Avioero ja yhteisiä lapsia, oletko tehnyt testamentin?
Oletko miettinyt, mitä tapahtuu omaisuudellesi, kun kuolet? Kenelle se pahimmillaan voi päätyä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt testamentin. Juuri siitä syystä, että ex ei saisi mitään missään olosuhteissa. Jos lapseni kuolevat minun jälkeeni ilman rintaperillisiä, omaisuuteni menee kummilapsilleni. Tai jos toinen kuolee ilman rintaperillistä, toinen perii koko omaisuuden. Olen laittanut vielä erityisesti ehdoksi, että missään nimessä exäni ei voi saada omaisuuttani (eikä Suomen valtio).
Kannattaa lisätä testamenttiin vielä se, että lapsen nykyiselä tai tulevalla puolisolla ei ole mitää oikeutta sinulta tulevaan perintöön tai sen tuottoon.
Siihen kuka perillisesi perii sen jälkeen kun he kuolevat et voi vaikuttaa. Toisen puolesta et voi päättää kenelle hänen perintö menee. Avio-oikeuden voi omasta perinnöstä rajata jolloin perillisten puolisoilla ei ole avio-oikeutta tuohon omaisuuteen. Testamenta perillisesi saavat omasuutensa oikeastaan kenellle haluavat (rintaperillisten lakiosaa lukuunottamatta). Sitä ei voi poissulkea että perillisten perinnöstä sulkisi pois avio-oikeuden, sen nämä perilliset voivat määrätä vain itse omassa testamentissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt testamentin. Juuri siitä syystä, että ex ei saisi mitään missään olosuhteissa. Jos lapseni kuolevat minun jälkeeni ilman rintaperillisiä, omaisuuteni menee kummilapsilleni. Tai jos toinen kuolee ilman rintaperillistä, toinen perii koko omaisuuden. Olen laittanut vielä erityisesti ehdoksi, että missään nimessä exäni ei voi saada omaisuuttani (eikä Suomen valtio).
Kiinnostavaa. Mutta oletetaan että kuolet vaikkapa 64-vuotiaana ja omaisuutesi siirtyy lapsillesi Maijalle ja Matille 50% ja 50%. Sitten kuluu vaikkapa viisi vuotta ja lapsettomat Maija, 30 v ja Matti 32 v kuolevat samassa autokolarissa. Lasten omaisuus menee silloin isälle eli exälle vai kuinka? Tai heillä pitäisi olla omat testamentit?
Menee siis kummilapsilleni. Ja onneksi testamenttiin voi tehdä muutoksia, jos tilanne niin vaatii.
Niin mutta miten sinun testamentti pätee siinä vaiheessa kun omaisuus on jo lasten? Tätä on vaikea ymmärtää.
Testamentilla voi antaa määräyksiä myös siitä, kenelle omaisuus menee siinä vaiheessa, kun varsinainen perillinen kuolee. Toki minä voin testamentissani määrätä vain siitä omaisuudesta, jonka perilliseni on perinyt minulta, en perilliseni muun omaisuuden perijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa. Mutta oletetaan että kuolet vaikkapa 64-vuotiaana ja omaisuutesi siirtyy lapsillesi Maijalle ja Matille 50% ja 50%. Sitten kuluu vaikkapa viisi vuotta ja lapsettomat Maija, 30 v ja Matti 32 v kuolevat samassa autokolarissa. Lasten omaisuus menee silloin isälle eli exälle vai kuinka? Tai heillä pitäisi olla omat testamentit?
Menee siis kummilapsilleni. Ja onneksi testamenttiin voi tehdä muutoksia, jos tilanne niin vaatii.
Niin mutta miten sinun testamentti pätee siinä vaiheessa kun omaisuus on jo lasten? Tätä on vaikea ymmärtää.
No, minä en niitä sanankäänteitä muista ulkoa, mutta asianajajan laatima se on, joten pakko luottaa siihen että oikein on laadittu. Niin ja sen unohdin mainita, että testamentissani määrätään myös, että lasteni puolisoilla ei ole perimä- tai avio-oikeutta minulta perittyyn omaisuuteen tai sen sijaan tulevaan omaisuuteen.
Oon kunnon bitch.
Tuo on just hyvä. Taidanpa alkaa varata aikaa lakimiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Siihen kuka perillisesi perii sen jälkeen kun he kuolevat et voi vaikuttaa. Toisen puolesta et voi päättää kenelle hänen perintö menee. .
Kyllä voi vaikuttaa. Katso vallintaoikeustestamentti. Toki siinä voi määrätä vain siitä osasta omaisuutta, jonka perillinen saa testamentin tekijältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti esitti suullisesti toiveen, että testamenttaan hänen sukunsa perinnön hänen kummilapsilleen. Hän ei ehtinyt itse järjestellä asiaa, joten toteutus jäi minun harteilleni. Toki toivon, että itse eläisin niin pitkään, että koko testamentti on vain hätävara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen kuka perillisesi perii sen jälkeen kun he kuolevat et voi vaikuttaa. Toisen puolesta et voi päättää kenelle hänen perintö menee. .
Kyllä voi vaikuttaa. Katso vallintaoikeustestamentti. Toki siinä voi määrätä vain siitä osasta omaisuutta, jonka perillinen saa testamentin tekijältä.
Ei tuota tulosta kuten ei myöskään haku valintaoikeustestamentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä Googlea. Vallintaoikeustestamentti tuottaa ison joukon hakutuloksia. Sen sijaan valintapikeustestamentti ei ole oikea termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä Googlea. Vallintaoikeustestamentti tuottaa ison joukon hakutuloksia. Sen sijaan valintapikeustestamentti ei ole oikea termi.
"Ei tuloksia hakusanoilla valintaoikeustestamentti"
https://www.google.fi/search?q=valintaoikeustestamentti&oq=valint&aqs=c…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toissijaiselle saajalle perintö siirtyy jos perittävä on elossa silloin kun ensisijainen perijä kuolee. Jos kuitenkin ensisijainen perijä on jo saanut perinnön itselleen ja kuolee viikon päästä vain avio-oikeus on voitu tuosta perinnöstä rajata pois etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei tuloksia hakusanoilla valintaoikeustestamentti"
https://www.google.fi/search?q=valintaoikeustestamentti&oq=valint&aqs=c…
Etkö sä osaa lukea? Valinta ja vallinta on kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain tapauksessa perintö voi päätyä exälle. Ihme, ettei tällaisia mietitä etukäteen.
Kerrohan milloin näin voi käydä?
Esim. näin: puolisot eronneet, liitosta yksi lapsi. Toinen (eronneista) puolisoista kuolee > lapsi perii. Lapsi kuolee lapsettomana, jolloin ex-puoliso perii lapsensa.
No, minä en niitä sanankäänteitä muista ulkoa, mutta asianajajan laatima se on, joten pakko luottaa siihen että oikein on laadittu. Niin ja sen unohdin mainita, että testamentissani määrätään myös, että lasteni puolisoilla ei ole perimä- tai avio-oikeutta minulta perittyyn omaisuuteen tai sen sijaan tulevaan omaisuuteen.
Oon kunnon bitch.