Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja yhteisiä lapsia, oletko tehnyt testamentin?

Vierailija
13.10.2018 |

Oletko miettinyt, mitä tapahtuu omaisuudellesi, kun kuolet? Kenelle se pahimmillaan voi päätyä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille menee. Jos sattuu, että menisin naimisiin niin avioehto sitten.

Vierailija
2/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos yksi lapsista onkin kuollut ennen sinua, kuka perii lapsen omaisuuden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille menee muutenkin. Naimisiin en enää aio, enkä myöskään asu avoliitossa.

Vierailija
4/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos yksi lapsista onkin kuollut ennen sinua, kuka perii lapsen omaisuuden?

Lapset ja jos kuolleella lapsella on rintaperillisiä niin he.

Vierailija
5/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tapauksessa perintö voi päätyä exälle. Ihme, ettei tällaisia mietitä etukäteen.

Vierailija
6/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapsen kuoleman jälkeen tehdä testamentin, jolla määrätään omaisuudenjako, kun rintaperillinen on kuollut?

Vierailija
7/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapsen kuoleman jälkeen tehdä testamentin, jolla määrätään omaisuudenjako, kun rintaperillinen on kuollut?

Voi. Rintaperilliset joita on myös kuolleen rintaperillisen lapset (rintaperilliset) voivat vastia lakiosan perinnöstä vaikka testamentti olisikin.

Vierailija
8/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rintaperillisellä ei ole lapsia, voiko vanhempi vaatia lakiosaa?

Vierailija
9/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain tapauksessa perintö voi päätyä exälle. Ihme, ettei tällaisia mietitä etukäteen.

Lapsen toinen vanhempi perii tietysti, jos sattuu niin, että ainoa, lapsi kuolee sen jälkeen, kun toinen vanhempi on kuollut ja lapsella ei vielä ole puolisoa tai rintaperillistä.

Vierailija
10/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi ja pitäisi jaksaa tehdä testamentti, ettei äidin ja äidin suvun omaisuus mene isälle, jos kuolen yllättäin. Tämä on ollut työn alla pari vuotta.

Vierailija
11/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen toinen vanhempi perii tietysti, jos sattuu niin, että ainoa, lapsi kuolee sen jälkeen, kun toinen vanhempi on kuollut ja lapsella ei vielä ole puolisoa tai rintaperillistä.

Inhottava ajatuksenakin, että exä perisi hänen puolisonsa kanssa minun omaisuuteni. Huh huh...

Vierailija
12/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottava ajatuksenakin, että exä perisi hänen puolisonsa kanssa minun omaisuuteni. Huh huh...

Omaisuushan ei ole enää sinun sen jälkeen kun rintaperillinen on sen perinyt vaan omaisuus on jo siirtynyt rintaperillisen omaisuudeksi.

Testamentilla voi sulkea pois sen että rintaperillisen puolisolla ei ole oikeutta perintöön, mutta ei enää sitä että rintaperillisen rintaperisen puolisolla/(perillisillä) ei sitä olisi.

Vierailija
13/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan silleen outoja exän kanssa, että edelleen halutaan periä toisemme ja tästä asiasta on testamenttikin. Johtuu kouluikäisistä lapsista. Ei haittaa vaikka omaisuuteni menisi exän kautta myös uuden puolison hyväksi, koska tiedän että exä priorisoisi lasten tarpeita. Lapsethan menisi myös exälle ja uudelle puolisolle, joten miksi haluaisimme että raha menee jonnekin muualle kuin sille perheelle jonne lapsetkin?

Jos (ja toivottavasti!) ollaan elossa lasten aikuistuessa, puramme testamentin ja tuolloin lapsemme perivät meidät.

Vierailija
14/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt testamentin, omaisuus menee lapsille. Tiedän, että exäni pystyy toimimaan lasten edunvalvojana eikä yritä itse hyötyä perinnöstä. Suunnitelmissa on muuttaa testamenttia siten, että jos joku lapsista kuolee minun jälkeeni ilman rintaperillisiä, hänen osuutensa menee sisaruksille eikä isälle.

Vierailija
15/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku lakimies oikeasti paikalla? Voiko sen estää että lapsen kuoleman jälkeen omaisuus ei menisi exlle?

Mulla on vain yksi poika, enkä tosiaan halua että ex ukko pääsee juomaan ja pelaamaan muidenkin rahat.

Vierailija
16/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen testamentilla estää. Kai minä voin määrätä omasta omaisuudestani niin, että jos kuollessani myös rintaperillinen eli lapseni on kuollut tai kuolee, niin omaisuuteni palautuu suvulleni. Jos rintaperillisellä ei ole lapsia..

Ja ei kaikkien exät ole epäitsekkäitä, lastensa parasta ajattelevia. Hienoa, jos jollain on..

Vierailija
17/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt testamentin. Juuri siitä syystä, että ex ei saisi mitään missään olosuhteissa. Jos lapseni kuolevat minun jälkeeni ilman rintaperillisiä, omaisuuteni menee kummilapsilleni. Tai jos toinen kuolee ilman rintaperillistä, toinen perii koko omaisuuden. Olen laittanut vielä erityisesti ehdoksi, että missään nimessä exäni ei voi saada omaisuuttani (eikä Suomen valtio).

Vierailija
18/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt testamentin. Juuri siitä syystä, että ex ei saisi mitään missään olosuhteissa. Jos lapseni kuolevat minun jälkeeni ilman rintaperillisiä, omaisuuteni menee kummilapsilleni. Tai jos toinen kuolee ilman rintaperillistä, toinen perii koko omaisuuden. Olen laittanut vielä erityisesti ehdoksi, että missään nimessä exäni ei voi saada omaisuuttani (eikä Suomen valtio).

Kiinnostavaa. Mutta oletetaan että kuolet vaikkapa 64-vuotiaana ja omaisuutesi siirtyy lapsillesi Maijalle ja Matille 50% ja 50%. Sitten kuluu vaikkapa viisi vuotta ja lapsettomat Maija, 30 v ja Matti 32 v kuolevat samassa autokolarissa. Lasten omaisuus menee silloin isälle eli exälle vai kuinka? Tai heillä pitäisi olla omat testamentit?

Vierailija
19/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa. Mutta oletetaan että kuolet vaikkapa 64-vuotiaana ja omaisuutesi siirtyy lapsillesi Maijalle ja Matille 50% ja 50%. Sitten kuluu vaikkapa viisi vuotta ja lapsettomat Maija, 30 v ja Matti 32 v kuolevat samassa autokolarissa. Lasten omaisuus menee silloin isälle eli exälle vai kuinka? Tai heillä pitäisi olla omat testamentit?

Menee siis kummilapsilleni. Ja onneksi testamenttiin voi tehdä muutoksia, jos tilanne niin vaatii.

Vierailija
20/34 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee siis kummilapsilleni. Ja onneksi testamenttiin voi tehdä muutoksia, jos tilanne niin vaatii.

Niin mutta miten sinun testamentti pätee siinä vaiheessa kun omaisuus on jo lasten? Tätä on vaikea ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan