Tiedätkö mistä sukusi on peräisin?
Savosta, Lapista vai Karjalasta kenties...minua ainakin kiinnostaa. Monet piirteet luonteessa ja ulkonäössä selittyy esivanhempien kautta.
Kommentit (58)
Tiedän mutta en lähde pröystäilemään sillä. Se on meinaan aika rahvaanomaista touhua.
Minulla on kuninkaalliset sukujuuret, mutta en kehtaa siitä nimelläni mainostella.
Jotkut onnostuvat tutkimaan sukuansa, josko sieltä joku kuuluisuus löytyis...no vastaan tulee rikollinen, siihen tyssää yleensä. Minusta nuo kaikki rikolliset yms jutut ovat kinkkua leivän päällä, siis anyavat sitä kirjavuutta porukkaan. Harvalla suvulla kaikki on puhtaasti mennyt aina, jos 200 v taaksepäin katellaan...
Tuokin "samalla seudulla aina olleet" on tietysti aikoinaan tyypillistä, mutta se sukurasitehan se siinä sitten on, geenit ei sekotu tms.
Saksasta, uudeltamaalta, karjalasta,Venäjältä, Ruotsista, pohjanmaalta. Selittää luonteeni.
Miten joku on päässyt 1400 ja 1300 luvuille? Meillä tieto 1600-luvulle saakka.
Isäni suku on Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta. Äitin suku on toiselta puolelta ruotsinkielistä ja Pohjanmaalta ja toiselta puolelta Etelä-Karjalasta ja luovutetusta Karjalasta.
Olen ylpeä ruotsalaisista sukujuuristani - setäni nimittäin muutti sinne 1970-luvulla!
Kysymys oli "Tiedätkö?", vastaukseen olisi riittänyt joo tai ei, mutta parempia vastauksia tuli, melkein kaikki täällä tietää jotain. Tämä oli hieno tieto!
ap
Kaikista seurakunnista ei vaan ole tietoja tallessa kun ovat sotien melskeissä kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän 1400-luvulle saakka. Puolisoni tietää oman sukunsa 1300-luvulle saakka.
Siitä huolimatta näistä tulee aina mieleen ettei se joka on merkitty kirkonkirjoihin isäksi tai äidiksi välttämättä pidä paikkaansa. On otettu kasvattilapsia tai yksinkertaisesti vain petetty. Ei toki vähennä asian kiinnostavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Saksasta, uudeltamaalta, karjalasta,Venäjältä, Ruotsista, pohjanmaalta. Selittää luonteeni.
Miten joku on päässyt 1400 ja 1300 luvuille? Meillä tieto 1600-luvulle saakka.
SAY kertoo 1590-luvulle isännät meillä. Loput on kiertoteitten kautta haettuja sukulaisuussuhteita.
Vähän sama kuin tämä "kuuden henkilön kautta on yhteys keheen tahansa maailmassa" Tottahan se on. Teoriassa.
Niinpä..ja paljon muitakin virheitä kirkonkirjoista löytyy, pappi on joskus ottanu vähän ehtoollisviiniä liikaa kirjatessaan, sen huomaa myös käsialassa kun alkuperäisiä kirjoja kattelee.
Etelä.Pohjanmaalta itese olen ja miltei kaikki tutkimani suvut menee Jaakko Ilkkaan..olemme siis nuijasotilaita..osa nuijia osa sotilaita.
Kaikki sukuhaarat ovat asuneet vuosisatoja samoilla seuduilla sydän-Savossa. Isoisäni suvut jo 1500- luvulla .