Unohdin maksaa kuolinpesän kiinteistöverot...
Maksulaput hukkuivat kaiken hässäkän keskellä. Maksukehoitusta ei ole tullut, vai onkohan sekin hukkunut jonnekin? Oletteko muut saaneet muistutusta kiinteistöveroista?
Mistä tiedän onko se mahdollisesti mennyt jo ulosottoon?
Kommentit (5)
Täsmennän vielä. Mikäli et ole maksanut laskua, ja saat muistutuksen. Maksaessasi laskun muistutuksen eräpäivään mennessä vältyt perintätoimenpiteiltä.
Maksumuistutuksessa saa lain mukaan olla muistaakseni 5 € muistutuskuluja, jos muistutus on lähetetty 14 vuorokautta alkuperäisen laskun eräpäivän jälkeen.
Vielä ulosotto vaiheessakin kuuluuu hyvään perintätapaan, että velalliselle lähetetään yleensä maksukehotus, jotta hän maksaisi laskun vapaaehtoisesti.
Ulosmittauksesta lähetetään velalliselle pääsääntöisesti ennakkoilmoitus, joka sisältää tiedot perittävästä velasta, suojaosuudesta ja ulosmittauksen ajankohdasta.
Soita verottajalle ja kysy summa, viitenumero ja tilinumero. ei kannata jäädä odottamaan, koska maksuun tulee korotusta 5 euroa/ viikko.
Minä kerran hukkasin perintöveron maksulaput ja paperit. En kumminkaan jäänyt odottelemaan karhuja, vaan soitin verottajan palvelunumeroon, jos minut ennen pitkää yhdistettiin henkilölle, joka osasi kaivaa esiin tietoni ja kertoa puhelimessa a) veron määrän ja maksuerän, b) viitenumeron ja c) pankkiyhteyden (joka mulla kyllä oli muutenkin tiedossa, j aniin on kaikilla, koska onhan näitä maksetltu ja tili on aina sama). Tällä perusteella minä sitten maksoin sen veron ensimmäisen maksuerän. Toisen erän tilasinkin sitten e-laskuna verkkopankissa.
soita numeroon 029 497 026, sieltä saat kiinteistöveron maksutiedot, ei ole vielä uo:ssa
Joo parempi on soittaa, kävi itselle näin että unohdin hetun ja siksi e-lasku ei toiminut, risoo tämäkin että joka vuosi muistettava pyytää pankin kuitti.
Ei minkään laskun pitäisi mennä ulosottoon "heti", vaan maksun saajan pitää ensin toimittaa muistutus lasku (/humautuslasku), jossa kerrotaan mahdollisuudesta, että ellei laskua makseta "hyvällä" niin maksua heaan pakkotoimin ts. ulosoton kautta.