Kurkussa mätä maku
Miksi kurkussa maistuu jatkuvasti pahalta? Testeissä ei löytynyt tulehdusta eikä kurkku ole kipeä.
Sp-testit tehty (nega), en polta enkä ole flunssainen.
Kommentit (26)
Proppuja? Ongelma hampaissa? Ientulehdus? Parodontiitti?
Mikä on proppu?
Itselle viimeaikoina vaimo alkoi valittaa että aamulla haisee hengitykseni.
En polta. Harjaan kahdesti päivässä ja käytän suuvettä. Ei ole ikinä ennen ollut tätä.
M33
Googlesta löytyy hyvin tietoja propuista. Ovat sellaisia valkoisia möykkyjä, jotka jää nielurisojen uumeniin muhimaan. Koostuvat vissiin ruoantähteistä, bakteereista ja sen sellaisista.
Vierailija kirjoitti:
Refluksia
Ei ole muita refluksin oireita (ei närästä, ei ole kipua, ei paina rintaa yms yms)
Vierailija kirjoitti:
Yritin etsiä mutten nähnyt proppuja. Hampaat ok. Ei verta tai turvotusta ikenissä eli ei ientulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin etsiä mutten nähnyt proppuja. Hampaat ok. Ei verta tai turvotusta ikenissä eli ei ientulehdusta.
Ota taskulamppu ja joki pitkä, tylppä esine. Painele sillä nielua, katso alkaako mitään valkoista pilkistellä mistään. Itse joudun poistamaan proppuja säännöllisesti. Jos en poista niitä, suussa on todella ällöttävä maku (ja varmasti myös henki haisee).
Ruokavaliolla voi vaikuttaa, tai ainakin minä voin, proppuihin. Mitä enemmän hiilareita, sitä enemmän proppuja. Näin ainakin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota taskulamppu ja joki pitkä, tylppä esine. Painele sillä nielua, katso alkaako mitään valkoista pilkistellä mistään. Itse joudun poistamaan proppuja säännöllisesti. Jos en poista niitä, suussa on todella ällöttävä maku (ja varmasti myös henki haisee).
Ruokavaliolla voi vaikuttaa, tai ainakin minä voin, proppuihin. Mitä enemmän hiilareita, sitä enemmän proppuja. Näin ainakin mulla.
On tämä elämä vaikeaa. Nimittäin hiilihydraatittoman ruokavalionkin yleinen ongelma on että hengitys alkaa haisemaan, sanotaan!
Mulla on lähes jatkuvasti tunne, että nielussa on limaa ja koitan sitä sieltä kakistella irti. Joskus lähtee juoksevana liikkeelle isompi määrä kerralla, mutta muuten on sellainen täysi ja ylimääräinen tunne enemmänkin siis siellä missä nenä yhdistyy kurkkuun.
Hampaita langatessa huomaa parhaiten sen tympeän hajun jossain päin kurkkua. Mutta kitarisat näyttää ihan siisteiltä, enkä saa pullautettua mitään proppuja ulos, vaikka pumpulipuikolla miten tökkisin. Lääkäriin en tahtoisi mennä, kun täällä on vähän sellainen asenne, että mitä tänne tuut, on noita vaivoja muillakin ja hyvin pärjäävät.
Mä luin joskus yheltä toiselta palstalta että Reladent niminen maitohappobakteeri olis auttanut jollain proppuongelmaan.
https://www.verkkosivuapteekki.fi/Reladent-30-imeskelytablettia
No jos henki haisee ja suussa maistuu pahalta, niin epäilen täälläkin proppuja. Proput koostuvat mätänevistä ruoantähteistä ja kuolleesta nielun pintasolukosta. Sitten jos sinulla ei ole nielurisjoa, niin sitten voisin veikata juurikin refluksia, mutta ihmettelen tällöin mätää makua. Yksi myös mikä voi olla, niin jos kielinystyräsi ovat poikkeuksellisen pitkät, niin vähän pidempiaikainen kielen takaosan harjaaminen harjalla, sylkeminen ja harjaaminen jälleen voi korjata asian. Minulla kieli kerää voimakkaasti hienoa jätettä, joka rupeaa haisemaan jo samana päivänä ja siksi joudun rääkkäämään kieltäni harjalla välillä jopa rajumminkin. Makuaisti terävöityy aina samantien. Jos lähde ei selviä, niin hammaslääkäriin tarkastukseen, niin eiköhän siellä selviä.
Googlaapa "kurkkumätä".
Lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä elämä vaikeaa. Nimittäin hiilihydraatittoman ruokavalionkin yleinen ongelma on että hengitys alkaa haisemaan, sanotaan!
Ketoaineet haisee hengityksessä, jos ihan ilman hiilareita ketoosissa vedetään. Se ei tapahdu perushemmolle helposti vahingossa, joten ole huoleti vain :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei yritän uudelleen kun puoliso tulee töistä kotiin apukädeksi.
Vierailija kirjoitti:
Googlaapa "kurkkumätä".
Lääkäriin.
Tulehdusta ei ole testeissä löytynyt.
Mulla myös sama ongelma. Jatkuvasti todella paha maku suussa, pilaa myös ruoan ja juomien maun kun niin vahvasti tulee niistä läpi. Nielurisoja painaessa sieltä tulee jotain mönjää, mutta se ei varsinaisesti haise samalta kuin se miltä koen suussani maistuvan.. todella lamauttava ja sosiaalisen elämäni pilaava vaiva.
Hammaslääkärissä käyty ja kaikki kuulema ok. Vatsahappolääkettä syöty, ei vaikutusta. Mitkään suuvedet ja kielen harjaukset ei auta. Toisinaan nenäkannun käyttäminen ja veden rykiminen nenänieluun auttaa. Kurkku-nenälääkärissä nenästäkään ei löytynyt kuitenkaan tulehdusta tms. Alan olla jo todella epätoivoinen tämän vaivan kanssa
Tulee mieleen, että olisiko nenä- tai poskionteloissa jotain tulehdusta ja sieltä valuisi sitten nieluun tavaraa.
Minullakin tulee joskus proppuja. Se tuntuu aina kurkussa jommalla kummalla puolella ja silloin voi tulla hengitykseenkin hajua. Silloin ruiskutan lääkeruutalla vettä suoraan risaan ja sieltä tulee sitten sitä tavaraa pois ja hajukin katoaa.
Joku sanoi että aamulla hengitys haisee, mutta sehän on ihan normaalia vaikkei olisi mitään vaivaakaan. Johtuu yleensä siitä että suu kuivaa kun hengittää nukkuessa suu auki.
Saitko vaivan loppumaan ja miten?
Itsellä myrkyllinen maku suussa ja alkaa olla muutenkin heikko olo.
Kaikki tutkittu!
Refluksia