Mikä on kun ei kiinnosta enää mikään?
Siinähän se kysymys otsikossa oli. Ennen kiinnosti monet asiat ja jos joku aihe kiinnosti todella paljon niin kykenin uppoutumaan mielenkiinnon kohteeseen täysillä, luin kirjoja ja ahmin kaiken tiedon asiasta itselleni. Nykyään jos satun kiinnostumaan jostain niin jaksan hetken aikaa innostua asiasta, suunnitella ja hankkia tietoa kunnes mielenkiinto lopahtaa täysin ja asia jää siihen. Enää ei kiinnosta edes vanhat kiinnostuksen kohteet, kuten esim. valokuvaus. En pysty enää edes keskittymään elokuviin tai tv-sarjoihin. Joskus tulee kausia kun tämä onnistuu, mutta ei se kauaa kestä. Olen miettinyt jotain keskittymiskyvyn häiriötä, mutta tämä ongelma on alkanut vasta vuoden parin sisällä ja tuntuu vain pahenevan. Tää on oikeesti todella kamalaa! Haluaisin lukea, opiskella jne. mutta kun ei vaan pysty! Turhaudun itseeni todella usein ja tämä häiritsee joka päiväistä elämääni.
Onko teillä kokemusta samanalaisesta ongelmasta tai vaikka antaa vinkkejä?
Kommentit (7)
Oon somen käyttämistä vähentänyt, varsinkin tietokoneen ellen yritä sitten katsoa jotain elokuvaa/sarjaa, mutta ei auta. Ei kai mun aivot ole kokonaan tuhoutunut tästä somen maailmasta? Onhan se aika aivoja turruttavaa, varsinkin jos selailee tätä palstaa. :D
Jatkoa.. Enkä edes pelaa (keskittymiskyky ei riitä) tietokoneella tai puhelimella, vaan selailen facebookkia, juttelen kavereiden kanssa messengerissä tai whatsapissa tai esimerkiksi luen blogeja ja katson youtube videoita (tämänkin aikana yleensä pakko tehdä jotain muuta, että oikeasti pystyn keskittymään, enkä turhaudu) ja välillä pidän ihan tietoisesti taukoa kaikesta. Lähden lenkille (mitä olen aina rakastanut), mutta sielläkin ollessa vaan mietin kotiin pääsemistä ja kotonakin vaan ajatukset kiertää kehää. Tauosta huolimattakaan en pysty keskittymään mihinkään, vaan tilalle tulee todella turhautunut/raivokas olotila ilman syytä ja mikä juuri haittaa siinä asiassa pysymistä.
Lenkille menosta pitää lisätä, että se on aina ollut ns. pakokeino kaikkeen ja oon rakastanut ulkoilla koirien kanssa ilman päämäärää nauttien ympäröivästä luonnosta. Nyt kaiken tuon tilalla on vaan kyllästynyt olotila ja halu hoitaa asia nopeasti ohi. Todella ärsyttävää kun tietää, että sisimmissään tuota kaikkea rakastaa.
Masennusta oon miettinyt ja mulle onkin diagnosoitu keskivaikea masenus, mutta miten tästä parannutaan? Saisi edes sen keskittymiskyvyn takaisin. Ainahan sanoaan, että masennukseen auttaa se kun keskittyy itteensä ja niihin asioista mistä pitää, mutta mitä sitten kun ei voi tehdä niitä asioita heikon keskittymiskyvyn takia...
Voisiko olla vaan elimistön reagointia syksyyn.Kaamosaika alkaa,auringonvalon saanti vähäistä.
Ehkä käytät liikaa ruutuaikaa, tämä voi aiheuttaa samanlaisia ongelmia kuin tarkkaavaisuus häiriö. Some ja pelit kannataa jättää tauolle ja käyttää vaan silloin kun oikeasti tarvitsee puhelinta ja tietokonetta.