Työnhaku + pienet lapset
Kirjoittelinkin jo tuossa uraäidit-ketjussa, mutta nyt kysyisin teiltä toista asiaa. Homman nimi on tämä:
Olen hakenut tosi mielenkiintoista työpaikkaa, jonka haluaisin kovasti saada. Oman alani työpaikat ovat kiven alla, eikä vastaavanlaisia vakituisia paikkoja tule kovin usein hakuun. Itse asiassa tosi harvoin. Olen nyt äitiyslomalla ja kuopukseni olisi vasta 7 kk kun aloittaisin työt. Mummi hoitaisi lapsia ainakinpari ekaa kuukautta, vaihtoehtoisesti ehkä isä.
Olin haastattelussa, joka meni mielestäni hyvin. Sanoivat kuitenkin, että heillä on paljon hyviä hakijoita ja päätös tulee olemaan vaikea. Nyt mietinkin, mahtaavatkohan pienet lapseni (isompi 2 v.)vaikuttaa valintaan. Ihmettelin vähän, kun haastattelijat eivät kyselleet sen enempää lastenhoitojärjestelyistä tai edes lasten ikiä. Meniköhän niiltä kiinnostus heti alkuunsa, kun kerroin tilanteestani?? onko kellään kokemusta siitä, että työ olisi mennyt sivu suun, kun kotona pienet lapset? Haastattelijat olivat kyllä naisia, jotn luulisi heidän ymmärtävän naisten ongelmat työn ja perheen yhteensovittamisesta.
En nyt kaipaa moralisointia siitä, että olen itsekäs kun lähden töihin (jos siis saan paikan) ja jätän pienet lapseni hoitajalle, vaan toivon, että joku jolla ehkä olisi kokemusta työnhausta pienten lasten äitinä, voisi kertoa siitä.
Kommentit (5)
voi olla jopa etuna työnhakutilanteessa. Varsinkin, jos lapsilukusi on nyt täynnä! Suurempi riski työnantajalle olisi palkata nuori, lapseton nainen. Hänhän saattaisi olla hetken päästä äitiyslomalla ja ties miten monta vuotta poissa työstään.
Kuten Marika jo kirjoittikin, haastattelijasi toimivat erittäin ammattimaisesti, kun jättivät kyselemättä perhetilanteestasi! Näin sen pitääkin mennä! Ja sekin on sinulla etuna, jos pystyt osoittamaan, että mahdollisissa lasten sairaustapauksissa myös mies pystyy jäämään kotiin tai että sinulla on muu turvaverkko olemassa (esim. isovanhemmat)
Minä hain töitä viimeksi silloin, kun olin juuri palaamassa hoitovapaalta työelämään ja lapseni oli 2-vuotias. Toin silloin vahvasti esiin sen, että lapsen mahdollisesti sairastuessa, myös miehellä on mahdollisuus jäädä kotiin. Meillä on myös eläkkeellä olevat isovanhemmat, jotka mielellään hoitavat sairasta lasta. Sairauspoissaoloja lapsen vuoksi on puolessatoista vuodessa ollut kaksi. En usko, että työnantajani on päivääkään katunut, että " uskalsi" palkata pienen lapsen äidin :).
maininnut tuosta tukiverkosta, joka meillä oikeasti on! Harmittaa vietävästi, kun en sanonut mitään. Ajattelin kyllä sanoa, mutta siinä haastattelun kuluessa se jotenkin pääsi unohtumaan, johtuen varmaan siitä etteivät haastattelijat kyselleet juuri mitään henk.koht. kysymyksiä.
No, ensi kerralla sitten varmasti muistan, jos en siis tätä paikkaa saa! Nyt vaan peukut pystyyn, että tulisin valituksi!
Kiitos Marikalle ja Pepperille vastauksista. Lisääkin otetaan mieluusti vastaan!
Minä itse sain palautetta, että on hyvä että on " lapset hankittuna" . Olen lapset ja iät ilmoittanut jo CV:ssä, eikä ole ollut ongelmia päästä työhaastatteluihin, ja työpaikankin olen voinut valita. Työnantajat myös luottaa siihen, että jos on urasuuntautunut ihminen, niin hoitaa yleensä lasten sairastelutapauksetkin työnkin kannalta " vastuuntuntoisesti" . Tämä on ainakin minun kokemukseni työyhteisöistä joissa olen ollut.
9kk, kun menen töihin.
Itse asiassa työnhaun piti olla ajankohtainen vasta syksyllä mutta kun tarjottiin paikkaa, ajattelin käydä edes haastattelussa. No, valinta osui minuun :)
Haastattelija kysyi jo puhelimessa lapsen ikää, mitään hoitojärjestelyjä tms ei kysellyt.
Meillä myöskin mummu ja isä hoitavat lasta.
Pidetään peukut pystyssä, että saat paikan. Voihan aina irtisanoa itsensä, jos tuntuu ettei ratkaisu olekaan hyvä.
Mun mielstä sun haastattelijat toimivat tosi ammattimaisesti, kun eivät kyselleet enempää lastesi ikiä ym. lain mukaan kun ei saisi kysyä perhesuhteista yhtään mitään, ellei niillä ole ratkaisevasti merkisystä työn hoitamiseen (harvalla alalla on). Joidenkin työnantajien mielestä on hyvä, että lapset on jo hankittu. Ja isä ja mummo ovat varmasti oikein hyviä hoitajia siinä missä äiditkin. Toisaalta tietty jos et työpaikkaa saa niin on mahdotonta sanoa, vaikuttivatko siihen lapset vai jokin muu syy.