Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tosi kiltit lapset/nuoret pärjää julmassa koulumaailmassa?

Vierailija
21.10.2018 |

Yksi seiskaluokan aloittanut sukulaistyttö on tosi kiltti ja vähän ujo, sellainen kuin elokuvien kiltti lettipää. Pukeutuu myös vielä sillain lapsimaisen käytännöllisesti, ei ole tosiaan mitään revitty farkkua tai muuta teinijuttuja. Tyypillinen vaate näyttäisi nyt syksyllä olevan välikausi/ulkoilupuku, pipo ja sormikkaat samaa väriä, kumpparit jalassa. Siis tosi herttainen ja kiva tyttö, mutta miten julma yläastemaailma nykyään on tälllaisille kilteille tapauksille?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut jäävät kiusaajilta huomioimatta ja selviävät

itse jouduin silmätikuksi, sama homma käynyt naisvaltaisella alalla... puhuvat selän takana pahaa vaikka en muuta ole ollut heille kuin mukava...

Vierailija
2/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo kiltteys on syntynyt, onko ihan luontaista vai onko kova kuri/kuritusta, jolla lapsi on saatu pysymään ylikilttinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tuo kiltteys on syntynyt, onko ihan luontaista vai onko kova kuri/kuritusta, jolla lapsi on saatu pysymään ylikilttinä?

Aina se on ollut kiltti, mutta nyt se vaan korostuu, kun ikätoverit on pissiksiä! Kyllä niillä varmaankin keskimääräistä kovempi kuri on ollut, mutta tuskin mitään fyysistä kuritusta kuitenkaan. Mutta luulen, että esim. vaatteista äiti kyllä edelleen päättää. Tai siis olen ainakin ollut paikalla, kun äiti sanoo, että pitää esim. laittaa pipo tai kumpparit tms.

Vierailija
4/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjännytkään vaan jouduin jyrän alle, sitten yritin olla kuin muut etten erottuisi joukosta mutta siitä seuraisi vain paha mieli itselle.

Vierailija
5/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse jopa salaa kateellinen niille, jotka uskalsi tulla yläasteella kouluun sään mukaan toppahousuissa tai kumisaappaissa (silloin ne ei tod. ollut muotia), itse olin niin raukka, että yritin mennä "muodin mukana", vaikka palelisi tai kastuisi.

Vierailija
6/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse jopa salaa kateellinen niille, jotka uskalsi tulla yläasteella kouluun sään mukaan toppahousuissa tai kumisaappaissa (silloin ne ei tod. ollut muotia), itse olin niin raukka, että yritin mennä "muodin mukana", vaikka palelisi tai kastuisi.

Tuo on vähän vaikea paikka vanhemmillekin. Toisaalta pitäisi kannustaa ja vaatia pukeutumaan kelin mukaan, toisaalta ei haluaisi altistaa lasta kiusaamiselle.

Vierailija
7/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jotkut jäävät kiusaajilta huomioimatta ja selviävät

itse jouduin silmätikuksi, sama homma käynyt naisvaltaisella alalla... puhuvat selän takana pahaa vaikka en muuta ole ollut heille kuin mukava...

RIippuu varmaan siitäkin, löytääkö koulusta samanhenkisiä kavereita vai onko yksinäinen. Yksinäistä helpompi ruveta kiusaamaan.

Vierailija
8/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina se on ollut kiltti, mutta nyt se vaan korostuu, kun ikätoverit on pissiksiä! Kyllä niillä varmaankin keskimääräistä kovempi kuri on ollut, mutta tuskin mitään fyysistä kuritusta kuitenkaan. Mutta luulen, että esim. vaatteista äiti kyllä edelleen päättää. Tai siis olen ainakin ollut paikalla, kun äiti sanoo, että pitää esim. laittaa pipo tai kumpparit tms.

Hah! Älä vain puhu luuloja totena.

Minulla on tuollainen tytär, lisää tuohon adjektiiviluetteloon vielä hyvä itsetunto ja omapäinen niin ymmärrät että ihan on oma valinta pukeutua käytännöllisesti.

Meillä lähti yläasteella toppahousuissa kouluun kovilla pakkasilla ja tuhahti että siellä ne "kaverit" taas itkee koko päivän revityissä housuissa ja kesätennareissa jäätyvänsä.

Korjasin omaa asennettani enkä pyytänyt jätämään toppahousuja kotiin vaikka mieli teki.🤔

Vierailija
9/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen käsitys, että yläasteikäiset kokonaisuudessaan ovat kiltimpiä kuin omassa nuoruudessani.

Vierailija
10/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen käsitys, että yläasteikäiset kokonaisuudessaan ovat kiltimpiä kuin omassa nuoruudessani.

Varmaan jo yleisestikin suvaitaan erilaisuutta paremmin kuin joskus aiemmin. Ihan nolottaa oma yläasteaika, kun 99%:lla oppilaista oli levis-merkkiset farkut. Mitkään muut ei vaan käynyt!

Vierailija
11/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikuin samanhenkisten nuorien kanssa. kavereita riitti. peruskoulun päätin 2012.

Vierailija
12/12 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdasmielisyys kai muutenkin yhteiskunnassa onneksi vähentynyt. Ei tarvitse olla samasta muotista.