MITEN SUOJAATTE TAAPERONNE AURINGOLTA?
Nyt kun nää helteet näytti alkaneen niin mietin vaan että miten te immeiset suojatte lapsianne auringolta? Itselläni on 1v8kk poika ja olen pitänyt hällä pitkiä housuja ja ohutta pitkähihaista paitaa + lippistä. Mitään rasvaa en ole toistaiseksi vielä laittanut. Tänään puistossa kaikki muut lapset oli shortseissa ja t-paidoissa ja nyt mietinkin et oonko ihan Tauno kun suojaan lastani vaatteilla? Ite oon herkkäihoinen ja huomasin ekan aurongossa vieteyn päivän jälkeen jokavuotisen aurinkoihottuman taas saapuneen, joten kyllä se aurinko toimii niin kuin ennenkin ;) Itse käytän AINA ulkona aurinkorasvaa, ettei tarttee raapia itteään verille kutinan takia. Mulla on myös runsaasti luomia. No joo meni vähän varsinaisesta aiheesta sivuun, mut attelin et laittaako moni vielä pitkähihaisen vaatetuksen lisäksi rasvaa taaperon niskaan ja kasvoihin?
Olin muuten yllättynyt siitä et poika ei ollu yhtään hiessä kun tultiin sisään vaik on tosi lämminverinen ja mul oli kuuma lyhythihaisessa.
Kommentit (4)
Kiitos viestistäsi, siinä tulikin mukavasti vahvistusta sille miten olin ajatellutkin toimia :) Lasten fysikaalinen aurinkorasva on jo ostettuna, tarttee vaan nyt jo muistaa suojata tosiaan se niska, varsinkin lippiksen kanssa on tosi alttiina auringolle. Tilauksessa on sellainen lippis missä on se niskaläppä, mutta ei oo viel tullu.
Aurinkoista kesää kaikille :)
a, niskassa, käsissä.
kun asteita oli 25-26 niin vaihdettiin pitkä hihainen t-paitaan ja aurinko rasvaa edellä mainittujen lisäksi käsivarsiin myös.
eucerinin ( en ole varma menikö oikein kirjoitus), aurinko rasva käytössä. suojakerroin 25 ja fysikaaliset suodattimet.
Meillä on jo vähän isompi poika (4v) mutta tuon ikäisenä laitoin Eucerin aurinkorasvaa ja T-paita+shortsit silloin kun itsekkin niillä pärjäsi, meillä on lämmin verinen poika jolla tulee helposti liian kuuma, ts. hänellä pitäisi yleensä olla vähemmän päällä kuin minulla koska itse olen vilukissa...Vähän lapsen mukaan varmaan paras, vilukissoille pitkähihaista ja lämpäpattereille lyhyttä etteivät kärsi kuumasta olotilasta. Lapsilla ei muuten se hikoilu toimi yhtä tehokkaasti kuin meillä aikuisilla, joten aina sitä hikeä ei näy, mutta jos posket punottaa ja niska on kuuma niin tietää että kuuma on.
Mielestäni olet pukenut poikasi fiksusti. Varsinkin ensimmäisinä aurinkopäivinä kannattaa pitää pitkähihaista paitaa ja housuja. Ainakin minä olen pukenut 2v tytölle pitkähihaisen paidan ja pitkät housut jalkaan. Näin on iho saanut kevyesti totutella aurinkoon ja vähitellen ollaan siirrytty lyhythihaisiin ja sortseihin.
Kannattaa kyllä suojata niska joko hatulla tai aurinkovoiteella ettei se pala, koska taaperoikäinen on usein niska aurinkoon päin touhutessaan. Meillä on ollut mm. etelän reissuissa käytössä Eucerin merkkinen lasten aurinkorasva, joka sisältää fysikaalisen suojan. Tämä ei siis imeydy ihoon vaan itse rasva suojaa siinä ihon pinnalla auringolta. Siinä vaiheessa, kun siirtyy lyhythihaiseen, kannattaa ilman muuta laittaa rasvaa käsivarsiin. Kyllä lapsi saa vähän ruskettuakin. Sehän tekee vaan hyvää, kun saa d-vitamiinia muualtakin kuin purkista.
Itse erikseen kysyin tuosta auringossa olemisesta ihotautilääkäriltä, joka totesi, että kyllä pikkulapsenkin " pitää" saada terve rusketus. Ei tarvitse olla yliherkkä ja pitää lasta maidonvalkoisena. Maalaisjärkeä peliin niin ei ole mitään hätää.
Nautitaan auringosta ja lämmöstä ja puetaan lapsemme fiksusti, ettei iho pala.
masunasu rv22+2 ja tyttö 2v