Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ensimmäiset isät mukaan synnytykseen?

Vierailija
15.10.2018 |

Tuoli tuosta toisesta ketjusta mieleen että yleisesti isät alkoivat olla mukana synnytykisissä 70-luvun puolesta välistä alkaen, mutta oma isäni on ollut mukana synnytyksessäni jo 1971. Jotku ketjussa väittivät että isä ei ole päässyt mukaan synnytykseen vielä 80-luvullakaan. Kai se sitten on ollut sairaalan henkilökunnasta kiinni että miten ovat suhtautuneet isään synnytyssallissa, olen kyllä kuullut ihan viimevuosiltakin tapauksista, joissa isä on heitetty ulos synnytyssalista siksi että hänestä on ollut siellä kohtuuttomasti haittaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kertoi, että ainakin v. 1978 olisi isäni päässyt mukaan synnytykseen, muttei halunnut osallistua.

Vierailija
2/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se isien mukaan pääseminen on monesti ollut kiinni sairaalan synnytyshuoneista. Pitkään oli jaettuja huoneita, joissa toinen synnyttäjä oli samassa huoneessa vain verhon takana. Silloin ei synnytyksiin päässyt mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan sairaalasta. Isäni on sanonut, ettei päässyt synnytykseen mukaan kun minä synnyin 1975 (ei saanut tulla), mutta siskon synnytykseen olisi saanut tulla (1981). Ensimmäisessä vieläpä yliopistollinen keskussairaala, toisessa pienemmän kaupungin sairaala (jossa ei enää edes ole synnytystoimintaa).

Vierailija
4/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomummoni syntyi vuonna 1900 ja sai 12 lasta. Ensimmäisen alle 20-vuotiaana. Hän synnytti kotona ja apuna toimi oma mies. En tiedä, oliko tuo yleistäkin siihen aikaan. He asui aika kaukana kaikesta, eikä mitään sen kummempia asiantuntijoita tainnut olla käytettävissä.

Vierailija
5/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni taitaakin olla melkoinen synnytyspioneeri. Ei tainnut olla kovinkaan yleistä että isä olisi mukana synnytyksessä 70-luvun alussa.

-AP

Vierailija
6/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Salossa vuonna 1980 isän pääsy mukaan synnytykseen oli täysin kiinni kätilöstä. Yleisin vastaus oli ehdoton EI.

Vierailija
7/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isomummoni syntyi vuonna 1900 ja sai 12 lasta. Ensimmäisen alle 20-vuotiaana. Hän synnytti kotona ja apuna toimi oma mies. En tiedä, oliko tuo yleistäkin siihen aikaan. He asui aika kaukana kaikesta, eikä mitään sen kummempia asiantuntijoita tainnut olla käytettävissä.

Silloin kun vielä tehtiin kotisynnytksiä pakosta, niin kyllähän niissä silloin oli useinkin mies mukana, kun syrjäkylille ei apua saatu vaikka olisi tarvittu.

Vierailija
8/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa oli vanha synnytyslaitos, Nukkela, Tuirassa. Synnytin tyttären alkuvuodesta 1972 ja mieheni oli mukana. Kuuntelimme nuoren tytön synnytystä verhon takana, pelkäsimme ja jännitimme hänen tuskaansa, Ei silloin ollut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Oma synnytykseni oli rauhallinen ja hiljainen tapahtuma. Luullakseni mieheni läsnäolo toi turvallisuutta tilanteeseen vaikkakin kätilöt olivat osaavia ja lempeitä avustajia ja tilanteen ohjaajia. Tietääkseni mieheni oli niitä ensimmäisiä isiä, joka sai olla mukana synnytyksessä julkisessa sairaalassa.

Vierailija
9/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun vielä tehtiin kotisynnytksiä pakosta, niin kyllähän niissä silloin oli useinkin mies mukana, kun syrjäkylille ei apua saatu vaikka olisi tarvittu.

Näinpä. He asui todella syrjässä ja olivat köyhiä kaiken lisäksi.

Musta tämä on oikeastaan aika mielenkiintoista. Onneksi isomummolleni ei käynyt huonosti ja hän elikin lähes satavuotiaaksi erittäin hyväkuntoisena. Mummoni sanoi, että "ukko oli kalpea", kun isomummo synnytti.

Ihailen näiden isoisovanhempieni sitkeyttä todella paljon ja olen mummolleni tosi kiitollinen kun on kertonut niin paljon. :) Vaikeasta elämästä huolimatta he oli kuulemma todella hyviä vanhempia, vaikka pitivätkin kovaa kuria. Mummoni sanoo aina, että hänellä oli todella hyvä lapsuus siellä kotona ja muistelee aina mielellään. Olen kuullut aika kauheitakin juttuja tietysti, enkä osaa edes kuvitella, millaista se elämä on pahimmillaan ollut.

Vierailija
10/16 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin prinssi Philip oli muuten mukana nuorimman lapsensa synnytyksessä 1964. Edistyksellistä väkeä nuo Elisabet ja Philip.

Vierailija
11/16 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites keisarileikkaukset, milloin isät sai alkaa osallistua niihin? Mieheni on syntynyt -91 ja silloin hänen isänsä saanut olla leikkaussalissa.

Vierailija
12/16 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites keisarileikkaukset, milloin isät sai alkaa osallistua niihin? Mieheni on syntynyt -91 ja silloin hänen isänsä saanut olla leikkaussalissa.

Siis ei saanut olla

Vierailija
13/16 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kai riippunut ihan asuinkunnasta. Mun kotikaupungissa isä ei päässyt mukaan kun synnyin vuonna 1980. Tuttavaperheelle syntyi samana päivänä naapurikunnassa lapsi, ja siellä isä oli päässyt mukaan. Siis ei mun isä, vaan tän toisen lapsen isä :D Joka oli siis eri mies kuin mun isä.

Vierailija
14/16 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli mukana synnytyksessä, kun synnyin vuonna 1979. Se oli kuulemma harvinaista silloin. Hän pääsi mukaan, koska hänellä oli alan koulutus (tosin lyhin mahdollinen) ja hän työskenteli samassa keskussairaalassa.

Vierailija
15/16 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt kättärillä 1974 ja isä olisi saanut olla mukana, mutta päätti mieluummin olla ryyppäämässä kavereitten kanssa. Ei se varmaan sielläkään ollut mikään sinä vuonna tullut asia. Luulen että 60-luvun kaupunkilaistumis/hippiaikoina on muutos alkanut.

Vierailija
16/16 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnyin 68., keskellä yötä. Isäni oli synnytyksessä, mutta vain siksi, että oli illalla piiloutunut sängyn alle. Kätilö oli ollut vihainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä