagnosoimaton raskausajan diabetes myös koksa pojan sokerit ei meinannu millään normalisoitua. vihdoin saatiin pikkuinen poikavauvamme kotiin 7vrk:n lastenosastoseurannan jälkeen.

tein positiivisen testin viime heinäkuussa-05 ja ekasta neuvolasta sanottiin et rask.myrkytys ei välttämättä uusi ja usein harvemmin uusii seuraavassa raskaudessa. no pelkäsin pahinta.

alkuraskaus sujui hienosti kera pahoinvointien. keskiraskaudessa todettiin raskasuajan diabetes.

neuvolaseurantoja oli useammin heti keskiraskauden jälkeen edellisen raskauden vuoksi ja lähinnä verenpainetta ja turvotuksia seurattiin tiiviisti. kävin neuvolassa ensin kerran kahdessa viikossa ja lopulta kerran viikossa koska hieman turvotuksia oli. raskaus sujui ihan hyvin ja muutaman kerran jouduin turvotusten ja valkuaisen ilmestymisen virtsaan vuoksi ä-polille, missä valkuaista ei enää ollut ja turvotusten sanottiin kuuluvan asiaan.

selvisin ilman raskausmyrkytystä ja vauva syntyi rv 38+4 terveenä ja hyvävointisena ja kaikki meni hienosti. hieman epäilivtä et josko olis ihan lopussa r-myrkytyksen oireet hiipiny pintaan kun sairaalaan tultuani ennen synnytystä turposin ihan hillittömästi taas, mut sitten toisaalta sanoivat et jotkut vaan jostain syystä turpoavat ennen synnytystä hormonaalisista syistä.

koko r-ajan pelkäsin mokomaa kavalaa tautia ja sen uusimista. mut th aina lohdutteli et harvemmin kuulemma uusii ja on yleensä ensisynnyttäjien tauti. no ei uusinu minun kohdalla ja siitä oonkii tosi onneelinen ja haaveilen jo uudesta raskaudesta.

diabetes tosin iski mut sekin oli vaan raskausajan. insuliinia jouduin pistämään mut pikkujuttu sen myrkytyksen jälkeen kuitenkii kun ties et pikkuisella ei ollu mitään hätää.

kaikkea hyvää siulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies on sama uudessa raskaudeea:)

Mulla oli ekasta lievä myrkytys, mutta nyt toisesta ei ole ollut merkkiäkään myrkytysoireista:)

pricilla rv37