Töihin paluu, vai kotiäitiys?
Siinä se kysymys onkin. Palatako töihin 9kk jälkeen, vai pitkittää töihin paluuta?
Meillä tilanne on se, että olen hyvässä pisteessä työelämässä. Palkka mukava ja työtehtävät mielenkiintoisia (asiantuntija). Meillä mies ei voi jäädä pois työstä, sillä on yrittäjä. Käytännössä tämä tarkottaisi 0-tuloja.
Miten siis muut? Menetänkö työelämässä jotai, vai jääkö suurempi lovi sydämeen, jos laitan lapsen hoitoon juuri 9kk:n iässä?
Kommentit (2)
Mä jäin lapsen kanssa kotiin lopulta kolmeksi vuodeksi vaikka harkitsin töihinpaluuta 9kk jälkeen. Vaikka se jämähdytti uran joksikin aikaa niin nyt kolme vuotta myöhemmin olen omasta mielestäni kuronut aika hyvin aukon umpeen ja palkkakin on noussut tuntuvasti. Mä nautin kotiäitivuosista ihan täysillä ja olen nyt jälkikäteen todella iloinen että sain olla lapsen ekat vuodet kotona.
Kannattaa ensimmäisenä miettiä omaa jaksamista, jos töihin paluu tuntuu sinulle tärkeältä, niin älä edes ala miettimään onko lapsi liian nuori hoitoon. Ne vauvaryhmät ovat pieniä ja silloin vauva saa aikaa ja läheisyyttä varmasti riittävästi päivän aikana, yleensä noissa on vielä omahoitaja, jotta vauva saa sen kunnollisen kiintymyssuhteen myös siellä hoidossa. Mutta jos itse nautit siitä vauva-ajasta ja olet valmis vielä jatkamaan kotiäitiyttä nii silloin varmasti on järkevää jäädä kotiin, ei se päiväkotiin vieminen ole helppoa lapselle, varsinkaan kun hän aistii mielialoja ja sitä sopeutumista kuitenkin vaaditaan isommiltakin lapsilta.