Kynsien pureskelu
Hei, olen autistinen (aspergerpiirteitä ja add) aikuinen ja olen purrut lapsesta asti kynsiäni. Kynsien pureskelu liittyy kuormittavien tilanteiden, esim. juhlat tai kokous, jälkeen tapahtuvaan "sressinpurkuun", enkä voi asialle mitään.
Puretko sinä tai lapsesi kynsiä? Millaiset tilanteet laukaisevat kynsien puremisen? Onko taustalla esim. autismikirjoa tms.?
Ihmiset luulevat, että olen jotenkin hullu, vaikka olen muuten ihan normaali ja suht älykäskin lapsesta saakka. Luulen, että tähän tapaan liittyy myös herkkyys eli monet kuormittavat aistiyliherkkudet.
Olisi kiva saada asiallista keskustelua tästä lasten ja aikuisten "pahasta" tavasta.
Kommentit (4)
En koe olevani ahdistunut - kynsien pureskelu liittyy lääkärien mukaan add-oireyhtymään ja on hyvin yleistä add-tytöillä ja naisilla. Monet ovat hyvinkin perfektionisteja - itse teen asiat mahdollisimman hyvin, mutten stressaa. Sosiaalinen kuormitus saa jyrsimään kynnet, ihan ok itselle.
Ap
Koulussa näen monien oppilaiden pureskelevan kynsiä. Usein tapa liittyy jännittäviin tilanteisiin - varmaan myös ylikuormittumiseen.
On myös monien poikien juttu!
No just. Söin kynsiä noin 35 vuotta ja ihan normaali olen kaikin puolin. Aloin syömään kynsiäni jo joskus taaperona ja ei se mitään sen erikoisempaa ollut. Sormet nyt vain menivät suuhun ja purasin pois häiritsevät kohdat. Myös kaksi lastani tekivät samoin ja ei se ollut kenellekään ongelma.
Lopetin kynsien pureskelun muutama vuosi sitten ja tyttäreni lopetti samaan aikaan. Päätimme niin tehdä ja ei ollut vaikeaa ollenkaan lopettaa puremista. Nyt meillä molemmilla on ihan kauniit siistit kynnet ja sormet eivät mene suuhun. Poikani saattaa silloin tällöin puraista terävän särmän kynnestä pois, mutta ei hänkään enää enempää pure.
Ei se ole mikään ongelma ja ei sille tarvitse todellakaan mitään diagnoosia hakea. Ei kannata tehdä tuosta asiasta yhtään isompaa numeroa, koska se ei ole mikään iso juttu millään asteikolla.
Olet ahdistunut, käy ammattiauttajan tykönä!
Pitäkää huolta itsestänne!