Osaatko nukkua lentokoneessa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Kyllä: melatoniinin, korvatulppien ja silmälappujen voimin. Pakko oli oppia kun mannertenväliset lennot on muuten niin puuduttavia.
Onhan se hyvä, jos joku saa vuorokausirytmin kääntämiseen tarkoitetusta lumelääkkeestä apua.
Method
Ten patients (mean age 50 yr, range 30–72 yr) who met the DSM-IV criteria for primary insomnia received, in random order, 0.3 mg of melatonin, 1.0 mg of melatonin or placebo 60 minutes before bedtime. A crossover design was used so that each patient received each of the 3 treatments for a 7-day period (with a 5-day washout period between). After each 7-day treatment, night time electroencephalographic (EEG) records were collected, and each morning, subjects completed sleep logs and analogue-visual scales to document the amount and subjective quality of sleep.
Results
There were no significant differences in sleep EEG, the amount or subjective quality of sleep or side effects between the placebo, 0.3-mg melatonin or 1.0-mg melatonin treatments.
Conclusion
Melatonin did not produce any sleep benefit in this sample of patients with primary insomnia.
10 potilasta, yksi tutkimus! Kun vertaat tuon toisen linkkaamaan, jossa melatoniinin todettiin hyödyttävän aikaerossa, siinä oli lähes 1000 potilasta ja 10 tutkimusta.
Niin ja tässä oli vielä kyseessä unettomuudesta kärsivät... Jos pitää alkaa väittämään vastaan niin voisi edes vaivautua hakemaan kunnon argumentit :)
Kyllä, enkä tarvitse silmälappuja enkä korvatulppia. Herätessä tosin on epämukava olo. Pystyn nukkumaan melkein missä vain.
Nukun kuin tukki noususta aina siihen asti kunnes perämies alkaa tyrkkiä hereille laskeutumisjuttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jatkuva pörinä. Juu en nuku.
Haha, mä nukun joka yö sen pörinän kanssa ihan kotonani :D. Laitan siis Youtubesta 10h airplane cabin sounds -videon koko yöksi. Maailman rauhoittavin ääni - nukun kuin tukki :).
Ja kyllä, olen nukkunut lentokoneessa usein 6-8 tuntia.
olet missannut hienot maisemat lentokoneen ikkunasta, kun noin kauan nuokut siellä!
Noh, kun lentojen pituudet on saman reissun aikana 3 + 12 + 12 tuntia (ja yöllä/pilvisellä näkee aika vähän...), niin 8 tunnin yöunet on ihan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Nukun kuin tukki noususta aina siihen asti kunnes perämies alkaa tyrkkiä hereille laskeutumisjuttuihin.
?
En ole koskaan osannut ja ärsyttää todella paljon! Veljeni nukkuu suu auki kuola valuen koko lennon kun minä saan hädin tuskin pidettyä väsyneitä luomia auki kun väsyttää niin prkeleesti mutta en kerta kaikkiaan pysty nukkumaan istumaasennossa :( olisikin varaa bisnesluokkaan niin saisi nukuttua kaikki 10+ h lennot
Matkustan paljon työn ja huvin puolesta ja lopulta opin nukkumaan koneessa. Nyt pitkillä lennoilla torkun heti ruokailun jälkeen jopa 3x2h. Ehkä tämän takia mulla ei ole koskaan ollut jet-lagia vaan olen heti paikallisessa ajassa.
Mua on siunattu nukkumisen lahjalla. Nukun vaikka seisaallaan selkä seinää vasten. Eli joo, pystyn nukkumaan lentokoneessakin, ja kun keksin ottaa vastamelukuulokkeet mukaan koneeseen, nukun vielä paremmin.
Vain silloin kun olen tosi väsynyt, bisneksessä se on tosin vähän helpompaa kun on ’sänky’ mutta silloinkin se on yleensä aikamoista koiranunta.
Helposti, jos väsyttää. Just Lontoon lennoilla nukuin mennen ja tullen. Mannertenvälisilläkään ei ole ollut ongelmaa.
Telttapatjalle makuupussiin, niin parin-kolmen tunnin unet saa ennen kylmyyden tunkeutumista lattian läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jatkuva pörinä. Juu en nuku.
Haha, mä nukun joka yö sen pörinän kanssa ihan kotonani :D. Laitan siis Youtubesta 10h airplane cabin sounds -videon koko yöksi. Maailman rauhoittavin ääni - nukun kuin tukki :).
Ja kyllä, olen nukkunut lentokoneessa usein 6-8 tuntia.
olet missannut hienot maisemat lentokoneen ikkunasta, kun noin kauan nuokut siellä!
Niin no esimerkiksi Euroopasta Etelä-Afrikkaan yölennolla ei näy kyllä muuta kuin sysimustaa.
Nukun missä vaan, silmät vaan kiinni ja unta kuulaan.
Kyllä. Nukahdan joskus jopa ennen koneen nousua. Huvittavaa sinänsä, koska minulla on nukkumisvaikeuksia, mutta ilmeisesti ei lentokoneessa. Esim. hotellissa en saa unta.
10 potilasta, yksi tutkimus! Kun vertaat tuon toisen linkkaamaan, jossa melatoniinin todettiin hyödyttävän aikaerossa, siinä oli lähes 1000 potilasta ja 10 tutkimusta.