Mitä ajattelet siitä että yliopistot ja ammattikorkeat fyysioituvat?
Siis yhdistyvät yhdeksi oppilaotokseksi. Esimerkiksi Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyvät ja näin Tampereen ammattikorkeasta tulee yliopiston alainen. Tai ainakin jatkossa se omistaa suurimman osan Tampereen ammattikorkeakoulusta.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä se tarkoittaa käytännössä.
Sitä että amiksilla ei ole mitään mahdollisuutta jatko-opiskeluun elleivät he palaa takaisin koulunpenkille ja suorita lukiota. Onneksi olen itse ylioppilas, niin ei tarvitse moisella päätä vaivata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä että amiksilla ei ole mitään mahdollisuutta jatko-opiskeluun elleivät he palaa takaisin koulunpenkille ja suorita lukiota. Onneksi olen itse ylioppilas, niin ei tarvitse moisella päätä vaivata.
Ap
Ammattikoulun suorittaneilla on ollut jo vuosikausia mahdollisuus hakea yliopistoon.
Ammattikorkeakoulujen vakiintuessa 1990-luvun lopulla keskusteltiin kaverin kanssa tästä asiasta. Kaveri, joka oli juuri valmistunut DI:ksi, oli sitä mieltä, että ammattikorkea astuu yliopiston varpaille. Tähän totesin, että Suomi on liian pieni maa toteuttaa koulutuksen duaalimallia. Sanoin kaverille, että ennen pitkää amk ja yliopistot yhdistyvät ainakin osittain. Tampere on tästä hyvä esimerkki, mutta muutkin paikkakunnat ovat samalla tiellä. Oulussa tilanne on se, että ammattikorkea muuttaa yliopistolta vapautuneisin tiloihin Linnanmaalle. Loppujen lopuksi kaikki on kiinni rahasta. Opiskelija on yhä enemmän itse vastuussa tekemisistään. Olisikohan jo aika lopettaa amk:n ja yliopiston välinen vastakkainasettelu?
Ne vallinnat, ne vallinat. Kos tietää jaluavansa jatkaa korkeanasteen opintoihin ei kannata tehdä huonoja valintoja ja päätöskiä.
Meillä Oulussa yliopisto osti oamkn ja se muuttaa yliopiston tiloihin. Kukaan ei tykkää, ei yliopiston opiskelijat ja opettajat eikä amk:n opiskelijat ja opettajat. Siitä saadaan kuulemma "synergiaetuja", joita toistaiseksi ei kukaan ole vielä selittänyt. Oikeasti siitä saadaan aikaan ihan helvetisti ihmisiä jo nyt ruuhkaisen yliopistoon. Lisäksi se amkn tuleva puoli on umpihomeessa. Aikovat remppailla, mutta tuskin se homeongelma ratkeaa. Sinällään kiva, me humanistit ja kasvatustieteilijät oltiin aiemmin niissä tiloissa ja me päästiin nyt sinne terveelle puolelle, kun muutettiin jo remontin alta pois ja minäkään en oo tänä syksynä ollut kertaakaan vielä sairaana. Aiempina opiskeluvuosina mulla on ollut lokakuun lopussa jo yhdet antibiootit syötynä joko angiinaan, korvatulehdukseen, poskiontelotulehdukseen ja yks vuosi olin jo käynyt mutkan OYSissa keuhkokuumeen kanssa.
Näyttää siltä että ei pitäisi sinua paljon koskettaa aihe. Tuskin tuolla kirjoitustaidolla on mitään asiaa kumpaankaan.