Sairaanhoitajaa paikalla? Jos teen flunssaisena makaroonilaatikon, tarttuuko flunssa sen syöjille?
Vai tuhoaako uuni mahdolliset pöpöt? Kiitos avusta!
Kommentit (11)
Toivottavasti et kysy tätä tosissasi
Kuule tuon vastaamiseen ei tarvita mitään tutkintoa vaan perustietoa pöpöistä, lämpötiloista sekä siitä että uunista otettujen tuotteiden kanssa pitää olla varovainen tai kahden ensimmäisen yhtälö ei täyttynytkään.
Mä järkeilisin asian näin: Ennemminkin se flunssa tarttuu syöjille suoraan sinusta, jos olette samassa tilassa, jos katat pöydän (kosket heidän ruokailuvälineisiin jne).
Jos teet makaronilaatikon, jätät sen ulos, mistä joku terve sen hakee, niin ei varmaan tartu. Etenkin jos olet koskenut vuokaan vain patakintaat kädessä (etkä ole niistänyt niihin) ja olet pessyt kädet ennen ruuanlaittoa hyvin jne.
Uuni ehkä tekee selvää viruksista, joita olet käsiesi mukana siirtänyt ruokaan, mutta entä muut astiat? Salaatti? Muistithan pestä kädet huolellisesti esim. ennen kuin tyhjensit puhtaita astioita astianpesukoneesta tai aloit valmistamaan salaattia? Entäs ovenkahvat ja valokatkaisijat? Jos sinulla on nyt flunssa, olet voinut ennen oireiden alkamista kuorruttaa pinnat kotonasi flunssaviruksilla ja epäonniset vieraaksi saavat taudin.
No siis teen makaroonilaatikon ja aattelin, että kylässä käyvä äitini voi sitten itse ottaa sitä mukaan. Tulee vain tuomaan mulle lääkkeitä. Niin uskaltaako tarjota? Ap
Virus ei ole elävä. Sitä ei voi t-a-p-p-a-a, mutta siinä oleva dna-koodi denaturoituu jossain lämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
No siis teen makaroonilaatikon ja aattelin, että kylässä käyvä äitini voi sitten itse ottaa sitä mukaan. Tulee vain tuomaan mulle lääkkeitä. Niin uskaltaako tarjota? Ap
Flunssavirukset tuppaa leviämään ilmateitse, eli eiköhän se äitisi saa niitä mukaansa seiniltä, kahvoista, ilmasta jne. Makaronilaatikolla ei ole tässä merkitystä.
Et ole tavannut äitiäsi tämän parin viikon aikana kun tauti on itänyt?
Olen tavannut lähes joka päivä, kun tulee kylään varoituksista huolimatta. Ap
Jos flunssa tarttuisi noin hanakasti ruoan välityksellä, niin koko maassa olisi flunssa. Ravintola-ala on sellaista hulabaloota, että siellä nyt ei yksinkertaisesti vain voi jäädä kotiin jos vähän nenä vuotaa. Siellä yskitään ja aivastellaan kyynärvarteen koko syksy ja tehdään samalla porukalla lounaita.
Up