Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmia lapsen oikomishoidossa. Korjaus yksityisellä 3000€. Mitä tehdä?

Vierailija
21.10.2018 |

15 vuotias tyttäreni on käynyt oikomishoidossa 4 vuotta, yläkaaren ahtauman vuoksi. Yläkaari on korjattu hienosti, ja sitä on yökiskoilla pidetty jo 2 vuotta paikoillaan. Mutta samaan aikaan alakaari on kasvanut, eivätkä etuhampaat mahdu yläetuhampaiden taakse. Alhaalla etuhampaat ovat menneet aivan ristiin, ja yksi ala-etuhampaista on kääntymässä eteenpäin. (Alhaalla oli lanka samaan aikaan kuin ylähampaissa kiinteät kojeet, mutta se poistettiin kaksi vuotta sitten. Retentiokaarta ei jätetty, koska se hammaslääkärin mukaan altistaa reikiintymiselle. En osannut asiaa silloin kyseenalaistaa.)

Olen vuoden verran kysellyt hammaslääkäriltä, mitä alahampaiden kanssa tehdään, koska tilanne selvästi pahenee. On jääty tarkkailemaan tilannetta. Nyt saimme tietää, että oikomishoito päättyy. Ja hampaat ovat vinommat kuin lähtötilanteessa 4 vuotta sitten!

Kävimme yksityispuolella konsultaatiossa, jossa arvio oli hyvin sama kuin olin ajatellut: alahammas tulee kääntymään eteenpäin ristipurentaan. Jos näin käy kahden vuoden sisään (ennen 18 vuotta), hammas otetaan todennäköisesti julkisella pois, ja aloitetaan oikomishoito uudelleen! (Mutta kosla tilanne ei nyt ole akuutti, oikomishoito lopetetaan.) Jos hampaan haluaa säilyttää pitäisi aloittaa oikomishoito yksityisellä, joka maksaa 3000€!!! Koska hampaisto on päässyt näinä vuosina ahtautumaan, joudutaan jokaisesta alaetuhampaasta hiomaan hieman pois, ja oikomaan ne kiinteillä kiskoilla.

En voi käsittää tätä hammashoidon tilannetta. Vuosia on käytetty julkisia varoja, ja nyt minun pitäisi maksaa 3000€ että hampaat saadaan kuntoon. Jos kyseessä olisi viallisena toimitettu kodinkone, tietäisin mitä tehdä, mutta nyt olen ihmeissäni. -Ja tyttö todella pahoilla mielin, kun joutuu 16-vuotiaana ottamaan kiinteät hammasraudat takaisin.

Olenkohan ainoa, jonka mielestä oikomishoidossa tilanne on huonontunut omista nuoruusajoistani? Minulla ja miehelläni hampaat on oiottu, samoista ahtaumista johtuen. Hampaat ovat suorat ja kauniit, ja pysyneet sellaisina 13-vuotiaasta saakka. Oikominen kyllä aloitettiin nuorempana. Tuntuu, että nyt oikomishoito aloitetaan myöhään, jolloin vinossa olevien hampaiden purentapinta on jo mennyt vinoksi, ja leukojen normaali kasvutahti unohdetaan (yläleuka ”kiinnitetään” paikoilleen, vaikka alaleuan kasvu on vielä kesken.)

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mitä ihmettä tässä voi/kannattaa tehdä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa se hoito. Itse olen oikonut aikuisena 4000 eurolla, ja ainoa mitä olen katunut, on, etten oikonut aiemmin.

Vierailija
2/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä tilanne on ollut huono jo ajat sitten. Mun omat hampaat oiottiin yksityisellä 90-luvun alussa, maksoi 15000mk.

Tyttären hampaat on ihan sekaisin suussa, ei tarpeeksi pahasti kuulemma, että saisi kaupungilta raudat. Yksityisellä just käyty, hinta-arvio 6000€ koko hommalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis maksakaa se hoito.

Vierailija
4/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin hoito aloitettiin.? Lapsellani todettiin 5 v avopurenta ( minulla oli sama, mutta mun hoidettiin vasta aikuisena yksityisellä) ja hoito aloitettiin heti pysyvien hampaiden tullessa 7 v. Ja hoito loppui vuosi sitten 17 v. On ollut erilaisia kojeita, ja raudat kaksi eri kertaa, välillä vain yökojeita. Oikein loistava lopputulos.

Vierailija
5/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella hoidetaan nykyään vain selkeitä purentaongelmia, ei mitään esteettisiä ongelmia enää, niin kuin vielä 80-luvulla oli tapana.

Mun tyttärellä on etuhampaat pahasti ristissä, ei hymyile koskaan niin että hampaat näkyisi. Ainoa vaihtoehto on yksityinen oikomishoito.

Vierailija
6/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen terveydenhuolto ei nyt kuitenkaan ole mikään viallisena toimitettu kodinkone. Ja lapsesi on kuitenkin maailman paras, vaikka nyt onkin, öh, viallisena maailmaan toimitettu.

Hirveän ikäväähän tuo tietysti on. Mutta sinun ole mitenkään "pakko" maksaa mistään yksityisestä oikomishoidosta, vaan lapsesi saa tarvittaessa hoidon julkisella ja ihan ilmaiseksi.

Onko siitä pienestä ahtaudesta nyt minkäänlaista terveydellistä haittaa? Vai onko ongelmana vain se, että lapsella ei ole vanhempiensa tapaan "suorat ja kauniit" hampaat? Haittaako asia edes lastasi, vai vaan vanhempaa? Älä tartuta ulkonäkövaatimuksiasi lapseen. :`(

Vierailija
7/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tympeä tilanne :( Itselläni lapsuudessa oiottiin vuosikausia hampaita ja lopputulos oli hyvä. Nuorena aikuisena retentiokaaret alkoivat kaivata uusintaa + yksi alahammas oli kaaresta irronneena lähtenyt ihan ronkkeliin. Julkinen sanoi, että kaaret täytyy uusia, mutta he eivät aikuiselle uusi. Yksityisellä otettiin kaaret pois, oiottiin "karannut" hammas riviin ja laitettiin alas uusi kaari, yht. 1500 e. Joidenkin hampaat vaatii retentiokaarta loppuelämän, vaikka kaikki lääkärit eivät näin ajattelekaan. Maksakaa ihmeessä, jos vaan on varaa. Hinta-arviota kannattaa pyytää monesta paikasta.

Vierailija
8/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa se hoito. Itse olen oikonut aikuisena 4000 eurolla, ja ainoa mitä olen katunut, on, etten oikonut aiemmin.

Minäkin olen oikonut aikuisena, maksoi 3000 ja kadun ainoastaan etten tehnyt sitä aiemmin. Alahampaani oli ihan 1x2, eikä niiden oikomisesta ollut koskaan puhettakaan julkisella puolella. Vanhempieni mielestä kosmeettinen haitta oli ”persoonallista” enkä toki lapsena rautoja hinkunutkaan, monelle kaverilleni vanhemmat maksoi kymppitonnien (markkoja) hoitoja. En tunne ketään jolle yhteiskunta olisi ”suorat ja kauniit hampaat” kustantanut, purentavikoja kyllä on korjattu siihen pisteeseen että purenta on ok, ulkonäkö ei ihan priimaa.

t. Helsingissä 70-luvulla syntynyt

Vierailija
9/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun teinin ulkonäköhammasongelma...

Edes hammassairauksiin ei Suomessa enää saa apua. Kiitos EU ja muualta tulleet sosiaaliturvan hyväksikäyttäjät.

Vierailija
10/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hampaita oijottiin julkisella puolella aikuisiässä. Kävin yliopistollisen sairaalan suu ja leukasairauksien polilla. Syynä ylipurenta.

Vierailija
11/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma oikomishoitoni sössittiin julkisella puolella 80-luvulla. Ristipurenta "korjattiin" syväpurennaksi. Ammattitaidottomuutta ja piittaamattomuutta esiintyi siis silloinkin, vaikka hoitoon pääsi helpommin. T: 43v

Vierailija
12/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Ensimmäistä kertaa täällä kirjoittelen, ja hauska nähdä että tämä todella toimii!

Esteettinen ongelma tosiaan tässä vaiheessa on, mutta ristipurennaksi kehittymässä. Siksi itse pohdin maalaisjärjelläni, eikö ongelma kannattaisi hoitaa samoilla lääkärikäynneillä kuntoon, eikä odottaa että se pahenee, ja aloittaa uudelleen.

Mutta ihan niinkuin vastauksistakin näkyy, yhtä oikeaa ratkaisua ei taida olla, ja eri paikkakunnillakin on isoja eroja. (Itselläni 80-luvulla hampaiden oikominen tehtiin pienellä paikkakunnalla, ja siellä nyt asuvien sukulais- ja ystävälasten oikomishoito toteutetaan vieläkin eritavoin kuin meillä täällä etelässä. Oikomishoito aloitetaan nuorempana, kun meillä odotetaan että pysyvät ovat puhjenneet.)

Harmillista tällainen kuntakohtainen ero, ja toki se että vuosien jälkeen hoito täytyy aloittaa isolla rahalla uudelleen. Mutta näin täytynee tehdä.

Av

Vierailija
13/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on traumaattinen syväpurenta, jonka oikominen aikuisiällä vaatii parin vuoden oikomishoidon ja leukaleukkauksen. En ole sitä ikinä teettänyt, koska todellisuudessa tästä purennasta ei ole mitään haittaa. Eihän se kaunis ole, mutta onneksi itselläni on muutakin tarjottavaa kuin kaunis hymy. Se kyllä harmittaa, että lapsena tätä ei oiottu.

t. N44

Vierailija
14/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojan kanssa samantapainen tilanne. Tehtiin valitus, koska kun hampaita oli oiottu lähes 6 vuotta, niin  sinä aikana hammaslääkäri kyllä näki, mitä alahampaille oli tapahtumassa ja olisi voinut estää sen pienellä lisähoidolla. Jouduttiin asian kanssa käymään aika "korkean tason neuvotteluja", mutta lopulta kunnallinen puoli mönsi virheensä ja oikomishoitoja jatkettiin.

Vierailija
15/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oikomishoito hoidettu todella virheellisesti 2000-luvun alussa. Lopputulemana vakava ienvaurio, 2 hampaan turha poisto, kiinnityskudoksen tuhoutuminen etuhampaasta ja purentavirheiden korjaaminen totaalisesti epäonnistunut.

Vanhempani eivät ymmärtäneet asiasta valittaa ja oikomislääkäriltä oli erittäin vaikea saada myöntöä, että virheitä on todellakin tehty. Asian nosti esille tavallinen hammaslääkäri, joka oli erittäin huolestunut tilanteesta. Vaurioita ei pysty korjaamaan vaikka hoitovirhe lopulta myönnettiin.

Vierailija
16/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastenmielistä, että verovaroin maksetaan jonkun esteettinen hammashoito.

Kas kun ei makseta silareita samantien kun originaalit ketunnokat on vähän niin ja näin.

Vierailija
17/17 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt et ehkä huomannut, että ristipurenta on kehittymässä, ja sen vuoksi oikominen edessä parin vuoden päästä jokatapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan