Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri ahdistelee työpaikalla

Vierailija
21.10.2018 |

En tiedä, mitä voin tehdä, koska en voi todistaa ahdistelua kenellekään. Lääkäri on pidetty henkilö ja kukaan ei uskoisi minua. Ahdistelu on ollut hyvin hienovaraista tähän mennessä, mutta se on kuitenkin ahdistelua. Kun teemme yhdessä töitä, tulee ihan lähelle, niin että vartalot koskettavat toisiaan, joskus hengittää niskaan, on katsonut silmiin ja kerran tullut ihan lähelle seisomaan minua vastapäätä, niin että tunsin oloni uhatuksi huomattavasti pienempänä, kerran sanoi että olet hyvä työssäsi. Miten tuon saa loppumaan? Oma mies on ihan raivona, kun olen kertonut hänelle noista tapahtumista.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot noissa tilanteissa tälle kyseiselle lääkärille suoraan: ”Hei, älä viitsi seistä noin lähellä, tuntuu ikävältä.” Kun tuijottaa, niin kysy että ”onko joku ongelma, kun tuijotat?” Suu auki, älä kärsi hiljaa!

Vierailija
2/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kieltänyt? Ehkä mies kuvittelee flirttailevansa, eikä tajua että sua ahdistaa? Seuraavalla kerralla työnnä ukko napakasti kauemmas ja sano ettet halua hänen olevan niin lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä on hankalaa, kun ei niissä tilanteissa voi sanoa mitään, kun on potilas paikalla.

Vierailija
4/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistutko järkkäämään oikein pahanhajuisen pierun, kun hän on haistoetäisyydellä? Neuvokaa tytölle, mitä pitää syödä.

Vierailija
5/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet potilaan ja lääkärin kanssa yhtäaikaa paikalla. Eikö potilas ja lääkäri ole keskenään?

Vierailija
7/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsonut silmiin? Jos rintoja tuijottaisivat kokisin epämiellyttävänä. Onko kosketeltu?

Vierailija
8/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän siinä on hankalaa, kun ei niissä tilanteissa voi sanoa mitään, kun on potilas paikalla.

Jos on joku toimepide menossa, niin onhan siinä pakko olla ihan liki.

Vierailija
9/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siinä tilanteessa voisi vain neutraalisti todeta, että "sun hengitys haisee ihan kuolemalta... pesetkö sä ikinä hampaita". Ja tämän lauseen kun toistat jok' ikinen kerta hänen tullessa lähelle, niin voin vannoa että lähentely loppuu. Joskus voit toki varioida: lähelle tullessa otat nenästä kiinni, astut kauemmas ja tokaiset "hyi hitto".

Vierailija
10/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tämä potilastilanteessa sallittua, mutta kun olette muuten tekemisissä, voisit pitää metoo-rintanappia (ja jos yleisempi ongelma, jakaa muillekin).

https://www.etsy.com/market/me_too_buttons

Vierailija
11/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin härski ja ottadin suihin ku oikee tyrkyttää ;)

Vierailija
12/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lääkärien kanssa samanlaisia ongelmia. Onneksi suuri osa on töissä vain 1-2 kuukautta.

Vierailija
13/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
14/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisin härski ja ottadin suihin ku oikee tyrkyttää ;)

entä jos on ns tupikulli?

Vierailija
15/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä potilaan kuullenkin voi sanoa, että "seisoisitko kauempana?" Ottaisin itse puheeksi ennen potilastapaamista, että en pidä siitä, että seisoo usein liian lähellä ym. Ja jos jatkaa sitä sanoisin potilaan kuullen ja menisin kertomaan esimiehelle.

Vierailija
16/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts, kyllä potilaanakin voi kiinnittää huomiota siihen, että hoitotilantedn mies tunkee ns. liian lähelle naispuolista - tai päinvastoin. Se on potilaallekin kiusallista, kiusallisempaa vain huomata se kuin kuulla kylmänrauhallinen lause "voisitko antaa minulle enemmän tilaa" tai "voisitko mennä vähän kauemmas, keskityn".

Monella henkilökohtainen reviiri on eri kokoinen kuin toisella, joten on kyllä reilua sanoa, jos tohtori tulee epämiellyttävän lähelle. Jos hän on kiva ja mukava oikeasti, hän lähinnä kauhistuu ajatusta, että on ollut tunkeilevan tuntuinen ja muuttaa toimintaansa. Tunnen yhden tällaisen lääkärinkin, hyväntahtoinen vanhempi kaveri, jonka käsitys vain ns. sopivasta etäisyydestä on eteläeurooppalaisen pieni. Omakin reviirini on pienempi kuin ns. pitäisi, joten varon kovasti (naisena) menemästä esim liian viereen istumaan jne, jos en tunne porukkaa ja on riski, ettei kukaan kehtaa kuitata, jos olenkin hänen reviirillään. Itse kun olen esimiesasemassa enkä mitenkään halua, että joku ei siksi kehtaisi sanoa jos kokee minun olevan liian lähellä.

Toisaalta ahdistelu ja tietoinen tunkeminen on ehdoton nou nou työtilanteessa, ja muutenkin, joten ota asia puheeksi. Muuten voi olla - jos kaveri tekeekin sen tahallaan - että hän luulee sinun hyväksyvän ahdistavan toiminnan ja jatkaa sitä vain.

Olen itse ollut työtilanteessa ahdistelun kohteena. Meni ohi, kun olin vain tosi tosi tosikko (mitä en vapaalla ole mutta voin esittää kyllä, ei yksioikoista tosikkoa kukaan häirikkö jaksa yrittää iskeä kauaa) Ja kommentoin kylmästi ja "vihjettä ymmärtämättä" esim että mun takamukseni ei ole työympäristöön sopiva puheenaihe, kun tuli jotain pikku heittoa nätistä pepusta.

Vierailija
17/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko itse siirtyä hieman kauemmaksi kun lääkäri tulee liian liki. Onnistuuko? Ei kai siirry perässä taas lähemmäs...?

Vierailija
18/27 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan niin kamalaa, kun mukava ja pidetty lääkärimies tulee hitusen liian lähelle. Tuskinpa kuule se mitään yrittää lähennellä. Mutta ainahan kaiken voi vääntää päänsä sisällä vääräksi ja pahaksi.

Vierailija
19/27 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi sanoa kohteliaasti että ”anteeksi siirrytkö hieman kauemmas”. Ja sitten hoitotilanteen jälkeen sanoa että ”en halua että tulet noin lähelle minua”. On hyvä jos saat jonkun kuulemaan tämän jälkimmäisen, nauhoitettua tai videoitua. Ahdistelutapauksissa on oleellista että teet ahdistelijalle selväksi että hänen käytöksensä on epätoivottua.

Vierailija
20/27 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on vaiettu ongelma suomessa ja yleinen. oman paikkakunnan terveyskeskuksessa on ahdisteltu hoitajia ja siivoojia lääkäreiden taholta. ongelma yleises tiedos, paikkakunnan  siivoojat ei suostu siivoamaan kyseistä paikkaa, noin 100 km matkan ajelee vuokratyöntekijät  jotka ei tiedä ongelmasta paikalla naapurikaupungeista  . samoin hoitajat menee 100 km matkan muualle töihin vaikka jos ongelmaa ei olis vois olla 2km työmatka. lääkäreitä suojellaan ihan turhaan. tuttua joka oli naimisis ahdisteltiin sanoi rumasti lääkäril vastaan .tämä kostettiin kirjoittamal paskaa potilastietoihin ja niin ettei saa hoitoa esim. astmaan tms sairauksiin eli hyllynmylly pyörii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi